Na Sceni Rogoz bit će premijerno izvedena "Maskerata" Miroslava Krleže Foto: Ilustracija

Na Sceni Rogoz bit će premijerno izvedena "Maskerata" Miroslava Krleže

Igor Čolaković | 29.1.2020. u 18:00h | Objavljeno u Društvo

U vrijeme poklada, u varaždinskom Hrvatskom narodnom kazalištu bit će 1. veljače premijerno izvedena karnevalska ljubavna igra "Maskerata", jednočinka Miroslava Krleže, koju je adaptirao i režirao Ivan Planinić.

- Ovu smo sezonu posvetili hrvatskim dramskim tekstovima, uglavnom radimo praizvedbe suvremenih hrvatskih autora, no ovu smo posvetili Miroslavu Krleži, kojemu je naravno, mjesto u varaždinskom kazalištu i tradicijski i repertoarno. No, ovdje je riječ o novom čitanju "Maskerate", rijeđe izvođene drame iz Krležine rane faze, u interpretaciji mladog i zanimljivog redatelja Ivana Planinića. Maskerata, koju je Krleža napisao 1913. godine, nije imala neke preuspješne izvedbe, jer se zbog toga ljubavnog trokuta olako shvaćala, kao bulevarska. No, mislim da taj Krležin dramolet ni nakon više od stotinu godina nije adekvatno scenski istražen - rekao je umjetnički savjetnik Ozren Prohić u najavi prve ovogodišnje premijere u Hrvatskom narodnom kazalištu u Varaždinu.

Na tragu pirandelizma

Radnja ove rane Krležine drame zbiva se tijekom jedne pokladne noći u kojoj troje maskiranih protagonista - Kolombina, koju igra Hana Hegedušić, Pierrot, kojeg tumači Karlo Mrkša, i Don Quixot, kojeg glumi Marinko Prga, preispituju svoje odnose.

- Nekako se uvriježilo da je Maskerata teško postavljiva, da ima slabu dramsku potentnost, pa se zapravo kroz cijelo 20. stoljeće, na različite načine to pokušavalo opovrgnuti. No, kazalište, neovisno o Krleži, iznalazi neke nove izričaje, nove kodove, koji se mogu primijeniti i na Krležine Legende. U tom smislu je taj Krležin ciklus, koliko god da je teško postavljiv na pozornici, dobar poligon za probanje novih kazališnih sredstava, i upravo na tom tragu traženja nekog suvremenog izričaja Maskerata se pokazala kao otvoren tekst kojem se može pristupiti na tragu pirandelizma - istaknuo je Ivan Planinić, koji je na konferenciji za novinare pohvalio odlične uvjete za rad u varaždinskom kazalištu.

Ovaj redatelj posebno je naglasio izvrsnu glumačku postavu koja će dočarati Krležin stereotip ljubavnog trokuta.

- Glumačka postava je izvrsna. Kada sam birao slobodne glumce u varaždinskom anasamblu, mislim da nisam mogao dobiti bolji trokut. Hana, Marinko i Karlo, svojim habitusima gotovo arhetipski predstavljaju ove Krležine likove - rekao je redatelj Ivan Planinić, koji je u adaptaciji ove drame izvedbeni tekst dekonstruirao i proširio ga Krležinim didaskalijama.

Osvješćujući svoje dramske maske, Pierrot, Kolombina i Don Quixot izvedbeno se ostvaruju kao proširena dramska lica, kao suparnici u ljubavnom trokutu, ali i kao suautori koji taj ljubavni trokut i postavljaju i promatraju.


Klasični tekst na moderni način

- Ovaj klasični Krležin tekst postavljen je na moderan, drugačiji način. Priča je stereotipna u smislu ljubavnog trokuta, no njena glavna kazališna snaga nije u tom trokutu, nego u poziciji izvođača koji ulaze i izlaze iz svojih likova, i na neki način sami sebi određuju sudbinu unutar lika - objasnio je Ivan Planinić.

Radom na ovoj zahtjevnoj Krležinoj predstavi zadovoljni su i glumci, kojima je Planinićeva adaptacija ostavila puno prostora za drugačiju vrstu igre.

- Iz teksta te karnevalske ljubavne igre nastojali smo izvući ono što nam je bitno za igru a izbacili smo ono što nam remeti ritam. Napravili smo preinake i dobili ekpresivnu pop igru - istaknula je Hana Hegedušić, koja u predstavi tumači „Kolombinu - ženu za sve“.

O svojoj ulozi Pierrota, na konferenciji je govorio Karlo Mrkša, koji je tom prilikom naglasio kako je rad na predstavi „bio izazovan“, upravo zbog dekonstrukcije Krležinog teksta.
- Pierrot je lirski pjesnik, fantast, idealist koji neće odustati od ljubavi, pogotovo ne od ljubavi za Kolombinom, kao što ni taj meta glumac neće odustati od te uloge. Raditi Pierrota je bilo izazovno baš zbog toga izmjenjivanja između Pierrota i lika tog glumca, za koji se ne zna jesam li to ja ili pak neki novi lik unutar toga meta teatra - rekao je Karlo Mrkša.

Scenografkinja i kostimografkinja varaždinske Maskerate je Petra Dančević, koreografkinja je Ivana Pavlović, a glazbeni suradnici Vid Novak Kralj i Nikša Marinović.

Označeno u