Grad Varaždin i u novu, 2024. godinu ulazi s nekim starim i velikim problemima. Zbog mogućih posljedica, koje bi se mogle mjeriti višemilijunskim iznosima, među njima prednjače sudski sporovi zbog neizvršavanja ugovora i koncesije u vezi bala u Brezju, koje bi se dogodine konačno trebale početi odvoziti.
Za gradski proračun je sjajno što će trošak zbrinjavanja podmiriti Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (FZOEU). I to cjelokupni trošak, sukladno odluci Vlade, koja je tu mudro postupila. Naime, nakon što se mjesecima mislilo drukčije, osobito na lokalnoj razini, konačno se u HDZ-u shvatilo da se ne može opstruirati rezultat međunarodnog natječaja. Odnosno, može se, ali uslijedile bi teške financijske, ekološke i političke posljedice.
Ranija je politika dovela i do izvanrednih izbora u Varaždinu te premoćne pobjede SDP-a. Nastavak u takvom smjeru doveo bi, vjerojatno, samo do još poraznijih rezultata za HDZ u Varaždinu, ali i šire. I zašto je trebalo napraviti zaokret te - sve platiti.
Zašto daljnja opstrukcija rezultata natječaja za bale ne bi ništa dobrog donijela HDZ-u? Jer je gradska vlast postupila u vezi bala baš onako kako se to tražilo FZOEU. I to ne ove ili prošle godine, već još 2019. godine, sudeći prema onom što se čulo na prošlotjednoj sjednici Gradskog vijeća.
Ako je tako, bivši bi gradski oci na čelu s Ivanom Čehokom trebali konačno objasniti zašto nisu htjeli provesti novi natječaj za bale, iako se to tražilo u Zagrebu, zašto su vjerovali i još danas vjeruju da je moguće bale zbrinuti po prvom ugovoru iz 2008. godine, kada T&H Invest, sljednik potpisnika tog ugovora, više nema MBO postrojenje; zašto su inzistirali na tzv. integralnoj nagodbi koju druga, privatna strana nije željela i nikad nije potpisala...
A vidjevši da uopće nema tzv. integralne nagodbe, aktualna gradska vlast krenula je parcijalno rješavati nagomilane probleme. Tako su prvo riješeni sporovi u vezi kupoprodaje zemljišta u Ulici V. Novaka, doduše, uz (pre)veliki trošak. Sada su na red došle i bale. Za toga, doduše, neće trebati posezati u gradski proračun, ali će trebati dati veliku zadužnicu i bankarsko jamstvo, ukupno na iznos blizu 80 milijuna eura!
Neki u tome vide problem, iako je slična praksa i kod sanacija drugih odlagališta, kao u Novom Marofu. Doduše, ne traži se baš toliko, ali drugi nemaju sporove zbog izgubljene dobiti temeljem ranijih pokušaja uklanjanja otpada, odnosno suspektog ugovora te koncesije. Država se, dakle, samo želi osigurati da novac za bale ne ode za sporove od kojih je samo jedan težak više od 100 milijuna kuna! A to je sigurno veći problem koji traži novu nagodbu, nego što bi bili jamstava i osiguranja jer se samo izdaju, a ne i plaćaju. Naravno, ako se dobro radi.