Volkswagen, simbol njemačkog gospodarstva, u krizi; kako prevladati izazove profitabilnosti i globalne konkurencije

Zdenko Štriga | 15.12.2024. u 15:00h | Objavljeno u Kolumne

Zdenko Štriga, savjetnik Vlade RH pri Ministarstvu demografije i useljeništva za pitanja dijaspore i gospodarskih mogućnosti, za portal Varaždinskih vijesti piše o aktualnim temama s naglaskom na gospodarstvo i ulozi iseljeništva u daljnjem razvoju Hrvatske.

Volkswagen se suočava s jednom od najvećih kriza u svojoj povijesti, unatoč impresivnim financijskim rezultatima iz prošle godine. Uz više od 22 milijarde eura dobiti ostvarene 2023. godine, kompanija planira zatvaranje tvornica i otpuštanje tisuća radnika, uključujući i u Njemačkoj, što ukazuje na dublje probleme koji ugrožavaju budućnost marke. Strukturni izazovi, pad profitabilnosti i intenzivna globalna konkurencija, osobito s kineskog tržišta, doveli su do ovih drastičnih mjera.

Središnji brend Volkswagen, koji uključuje popularne modele poput Golfa, Tiguana i Pola, više nije profitabilan kao nekada. Prodaja automobila u Europi pala je za 500.000 jedinica godišnje u odnosu na razdoblje prije pandemije, dok električni automobili čine samo 7,5% ukupne prodaje. Visoki troškovi proizvodnje i administracije u Njemačkoj dodatno smanjuju konkurentnost marke u odnosu na sestrinske kompanije poput Škode i Seata, koje ostvaruju veće profitne marže.

Kineski proizvođači električnih automobila sve snažnije utječu na globalno tržište, a njihova konkurentska prednost stavlja zapadne brendove, uključujući Volkswagen, u nepovoljan položaj. Tvrtke poput BYD-a i Tesle prednjače u proizvodnji i izvozu električnih vozila zahvaljujući strateškim ulaganjima, tehnološkim inovacijama i optimiziranim troškovima proizvodnje. Već 2024. godine Kina će nadmašiti Japan kao najveći svjetski izvoznik automobila, s planiranim izvozom većim od 4 milijuna vozila, od čega značajan dio odlazi na europska tržišta.

tesla-1738969_1280.jpg

Ključ kineskog uspjeha leži u njihovoj sposobnosti masovne proizvodnje po značajno nižim troškovima, koji su čak 30% niži od onih zapadnih konkurenata. S raznolikom ponudom od preko 130 marki i 400 modela električnih vozila, kineski proizvođači ne samo da dominiraju domaćim tržištem, već ubrzano osvajaju i međunarodna tržišta. Europa, tradicionalno snažno tržište za Volkswagen, sve je više otvorena za kineska vozila, što dodatno ugrožava poziciju ovog njemačkog giganta.

Istodobno, Volkswagen se suočava s visokim troškovima poslovanja u Njemačkoj. Lokalne tvornice opterećene su skupom energijom, složenom administracijom i visokim troškovima rada, što značajno smanjuje njihovu konkurentnost u usporedbi s sestrinskim kompanijama poput Škode i Seata, koje posluju s većim profitnim maržama. Ove strukturne slabosti dodatno otežavaju Volkswagenu da zadrži konkurentsku prednost u uvjetima sve žešće globalne utakmice.

Sindikalni pritisak i štrajkovi radnika, koji su okupili oko 100.000 zaposlenika, pokazuju razmjere nezadovoljstva unutar kompanije. Ipak, uprava Volkswagena ne isključuje zatvaranja i otpuštanja, unatoč naporima da se pronađu alternativna rješenja kroz pregovore. Istovremeno, ulaganja u inovacije i tehnologiju ostaju neizvjesna zbog ograničenih financijskih sredstava, dok stručnjaci upozoravaju da kompanija ima samo nekoliko godina za značajan zaokret.

Volkswagenov uspjeh u suočavanju s ovim izazovima ovisit će o njegovoj sposobnosti da preoblikuje svoje poslovanje i prilagodi se novim tržišnim uvjetima. Uz sve veću konkurenciju i pritisak na profitabilnost, budućnost ove ikonične marke bit će testirana kao nikad prije.

F04.jpg

Situacija na globalnom tržištu električnih automobila

Dominacija BYD-a i Tesle

Kineski proizvođač automobila BYD postao je vodeći svjetski brend u prodaji električnih automobila, s ukupno 2,9 milijuna prodanih vozila u 2022. godini. Time je nadmašio Teslu, koja je prodala 1,8 milijuna vozila u istom razdoblju. Ipak, BYD-u na ruku ide činjenica da, osim potpuno električnih vozila, u svojoj ponudi ima i hibride s punjivim baterijama, dok Tesla proizvodi isključivo automobile na baterije. Unatoč tome, Tesla ostaje lider u segmentu prodaje isključivo električnih vozila.

Elektro-auti.jpg

Globalni porast broja električnih automobila

Globalna flota električnih vozila nastavila je eksponencijalni rast, dosegnuvši 25,9 milijuna vozila u 2022. godini. Usporedbe radi, 2012. godine na cestama je bilo tek nekoliko stotina tisuća električnih automobila. Prema podacima Međunarodne agencije za energiju, predviđa se da će do 2030. godine broj električnih vozila, uključujući i hibride, dostići čak 226 milijuna. Ovaj rast dodatno podupiru globalni ciljevi smanjenja emisija stakleničkih plinova, nacionalni poticaji i ulaganja u infrastrukturu za punjenje.

Kina – predvodnik u elektromobilnosti
Kina, kao najveće automobilsko tržište na svijetu, prednjači i u prodaji električnih automobila. Samo u 2023. godini prodano je gotovo 6,3 milijuna potpuno električnih vozila, što potvrđuje status Kine kao svjetskog lidera u ovoj industriji. Brz rast elektromobilnosti u Kini predstavlja značajan izazov tradicionalnim proizvođačima poput Volkswagena, koji se suočavaju s oštrom konkurencijom domaćih brendova poput BYD-a. Ovaj trend rezultirao je time da je BYD 2022. godine preuzeo vodeću poziciju od FAW-Volkswagen Joint Venture, koji je godinama dominirao kineskim tržištem.

Budućnost tržišta električnih automobila
S obzirom na globalni zaokret prema održivoj mobilnosti i snažnu podršku vlada u obliku subvencija i ekoloških regulativa, očekuje se da će potražnja za električnim vozilima nastaviti rasti. Ključni izazovi uključuju povećanje kapaciteta proizvodnje baterija, proširenje mreže punionica te smanjenje troškova proizvodnje kako bi električna vozila postala pristupačnija širem krugu potrošača.

Ova pozitivna dinamika u elektromobilnosti predstavlja veliku priliku, ali i izazov za proizvođače, kako u tehnološkom razvoju, tako i u prilagodbi tržišnim promjenama.