Iza nas je vrijeme Adventa, savršenog Božića, biranja i kupovine darova, pripreme blagdanskog stola i okupljanja članova obitelji. Najljepše doba u godini za mnoge može postati izvor stresa, pritiska i tjeskobe ukoliko u fokus stave ono materijalno, a ne pravi duh Božića, upozorava psihologinja Josipa Mrla.
Grozničava potraga za prikladnim darovima i pokušaj stvaranja savršene blagdanske atmosfere, po uzoru na ono što vidimo u filmovima i reklamama, može biti zaista frustrirajuće. A kad blagdani prođu, djeca i prijatelji se raziđu, šarene lampice se ugase i mi se vratimo svojoj svakodnevnoj rutini, može nas uhvatiti „post-blagdanski blues“. To posebice može biti izrađeno kod onih ljudi koji ionako teško podnose zimske dane i nedostatak sunčeva svjetla. O psihologiji darivanja Josipa Mrla govorila je uoči blagdana u sklopu tribine Psihološki ponedjeljak, a predavačica radi na Odjelu psihijatrije Županijske bolnice Čakovec i članica je Društva psihologa Varaždin.
- U naše se doba potrošački mentalitet nameće kao paradigma uspjeha. Reklame nam prikazuju uživanje u božićnom objedu u blagdanskom ozračju i to uz jedan uvjet, kupovinu novih stvari. Pojedinac se može uhvatiti u klopku da tjeskobno slijedi potrošačke trendove neprestano tragajući za novim iskustvima koja će mu zaokupiti čula kako bi stvorio sliku o sebi po uzoru na reklamni model. Suvremeni pojedinac, ukoliko nije kritičan, može postati rob navedenog modela. Djeca i mladi pritom su pod povećanim rizikom. S druge strane tradicija obilježavanja blagdana postoji diljem svijeta, u raznim kulturama. Čak su i znanstvenici locirali dio mozga i nazvali ga ‘’duh Božića’’, a pojačano se aktivira u trenutku kad provodimo vrijeme sa svojim bližnjima – kaže psihologinja Mrla i objašnjava kako se darivalo kroz povijest.
- Darivanje ima svoju dugu povijest, koja seže u prapovijesno doba. Ono je snažan način komunikacije. Kad nam netko nešto pokloni, pokazuje nam da je mislio na nas. Poklon nas uči važnim pravilima ljudske interakcije. Darujući koga i pritom mu iskazujući poštovanje, ljubav i zahvalnost učimo pronaći veće zadovoljstvo u tome da nekome nešto darujemo umjesto da to zadržimo. Istraživanja su potvrdila da čak i kad nemaju puno ljudi se osjećaju bolje kada daruju nekome nešto umjesto da to zadrže za sebe. S druge strane, osoba koja prima dar izražava svoju zahvalnost, poštovanje i ljubav te se tako učvršćuje njihov međusobni odnos – ističe psihologinja napominjući da djecu tijekom blagdana treba učiti veselju i zahvalnosti za dobivene darove.
Više o ovoj zanimljivoj temi pročitajte u novom broju Varaždinskih vijesti