Zasigurno ste već bezbroj puta čuli da je određeni krug osoba koje obavljaju javne dužnosti dužan podnositi imovinske kartice, da postoji zasebno tijelo koje provjerava podatke iz tako podnesenih imovinskih kartica, a mediji su uvijek vrlo rado popratili kako su političari popunjavali iste i s pravom kritizirali namjerne ili manje namjerne pogreške u popunjavanju istih.
Navedenom se problematikom bavi Zakon o sprječavanju sukoba interesa koji sukobom interesa smatra situacije u kojima privatni interes dužnosnika utječe ili se osnovano može smatrati da utječe na njegovu nepristranost u obavljanju javne službe.
Predmetni Zakon obvezuje dužnosnike da nakon imenovanja ili izbora na određenu javnu dužnosti urede svoje privatne poslove na način da spriječe predvidljive sukobe interesa, a ako pak se takve situacije pojave naknadno dužnosnik je obvezan zaštititi javni interes, odnosno javni interes bi uvijek trebao biti ispred privatnog interesa.
Upravo iz navedenog razloga postoji obveza dužnosnika da podnesu izvješće o imovinskom stanju, odnosno obveza dostavljanja podataka i izvorima i načinu stjecanja imovine. Time dužnosnici jamče da su časni, savjesni, transparentni, a građani na taj način stječu ili pak gube povjerenje u njih i vjeruju ili ne vjeruju u njihov integritet.
Ne samo da su dužnosnici dužni dati podatke o svom imovinskom stanju, nego i podatke o imovinskom stanju njihovih bračnih ili izvanbračnih partnera i malodobne djece što je javnosti uvijek bilo vrlo interesantno, a osobito jer su takvi podatci javni i mogu se objaviti bez suglasnosti dužnosnika.
Tako podnesene podatke provjerava zasebno osnovano Povjerenstvo u postupku zatvorenom za javnost, a konačni se rezultati javno objavljuju, a s ciljem da se utvrdi jesu li se imovina i prihodi dužnosnika nesrazmjerno povećali za vrijeme obnašanja dužnosti, jesu li se obveznici ponašali u skladu s načelima javnih dužnosti ili su pak počinili određene povrede pozitivnih propisa, kao primjerice Zakona o sprječavanju sukoba interesa ili čak odredaba Kaznenog ili nekih drugih pozitivnih propisa.
U navedenom se kontekstu javlja niz pitanja, poput primjerice smiju li dužnosnici primati više od jedne plaće za vrijeme obavljanja javne dužnosti, smiju li biti članovi upravnih tijela i nadzornih odbora, smiju li primiti regres, božićnicu, putne troškove, koje dužnosti su nespojive sa trenutnom dužnosti, koliko traju obveze i ograničenja nakon prestanka obnašanja dužnosti.
Obzirom da je Zakon o sprječavanju sukoba interesa ponekad bio vrlo zahtjevan za protumačiti, odnosno nije u pravoj mjeri odgovarao na sva pitanja koja su se počela postavljati u praksi, Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa počelo je davati smjernice u svrhu tumačenja određenih zakonskih odredaba.
Osobito je zanimljiva odredba gore spomenutog Zakona koji pripisuje da je obveznicima istoga zabranjeno primiti dodatnu naknadu za poslove obnašanja javnih dužnosti, ali istim nije definirano što se zapravo smatra tom dodatnom naknadom, zbog čega su naknadno uslijedila brojna tumačenja Povjerenstva.
Pa je tako protumačeno da obveznici poštovanja Zakona o sprječavanju sukoba interesa ne smiju pored plaće koju primaju za obnašanje javne dužnosti primiti isplatu božićnice, regresa za godišnji odmor, dar za dijete, bonus za ostvarene rezultate poslovanja, kao niti primiti uplate za dobrovoljni mirovinski fond, dodatno zdravstveno ili životno osiguranje i sl.
Obzirom da takvo tumačenje ponovno nije dalo odgovore na sva pitanja, u travnju 2022. godine Povjerenstvo je dalo dopunu smjernice o zabrani primitka dodatne naknade u kojoj je smjernici puno detaljnije propisano koje novčane primitke dužnosnici smiju primiti, a koje ne.
Iz predmetne dopune proizlazi da je dnevnica za službeno putovanje u zemlji i inozemstvu primitak koji ne predstavlja dodatnu naknadu za obnašanje javne dužnosti jednako kao i naknada troškova prijevoza na posao i s posla, novčana paušalna naknada za podmirivanje troškova prehrane, otpremnina zbog odlaska u mirovinu ili zbog prestanka radnog odnosa, kao i brojni drugi novčani primici.
Ukoliko Vas je ova tema zainteresirala možete vrlo lako pretražiti internetsku stranicu na kojoj imate pristup mišljenjima i odlukama Povjerenstva za sukob interesa, možete pretražiti imovinske kartice dužnosnika, pretražiti i brojne registre, pa možda i sami uočiti neke zanimljive detalje ili odstupanja.