Svakodnevno smo izloženi reklamama za kladionice i kockarnice, a sve veći broj ljudi postao je ovisan o igrama na sreću. Zakonodavac je uočio navedenu problematiku te je uveo brojne izmjene i dopune u Zakon o igrama na sreću koji je stupio na snagu još 01. svibnja 2025. godine.
Predmetni Zakon regulira pitanja priređivanja igara na sreću, odnosno tko i pod kojim uvjetima stječe pravo da takve igre priređuje i kada mu se to pravo oduzima, koja su prava i obveze tih osoba, kako se dijeli prihod i kako se provodi nadzor nad priređivanjem igara na sreću.
Obzirom da se sve veći broj maloljetnih osoba okušava u igrama na sreću, izmjenama i dopunama gore navedenog Zakona je propisano da u lutrijskim igrama mogu sudjelovati samo punoljetne osobe, a ako postoji sumnja je li osoba punoljetna ili nije, osoba koja želi sudjelovati u lutrijskoj igri dužna je identifikacijskom ispravom dokazati svoju punoljetnost.
Novost je također da se svaka osoba koja sudjeluje u klađenju na uplatnim mjestima kladionica ili igra na automatima dužna identificirati. Osobama mlađim od 18 godina zabranjeno je da posjećuju kladionice i sudjeluju u igrama na sreću, a isto tako im je zabranjen posjet automat klubovima.
Da bi se djeca i mladež što više zaštitili od negativnog utjecala oglašavanja igara na sreću u medijima Zakonom je propisana zabrana da se igre na sreću oglašavaju u svim medijima, sadržajima i na događanjima namijenjenima djeci i mladeži, a to su dužni poštovati svi koji priređuju igre na sreću, pružatelji medijskih usluga, elektroničkih publikacija, organizatori događanja.
Zakonom su sada propisana i brojna druga ograničenja koja se odnose na oglašavanje u medijima. Zabranjeno je oglašavanje igara na sreću putem interneta, u svim audiovizualnim i radijskim programima te sadržajima elektroničkih publikacija u vremenu od 6:00 do 23:00 sata te je u potpunosti zabranjeno oglašavanje u tiskanim medijima. Iznimka je jedino oglašavanje lutrijskih igara niskog rizika, a za koje zakon veli da su igre kod kojih igrač saznaje ishod najviše jednom dnevno te papirnate srećke.
Također, u potpunosti je zabranjeno oglašavanje koje poziva ljude da igraju igre na sreću na način da nude bonuse, besplatne vrtnje i sl., a jedino što je ostalo dozvoljeno je da se vrši oglašavanje na mrežnim stranicama onoga koji priređuje igre na sreću.
Također, prilikom svakog oglašavanja mora stajati poruka upozorenja iz koje proizlazi da igre na sreću mogu izazvati ovisnost, kao i da je zabranjeno maloljetnicima da u takvim igrama sudjeluju.
Osim toga, uslijedila je i zabrana oglašavanja na javno vidljivim površinama, a dozvoljeno je ostalo samo da se oglašavanje vrši na vanjskim dijelovima prostora u kojem se igre priređuju, ali opet ne na takav način da bi se to moglo smatrati pozivom na igranje.
Poznate osobe i osobe od medijskog utjecaja ne smiju oglašavati igre na sreću, a isto je zabranjeno i kreatorima sadržaja na društvenim mrežama.
Osim svih gore navedenih zabrana oglašavanja, uveden je i registar isključenih igrača kao novina, a obzirom da ranijim propisom taj registar nije bio predviđen. Igrač koji sudjeluje u igrama na sreću može sam zatražiti da bude isključen iz igre putem posebnog obrasca, a uz njegovu suglasnost to može učiniti i Hrvatski zavod za socijalni rad, ustanove za zaštitu obitelji i zdravstvene ustanove koje se bave liječenjem ovisnosti.
Bez njegove suglasnosti to može zatražiti tijelo koje je nadležno za provedbu zaštitne mjere i posebne obveze koja je izrečena u sudskom postupku. Kada su zahtjevi za isključenje zaprimljeni, postoji rok od 24 sata da nadležne osobe te podatke dostave u registar isključenih igrača. Takvim igračima priređivač je dužan onemogućiti sudjelovanje u igrama na sreću.
Prekršajne odredbe navedenog Zakona propisuju iznimno visoke novčane kazne ako se ne poštuju propisi o zabrani oglašavanja, ako se dopusti sudjelovanje u igrama na sreću osobama mlađim od 18 godina i u drugim slučajevima pa se stoga priređivačima, ali i igračima preporučuje da prouče što je novo u svijetu igara na sreću u zakonskom smislu.
