Zakon o sigurnosti prometa na cestama doživio je i svoju posljednju izmjenu, odnosno nakon provedene zakonodavne procedure isti je dana 30. srpnja 2022. godine stupio na snagu, a izmjene su učinjene s ciljem da konačno zakonodavac uskladi nacionalno zakonodavstvo s pravnom stečevinom Europske unije, ali i da se uklone nedostatci postojeće regulative kako bi zakon bio primjenjiviji u praksi.
Zakon je nastojao popratiti promjene koje se događaju zbog brzog napretka tehnologije pa je tako odmah na samom početku definirao značenje pojedinih izraza koji dosad zakonom uopće nisu bili regulirani poput pojma osobno prijevozno sredstvo ( vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom), ali je uveo i pojam automatiziranog vozila - vozilo koje koristi hardver i softver za kontinuiranu potpunu dinamičku kontrolu vozila (potpuno automatizirano vozilo bez upravljača).
Već je u prethodno objavljenim člancima bila riječ o prijedlogu gore navedenog zakona, a u kojima je osobita pozornost bila posvećena vozilima koja se pokreću na električni pogon poput električnih romobila, električnih motocikala, segweya čije sudjelovanje u prometu dosad uopće nije bilo regulirano pa ćemo se ovoga puta osvrnuti na preostale zakonske izmjene.
Vjerojatno vam je poznato da osobe sa 80 ili više posto tjelesnog oštećenja, odnosno osobe koje imaju oštećenje donjih ekstremiteta 60 ili više posto, mogu propisanim znakom pristupačnosti označiti vozilo u kojem se prevoze, ali ga pritom ne smiju ustupiti drugoj osobi na korištenje, a ako to učine izlažu se kažnjavanju novčanom kaznom u iznosu od 700,00 kuna.
Izmjenama zakona je čak predviđeno oduzimanje znaka pristupačnosti na rok od 2 godine ako osoba dva ili više puta bude pravomoćno kažnjena za gore opisano postupanje sa znakom pristupačnosti.
Nadalje, došlo je do izmjena u članku koji se odnosi na dužnost vozača da prilagodi brzinu kretanja vozila osobinama i stanju ceste i drugim uvjetima na način da je dosad propisana novčana kazna u iznosu od 500,00 kuna povećana na 1.000,00 kuna u slučaju kršenja predmetne zakonske odredbe.
Isto tako, uvedena je nova zabrana zaustavljanja i parkiranja vozila ispred kolnoga ulaza u zgradu, skloništa, dvorišta ili garaže, iznad priključka na vodovodnu mrežu i ulaza u kanalizaciju ili drugu komunalnu mrežu te na mjestima rezerviranim za vozila opskrbe ili na mjestima namijenjenim i obilježenim kao mjesta za odlaganje kućnog otpada, ispred i na vatrogasnim i drugim komunalnim i javnim prolazima i prilazima te na punionicama za vozila na električni pogon, osim za vrijeme punjenja vozila električnom energijom, a ako postupite protivno predmetnoj zabrani izlažete se kažnjavanju u iznosu 300,00 kuna.
Glede uporabe svjetala u prometu dodana je obveza i vozačima osobnih prijevoznih sredstava, koja smo ranije definirali, da od prvog sumraka do potpunog svanuća, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti moraju imati upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani.
Zanimljiva je novina uvedena i glede obveze jahača koji sudjeluju u prometu na cesti da je isti dužan noću uvijek, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom u protivnom mu prijeti kazna od 300,00 kuna.
Nadalje, u članku 120. predmetnog zakona uvedeni su novi stavci koji reguliraju jahanje na jahaćoj životinji u prometu na cesti tako da samo osoba s navršenih 16 godina smije na taj način sudjelovati u prometu, i to na način da se kreće što bliže desnom rubu ceste, a ako je više jahača isti su dužni kretati se jedan iza drugog.
Također, uvedena je zabrana jahačima i vozačima osobnih prijevoznih sredstava da se kreću autocestom i drugim brzim cestama, a konačno je uvedena zabrana vozačima bicikla i osobnih prijevoznih sredstava da koriste slušalice na ili u oba uha jer je time umanjena mogućnost njihova reagiranja i sigurnog upravlja vozilom, a za što je isto tako uvedena novčana kazna u iznosu od 300,00 kuna.
Osim toga uvedene su još neke novine koje se tiču provedbe vozačkog ispita, kao i novine koje se odnose na utvrđivanje zdravstvene sposobnosti vozača i kandidata za vozače, a o čemu je u medijima bilo puno riječi posljednjih tjedana, ali zakon je donio i još mnoge druge manje značajne izmjene većem dijelu građana.
S obzirom da smo svi na neki način sudionici u prometu, bilo kao pješaci, biciklisti, vozači automobila, električnih romobila i sl. obveza je svakog od nas da se detaljno upoznamo sa zakonskim izmjenama koje su stupile na snagu kako bi svoje ponašanje u prometu mogli prilagoditi novoj regulativi i kako bi u konačnosti izbjegli visoke novčane kazne.