Ukoliko ste posljednjih dana otvorili mrežnu stranicu sudskog registra zasigurno ste uočili brojne promjene u odnosu na raniju verziju istoga koja nije bila mijenjana jako dugo vremena. Od 16. lipnja 2025. godine učinjen je novi korak ka digitalizaciji pravosuđa te je svakom poduzetniku olakšan pristup podatcima iz sudskog registra s jedne strane, a olakšan je i sam upis u isti, s druge strane.
Koje podatke možete vidjeti u sudskom registru? Ako želite saznati podatke o nekom trgovačkom društvu najlakše ćete to učiniti putem pretrage na stranicama sudskog registra i za to vam je dovoljno da imate informaciju o imenu/ nazivu pravnog subjekta za koji želite izvršiti pretragu.
Upisom imena/ naziva trgovačkog društva vrlo ćete lako doći do informacija o tome koji je OIB trgovačkog društva, sjedište, koliko iznosi temeljni kapital, čime se ta pravna osoba bavi, odnosno koja je njena pretežita djelatnost, a jednim klikom ćete dobiti uvid u to tko je osnivač društva i koja ga je osoba ovlaštena zastupati. Tražilica vam sada omogućuje da utvrdite je li neki pravni subjekt obrisan iz sudskog registra, kada i kojim rješenjem.
Za one koje zanima financijsko poslovanje trgovačkog društva možete pristupiti i financijskim izvješćima, naravno, ukoliko su ista podnesena na način da sa stranica sudskog registra direktno pogledate stranice rgfi.fina.hr i za konkretno trgovačko društvo provjerite bilancu, račun dobiti i gubitka, kao i odluku o raspodjeli dobiti ili pokriću gubitaka. Osnovnim pregledom podataka u sudskom registru možete lakše donijeti odluku vrijedi li poslovati s nekom pravnom osobom ili ne. Primjerice, ako pregledom utvrdite da je nad društvom otvoren predstečajni ili stečajni postupak ili pak godinama posluje s gubitkom, to može biti ključna stvar za donošenje odluke o poslovanju s njima.
Novina uvedena u sudskom registru je mogućnost korištenja eUsluga za upis promjena u istome, dakle za određene promjene poslovni subjekti više neće trebati javnog bilježnika, nego će to moći učiniti iz udobnosti svojeg doma. Promjenu adrese sjedišta, promjenu adrese elektroničke pošte, osobne podatke o predsjedniku i članovima nadzornog odbora, podatke o naknadno uplaćenim ulozima i uplatama sada ćete moći podnijeti samostalno, ali za navedeno ćete naravno morati imati vjerodajnicu visoke razine sigurnosti i kvalificirani digitalni potpis.
Za pohvalu je da je Trgovački sud u Varaždinu zasada jedini trgovački sud na razini Republike Hrvatske koji u suradnji sa javnim bilježnicima putem sustava e-Notar omogućuje podnošenje prijave upisa promjena, a cilj je da na razini države do kraja godine na jednak način funkcioniraju svi trgovački sudovi.
Dakle, više nećete morati gubiti vrijeme na beskonačnu papirologiju, odlaziti na sud fizički, već ćete dio promjena u sudskom registru moći provesti samostalno, a dio putem javnog bilježnika te se time ujedno smanjuju troškovi, a štedi se i dragocjeno vrijeme poduzetnika. Ujedno će svaki poduzetnik moći samostalno utvrditi u kojoj je fazi rješavanje po njegovom zahtjevu bez da kontaktira sud ili javnog bilježnika.
Naravno da ćete za primjenu novih usluga morati imati određenu razinu digitalne pismenosti, ali danas se ionako od poduzetnika očekuje cjeloživotna edukacija, a ušteda novaca i vremena svakako bi trebala biti dobar motiv da uvedene novine zažive u praksi.