– Starica je u srpskom selu u okolici Pakraca. Merčepovci su poubijali ili protjerali sve stanovništvo, samo je ona ostala. Kad me vidjela s fotoaparatom, s dugačkim objektivom, bila je uvjerena da sam vojnik, a aparat oružje kojim ću ju ubiti.
Prestravljena je i misli da gleda smrti u oči. U trenutku nastanka fotografije izgovarala je: „Nemoj, sinko, nemoj.“ – ispričao nam je fotograf Mladen Genc u razgovoru potresnu priču koja stoji iza fotografije starice (gore).
Svaka njegova fotografija nosi jednu takvu priču. Naime, u palači Herzer otvorena je u srijedu izložba njegovih fotografija nastalih u Domovinskome ratu. Iz Gencova opsežnog opusa odabran je reprezentativni izbor od oko 130 fotografija, snimljenih na istočnoslavonskom, zapadnoslavonskom, ličkom i južnodalmatinskom bojištu.
Može se primijetiti da izložene fotografije nisu senzacionalističke, ne pobuđuju osvetničke osjećaje, nego su humane, ukazuju na strahotu rata i izazivaju emocije.
Rat počeo u Pakracu
– Izbacio sam fotografije koje bi mogle uznemiriti veterane, pročitao sam u prošlom broju Varaždinskih vijesti da ih se više od 150 ubilo samo u Varaždinskoj županiji. Iako izložba nosi naziv „Ratni zapisi“, željeli smo da izložba bude „antiratna“, pokazati sve ružne stvari koje se događaju, što rat zapravo znači, koliko pogibeljno djeluje na čovjeka... – objasnio je fotograf.
Ispričao nam je i neke dogodovštine i uvide do kojih je došao kao ratni novinar, kako je u podrumu hotela Continental u Zagrebu bio press-centar za cijelu Hrvatsku i da je tamo viđao „velike face“, ali njihove identitete nije želio otkriti.
Mladen Genc, rodom iz Bednje, put ratnoga izvjestitelja započeo je izvještajima o ratu u Sloveniji, 1991. najprije kao akreditirani novinar Večernjeg lista, a zatim i kao dragovoljac Domovinskoga rata, svojim fotografskim aparatom bilježio je događaje na hrvatskim ratištima.
Dodao je da se danas malo govori o tome da je Pakrac grad koji je razoren poput Vukovara, ali je ostao u sjeni vukovarske tragedije.
– Rat je službeno počeo u Pakracu, a ne „puškaranjem“ na Plitvicama, kad su pobunjeni Srbi pojačani korpusom iz Banja Luke osvojili policijsku postaju, postavili svoje ljude i počeli minirati hrvatska sela – objasnio je Genc zašto je na izložbi toliko puno fotografija iz Pakraca.
Fotografije i priča
Izložba je realizirana u organizaciji Državnoga arhiva u Varaždinu, a za razgled je postavljena do 9. srpnja. Fotografije su izložene kronološkim redom.
– Gencove fotografije amalgam su novinarskoga profesionalizma i dragovoljačkog srca; on pedantnošću novinarskoga profesionalca bilježi svakodnevicu hrvatskoga vojnika, stradanja hrvatskoga civilnog stanovništva i razaranja hrvatskih naselja i kulturne baštine. Genc nije samo fotograf, on je i novinar, pa njegove fotozapise prati i dojmljiva, riječima zapisana priča. Glavna odlika ove izložbe jest uspješan spoj dokumentarne fotografije i njihov kvalitetni opis, čime se, i nakon više od dva desetljeća od tih događaja, u ratnim zapisima Mladena Genca čuvaju vrlo živa sjećanja iz Domovinskoga rata – službeni je opis izložbe, koju čeka turneja diljem Hrvatske.