- Zadovoljni smo, ali bitnije je da su zadovoljni posjetitelji, koji su u jako velikom broju došli u Čakovec, prihvaćajući novine koje smo uveli, a to je najbolja nagrada za naš rad i trud, veli nam Filip Horvat, direktor Turističke zajednice grada Čakovca, koja je priredila 60. Porcijunkulovo, najveću međimursku turističku manifestaciju, koja je ove godine bila drukčija od prijašnjih.
Svaka zona u zakupu
Još prošle godine, kako ukazuje, krenuli su u Čakovcu s ozbiljnom promjenom koncepcije Porcijnukulova.
- Želja nam je napraviti odmak od uličnog događanja s velikim koncertima, koji su u financijskom, prostornom i svakom drugom pogledu zahtjevni za Čakovec, a pitanje je što i kome donose. Našu novu vodilju saželi smo pod moto Porcijunkulovo – vjera, tradicija i veselje. Stoga smo dosta naglaska stavili na tradicijsku glazbu, tradicijsku nošnju i stare zanate, ukazuje nam Horvat.
Radi toga, uz ostalo, Porcijunkulovo je imalo posebnu zonu s posebnom binom na kojoj se uz tradicijsku glazbu izvodila i duhovna glazba, kako domaća, tako i strana jer su došli izvođači iz drugih zemalja.
- Uz tu, Tradicijsku zonu, imali smo, naravno, još niz drugih, kao što je Urbana zona pa Park zona u perivoju, koja je bila posebno zgodna za roditelje s djecom, a tu je bila i Komercijlana zona sastavljena od VinoGrada, luna parka i bine s velikim koncertima. Svaka od tih zona, uključujući i glavnu pozornicu, bila je u zakupu, odnosno imala je svog organizatora, koji sadržaj i izvođače dogovara s Gradom i Turističkom zajednicom. S time smo krenuli prošle godine, kada je prva u trogodišnji zakup dana Komercijalan zona. Glazbenike njezin zakupac dogovara izravno s Gradom i to se pokazalo dobrim, tim više što smatram da koncertna događanja nisu izravno turistička, osim u iznimnim slučajevima, veli Horvat, ukazujući na raznovrsne sadržaje zbog kojih su mnogi došli u Čakovec prvog vikenda u kolovozu.
Doba Zrinskih uz stari grad - koncerti uz stadion
A oni koji su i ranijih godina dolazili na Porcijunkulovo, zacijelo su kao najveću novinu primijetili nove sadržaje unutar i oko strog grada Zrinskih.
- Izmjestili smo neke poznate sadržaje iz gradskog središta, što je iziskivalo jako puno truda i vremena. Prije svega, velika pozornica bila je kod nogometnog stadiona, a ne više uz dvorac Zrinskih, koji je i zbog toga zasjao u punom sjaju nakon višegodišnje obnove. Tu su sada bili izvođači povijesnih, srednjovjekovnih sadržaja pa smo tu zonu nazvali zajedničkim imenom Doba Zrinskih jer nam je nakana bila prikazati način života u njihovo vrijeme. Prostor oko dvorca, koji je teško prohodan kada su veliki pljuskovi, primjereniji je po svom izgledu i svemu ostalome za takve, povijesne sadržaje, dok je stadion za velike izvođače. I to je dobro prihvaćeno. Na koncert Halida Bešlića došlo je oko 10 tisuća ljudi. Pokušajte si zamisliti toliko mnoštvo oko dvorca, odnosno kakve bi tek onda bile gužve u gradskom središtu kad bi u njemu bio toliki broj njegovih poklonika, uz sve ostale posjetitelje, ukazuje Horvat, napominjući da je već prve godine po dolasku u TZ razmišljao o izmještanju koncerata na primjereniju lokaciju, ali drastični potezi takve vrste iziskuju i prlagodbu.
Povijesne skupine iz Hrvatske, ali i stranih zemalja, oživjele su prostore oko i unutar Staroga grad Zrinskih, koji je uz niz sadržaja ima i ugostiteljske sadržaje, kako u samamo atriju, tako i na katu novo obnovljenog bedema u kojem je kava, primjerice, 1,2 eura.
- Želimo povijesne građevine staviti što više u funkciju jer samo tako dolaze do punog izražaja. Uostalom, ono što se ne koristi, to dugoročno propada. Naravno, gledamo da sadržaji budu primjereni i kvalitetni pa smo se zato odlučili na suradnju s koprivničkim Renatom Labazaom - producentom i organizatorom Renesansnog festivala, koji je u nas neosporivo najbolji producent za kulturno povijesna događanja. On je na međunarodnu kartu povijesnih festivala stavio Koprivnicu, iako nema srednjovjekovne gradove u svom središtu, ukazuje.
Zaljubljenici u srednji vijek okupljeni u udruzi Anno domini prikazali su stare zanate, a njihovi gosti pripremili su viteške igre i niz sadržaja koji su s velikim zanimanjem pratila djeca i roditelji.
- Već pomalo sanjamo o tome da se ova povijesna priča Doba Zrinskih izmakne van iz Porcijunkoulovog u zasebno događanje i zaseban vikend, nešto kao što je Urbanovo za vinare, a moguće je da ćemo s godinama još nešto tako izdvojiti, otkriva Horvat, koji je uvjeren da sjever Hrvatske može napraviti iskorak samo suradnjom turističkih zajednica, proizvođača i ostalih sudionika u turisitčkom sektoru.
Događanja po mjeri grada
Međutim, priznaje, turizam nije lako razvijati u malom gradu na kontinentu.
- Čakovec nije infrastrukturno u mogućnosti primiti toliki broj ljudi u tako malom razdoblju, kako je bilo nedavno, što govori da su daljnje promjene nužne, kao što je osmišljavanje niza manjih događanja, umjesto nekoliko (pre)velikih. Naše su procjene da smo svakog dana imali između 30 i 50 tisuća ljudi na Porcijunkulovom. Među njima, bilo je i onih koji su se zadržali nekoliko dana pa je broj dolazaka porastao za šest posto u odnosu na isto vrijeme prošle godine, a porasla su i noćenja, ukazuje.
Međutim, kako naglašava, turizam u Čakovcu, koji je odmah iza Sv. Martina, koji je nedavno dobio nove vlasnike, ne misle temeljiti na jednoj ili dvije (pre)velike manifestacije.
- One nekima atraktivno izgledaju na fotografijama, ali su jako zahtjevne. Umjesto njih, pokrećemo niz različitih događanja tijekom vikenda, što zbog infrastrukturnih, što drugih ograničenja. Primjerice, ako imate veliko događanje, ugostitelji, moraju imati i više konobara koji tijekom ljeta odlaze često na more ili na sezonu pa su prisiljeni uvoziti strance. A to je samo jedan izazov. Zato smo osmislili program Čakovec vikend, koji je prepoznala i potpomaže Hrvatska turistička zajednica, koji omogućuje ugostiteljima i svima uključenima normalniji rad i otvara nove mogućnosti, ukazuje Horvat, napominjući da takvi vikend sadržaji počinju već od ove jeseni, i to preko adventa pa za fašnik, Uskrs i tako dalje.
Languš 5 eura, a pizza 7,5 eura!?
Na svim glavnim ulicama i trgovima središta Čakovca bili su prodajni prostori, kojih je bilo stotinjak pa je dio štandova došao iz Varaždina.
- Neke pozicije su bile dostupnije, a neke na dražbi pa su se natjecali, a to nije svima dobro sjelo, priznaje Horvat.
Na Porcijunkulovome su cijene bile uistinu raznolike - u duhu slobodnog tržiša. To govori i ovaj primjer: languši su koštali ćak 5 € na glavom trgu, a pedesetak metara dalje u Deklinoj oazi, odnosno dvorištu ugostiteljstva Mamas i tapas, ukusne su pizze bile već od 7,5 €, a veliko pivo 3 €, što je isto ili tek malo više u odnosu na ponudu tijekom godine.
- U suradnji s proizvođačem gina Murska dekla, Deklinu oazu otvorili smo prvi put lani u perivoju u sklopu Park zone. Bila je pravi hit među djecom i roditlejima. Ove godine Deklina oaza bila je i u centru i tu će ostati tijekom cijele godine. Radi se o suradnji dva međimurska poduzetnika, vlasnika Mamas i tapas, koji je umjesto stranog pića odlučio staviti u ponudu domaći proizvod - gin Murska dekla, objašnjava Horvat.
I na cijelom Porcijunkulovom, kako naglašava, gleda se da u prvom planu bude domaća ponuda.
- Upravo zbog toga nama je u zoni Doba Zrinskih glavno piće bila piva čakovečke pivovare Lepi dečki. Uostalom, kakvu korist ima lokalna zajednice od nekog događanja ako je na njemu uglavnom ponuda drugih, ukazuje Horvat, naglašavajući da je razvoj turisitčke destinacije moguć isključivo s lokalnim brendovima i dugoročnim partnerstvima, ali i da je zdrava konkurencija dobrodošla, no fokus ne može biti na stranim, velikim korporacijama.