Ljudi će se moći kretati bez propusnica unutar područja nekadašnjih, znatno većih općina... Ova novost plod je zahtjeva, kojeg je istarski Stožer uputio u Zagreb i ona stupa na snagu odmah, izvještavao još prošli utorak Glas Istre, dakle, dan prije nego što je donijeta odluka o dopuni Odluke o zabrani napuštanja mjesta prebivališta, temeljem koje više povezanih jedinica lokalne samouprave mogu zaključiti sporazume.
Zašto je Stožer civilne zaštite RH omogućio istarskim gradovima i općinama, sukladno sporazumu, povezivanje u sedam bivših općina čak i prije nego što je za to postojala provedbena odluka - nije jasno, tim više što je Istra najbliža Italiji. Iz Istre, koja ima oko 200.000 stanovnika te 31 općinu i 10 gradova, čulo se tek da je to županija rascjepkana na puno malih jedinica pa ljudi često imaju potrebu ići u susjedne općine, a da će im se to olakšati...
Ali nije ništa drugačije ni u Varaždinskoj županiji, koja ima oko 170.000 stanovnika te 29 gradova i općina. Štoviše, tu je još teže jer niz općina nema neke osnovne stvari, kao pumpe. No, možda još važnije je to da je vijest o mogućosti kretanja bez propusnica unutar većih područja u Istri objavljena na dan kada su tu potvrđena dva nova slučaja zaraze virusom SARS CoV-2, čime je ukupan broj oboljelih i toj županiji došao na 77, od čega je šezdesetak aktivno.
Nasuprot tome, Varaždinska županija ima tridesetak oboljelih, od čega 25 aktivno. Dakle, dvostruko manje, iako nije po broju stanovnika toliko manja. A da se ne govori o Zagrebu, koji ima 4-5 puta više stanovnika, a čak 15 puta više oboljelih! Ako se 800.000 ljudi može slobodno kretati Zagrebom, odnosno prosječno oko 30.000 između istarskih gradova i općina, zašto se ne bi moglo i u Varaždinskoj županiji? Barem unutar bivših općina, ako je sporna podjela na tri dijela, iako nije baš jasno zašto.
Razlog se samo može nagađati nakon što je nacionalni Stožer CZ u subotu dostavio uputu u kojoj stoji da se “sporazumi mogu potpisati za dvije ili više JLS koje pripadaju istom geografskom području i dijele zajedničke rizike”, odnosno da su “županijski stožeri civilne zaštite dužni... procijeniti dopušta li trenutna epidemiološka situacija na području županije kretanje sukladno sporazumima.”
Ako područja slobodnog kretanja može imati Istra, onda to može i Varaždinska županija. Samo je pitanje kako ustrojiti takva područja. Kod toga bi, uz ostalo, ulogu mogao imati i broj zaraženih u općinama i gradovima jer već sada postoje nezadovoljstva s pridruživanjem rizičnijih sredina onima s manje oboljelih. Je li to zapravo razlog da se tu javno ne daju podaci o broju oboljelih po gradovima i općinama - koje objavljuje, primjerice, Krapinsko-zagorska županija - a ne izbjegavanje stigmatizacije zaraženih?