U sklopu Srijede u Muzeju, 14. veljače u palači Herzer Gradskog muzeja Varaždin održava se predavanje pod nazivom "Kako bi se planirane a nikad izgrađene željeznice odrazile na urbanistički razvoj Varaždina?", koje je pripremio Ante Klečina, predavač na Odjelu za logistiku i održivu mobilnost na Sveučilištu Sjever.
Razvoj prometnih sustava snažno je utjecao na razvoj prostora odnosno urbanih sredina, a među njima naročito željeznica, koja se utkala u tkivo europskih i svjetskih gradova. Izgradnja željezničkih kolodvora kao glavnih prometnih točaka u gradovima te razvoj mreža ulica i cijelih naselja, koja su se prilagođavala novom prometnom čudu, utjecali su i na daljnji urbanistički razvoj gradova.
U ovom procesu iznimka nije ni Varaždin. Iako željeznički sustav Varaždina nikada nije dosegnuo razinu ostalih europskih i svjetskih regionalnih centara, željeznica je značajno utjecala na raspored ulica i razvoj urbanizma cijeloga grada.
Položaji željezničkoga kolodvora u Varaždinu i pruge Čakovec – Zaprešić, izgrađene 1886. godine, definirali su, primjerice, razvoj Kolodvorske ulice i njezine osebujne arhitekture, ali i postavljanje "kučanske rampe", što je dovelo i do svojevrsnih urbanističkih problema. Na razvoj grada mogli su dodatno utjecati i brojni planirani, ali nikad realizirani željeznički projekti u sjevernoj Hrvatskoj, Sloveniji i Mađarskoj, o kojima postoje podaci u brojnim znanstvenostručnim izdanjima.
Kako bi izgledao grad da je pruga Pragersko – Kotoriba – Nagykanizsa bila izgrađena pokraj Varaždina, s planiranim kolodvorom na sjevernoj obali Drave? Kako bi se razvijao grad i kako bi danas izgledao da je izgrađena pruga Varaždin – Križevci?
O tim pitanjima, ali i o tome kako bi održivi urbanizam i promet trebali satkati održivi Varaždin za budućnost, govorit će se na predavanju, koje počinje u 19 sati. Ulaz je besplatan.