Danas Književno-etnografska radionica za djecu u sklopu projekta KultOFF-KultON

J.Š./Varaždinske vijesti | 3.9.2021. u 09:00h | Objavljeno u Društvo

Udruga SVIMA kao partnerska organizacija u projektu KultOFF-KultON: Tradicijska kultura u online okruženju dosad je održala 18 online participativnih radionica i 3 webinara.

Sljedeća na rasporedu je Književno- etnografska radionica za djecu, „Online participativno čitanje odabranih slikovnica s elementima tradicijske kulture i dramatizacija“ (djeca od 5 do 9) danas, 3. rujna u 18:00 sati, voditeljica radionica Juliette Janušić, udruga SVIMA.

Inače, u veljači počela je provedba projekta „KultOFF-KultON“: Tradicijska kultura u online okruženju, kojeg je nositelj Centar tradicijske kulture Varaždin, a projektni partneri su udruga SVIMA iz Zagreba i Umjetnička organizacija Kerekesh teatar.

Udruga SVIMA je kao partnerska organizacija primarno osmislila i izvodi Književno-etnografske radionice za djecu s voditeljicom Juliette Janušić, profesoricom kroatistike, iskusnom nastavnicom i kreativnom edukatoricom.

Tako je od početka provedbe projekta održano 18 Književno-etnografskih radionica, podijeljenih u četiri različite podaktivnosti, u kojima je sudjelovalo 70-ero djece, uglavnom učenika i učenica škola iz rubnih dijelova Varaždinske županije (OŠ Bisag i OŠ Klenovnik) te dio učenika varaždinske 1. OŠ i varaždinske 7. OŠ.

Oni najmlađi sudjelovali su u podaktivnosti Online participativnog čitanja odabranih slikovnica s elementima tradicijske kulture i dramatizaciji, u kojoj su u tri online susreta čitali zanimljivo ilustrirane slikovnice poznate suvremene književnice za djecu Silvije Šesto, u kojima se tradicijski elementi provlače što u sadržaju što u jeziku i stilu autoričina izražavanja, a na što je voditeljica radionice u vođenom razgovoru s djecom ukazivala te dodatno scenografijom i atraktivnim primjerima ilustrirala tradicijski život i vrijednosti, uvijek radionicu završivši narodnom poslovicom i fotografijom nekog tradicijskog/folklornog detalja.

Mali sudionici radionice bili su aktivno uključeni i u dramatizaciju pojedine scene iz prethodno pročitane slikovnice. Atraktivnosti ove radionice pridonijela je i profesionalna tehnička podrška prilikom svakog susreta na platformi Zoom, jer su djeca mogla uživati i u ilustracijama iz slikovnica u uvećanom formatu.

Djeca starijeg uzrasta uključila su se u Online participativno čitanje kratkih priča s elementima tradicijske kulture uz oblikovanje sličnih tekstova i objavljivanje e-zbirke priča, podaktivnost koja se nastavlja i sljedeće školske godine kad će biti održano predstavljanje zajedničke elektroničke publikacije s tekstovima priča svih sudionika radionice.

U ovoj su radionici čitane realistične priče s elementima tradicijske kulture (Srce od licitara, Kako je guščarica Janica dospjela u školu, Njihovo janje, Brđanin Marko), manje znana djela Ivane Brlić-Mažuranić.

Voditeljica je djecu upućivala na elemente tradicijske kulture u sadržaju te u jeziku i stilu, ali i na strukturu priča, kako bi se djeca što bolje pripremila za pisanje svojih priča. Poticano je uspoređivanje nekadašnje dječje igre i načina života s onim suvremenim, o čemu su djeca u konačnici i pisala. Čitanje je uvijek bilo praćeno prezentacijom sa slikovnim prilozima i pojašnjenima.

Sklonije poeziji njihove su učiteljice uključile u Aktivnost participativnog stvaranja zajedničke lirske pjesme s elementima tradicijske kulture i objavljivanje zajedničke e-zbirke poezije, u kojoj su se učenici iz tri osnovne škole zabavljali zajedničkim osmišljavanjem stihova na zadane teme, prema metodi collaborative poetry.

Voditeljica ih je svaki put uvodno pripremila čitanjem i interpretiranjem usmenih lirskih pjesama, ali i ilustrativnim etnografskim zanimljivostima. U jednom od susreta voditelj tamburaškog orkestra Centra tradicijske kulture Varaždin g. Tibor Bün predstavio im je tradicijsku glazbu, a glazbenim prilogom je i završen ovaj zanimljiv niz od pet radionica, nakon kojeg slijedi samo predstavljanje elektroničke zbirke poezije u kojoj će se naći i zajedničke, ali i pojedinačne lirske pjesme polaznika koje su dodatno slali voditeljici e-poštom.

Posebna vrijednost ove podaktivnosti bilo je ne samo (među)školsko nego i međuvršnjačko sudjelovanje djece različite dobi (peti i osmi razredi), koja su se odlično nadopunjavala i radila zajedno. Nekima od njih je upravo ta mogućnost upoznavanja i sudjelovanja u radionici s djecom iz drugih škola bilo važna motivacija za uključivanje u projekt.

Dio starije djece odabrao je podaktivnost Online participativna kreativna radionica tradicijski/suvremeni zidnjaci i objavljivanje zajedničke e-slikovnice sa zidnjacima. Polaznici su upoznati sa zidnjacima, ukrasnim vezenim kuhinjskim krpama, prikazu života i stereotipnim natpisima izvezenim na njima.

Nakon usporedbe sa suvremenim reklamnim sloganima, narodnim poslovicama i aforizmima u stripovima, polaznici su osmišljavali svoje natpise primjerene aktualnom pandemijskom kontekstu. Svaki je polaznik svoj suvremeni zidnjak ukrasio likovnom tehnikom po izboru, odnosno u odgovarajućem digitalnom programu, a nastali će radovi biti objavljeni u zajedničkoj e-publikaciji.

Udruga SVIMA svoj je prilog dala i u projektnoj aktivnosti za djecu naslovljenoj Dječji umjetnički projekt „Zajedno producirajmo online predstavu s motivima tradicijske kulture“ voditeljice Barbare Rocco, glumice i dramske pedagoginje. Tako je Juliette Janušić održala interdisciplinaran webinar Motivi tradicijske kulture u izražavanju: mogućnosti inkorporiranja/umetanja jednostavnih/malih usmenih književnih oblika, tj. usmene/narodne književnosti u scenarij buduće online predstave i polaznicima predstavila izbor narodnih izreka i poslovica.

Osim toga, unutar projektne aktivnosti za odrasle Od viđenog u filmu do vlastitih dizajnersko-kulinarskih kreacija voditeljice Jelene Džepine, SVIMA je dosad održala dva filmska interdisciplinarna webinara pod naslovom „Igrani filmovi i serije kao čuvari tradicije“: folklor/elementi tradicijske kulture u umjetnički vrijednim europskim i hrvatskim cjelovečernjim igranim filmovima te najboljim hrvatskim igranim televizijskim serijama.

Valja reći kako su se Književno-etnografske radionice udruge SVIMA unutar projekta „KultOFF-KultON“: Tradicijska kultura u online okruženju pokazale odlično prihvaćenima, zanimljivim i poticajnim aktivnostima za djecu, posebice u aktualnom pandemijskom kontekstu kad su djeci nedostajale raznovrsne izvannastavne aktivnosti, kao što su im uvijek dobrodošli drukčiji sadržaji i pristupi kakvi se nude u projektima organizacija civilnog društva kakav je ovaj. Napominjemo kako s provedbom nastavljamo sljedeće školske/nastavne godine, jer projekt traje do kraja kalendarske godine 2021.

Link za besplatnu online radionicu:
http://ctk-varazdin.hr/prijavnica-za-online-radionice-u-sklopu-projekta-kultoff-kulton-tradicijska-kultura-u-online-okruzenju/

- Ovim putem pozivamo sve sudionike da se priključe i ostalim radionicama koje smo pripremili za njih, a sve detaljnije informacije možete pronaći na www.ctk-varazdin.hr ili na FCB stranici Centra tradicijske kulture - kažu organizatori.

Označeno u