Odlasci liječnika iz Opće bolnice Varaždin posljednjih su tjedana ponovno uzburkali varaždinsku javnost.
>> Liječnici specijalisti tražeći bolji život ne odlaze u inozemstvo, nego u Čakovec!?
I dok iz liječničkih krugova kao razlog nezadovoljstva ne navode plaće, već preopterećenost pa i narušene međuljudske odnose, ravnatelj bolnice dr. Nenad Kudelić i župan Radimir Čačić, kao predstavnik Županije koja je osnivač bolnice, smatraju da su za odlazak liječnika krivi aneksi ugovora koje je sa specijalizantima 2016. godine potpisala bivša ravnateljica bolnice dr. Sanja Zember, zbog čega je i smijenjena. Čačić je ujedno najavio da će se, nakon pravomoćne presude u sporu dr. Zember protiv OB Varaždin vezano uz njeno razrješenje s mjesta ravnateljice, razmotriti mogućnost tužbe protiv dr. Zember za naknadu štete.
Na njegove je navode reagirala dr. Zember još jednim otvorenim pismom koje prenosimo u cijelosti:
"Gospodine Župane Varaždinske županije, već treći puta u svojim izjavama i medijskim istupima spominjete moju (ne)odgovornost zbog poštivanja tada važećeg Pravilnika iz 2016. godine, objavljenog u "Narodnim novinama" broj 62, a koji je donijet od strane ministara zdravlja na temelju članka 139. stavka 2. i članka 140. stavka 6. Zakona o zdravstvenoj zaštiti (»Narodne novine«, broj 150/08, 71/10, 139/10, 22/11, 84/11, 12/12, 35/12, 70/12, 82/13, 22/14 i 154/14).
Nastavno na neutemeljene izjave koje ste iznijeli, ovaj puta za glasilo „Varaždinske vijesti“, od 28. listopada 2019. godine, u nastavku ću iznijeti činjenice koje demantiraju Vaše navode.
• Milijunski iznosi štete kao temelj Vaših prozivki za moju (ne)odgovornost i (ne)sposobnost?
Podsjetit ću Vas na kronologiju ključnih događaja vezanih uz taj famozni Pravilnik temeljem kojeg Vi, vjerojatno, računate milijunske iznose štete, a koju želite meni pripisati te ujedno na taj način objasniti građanima Varaždinske županije razloge odlazaka liječnika iz OB Varaždin:
1. Od samostalnosti Republike Hrvatske doneseno je pet (5) Pravilnika kojima se pokušalo zakonski urediti specijalističko usavršavanje doktora medicine, a Pravilnik je doživio 17 izmjena do 2017. godine.
2. U kolovozu 2011. godine, resorni ministar Darko Milinović donio je zadnji cjeloviti Pravilnik u kojem se navodi da: „iznos troškova specijalizacije odlukom utvrđuje ministar.“
3. U studenom 2011. godine, donesena je Odluka o iznosu troškova specijalizacije (NN 133/2011), po kojoj se: „trošak specijalizacije po godini specijalističkog usavršavanja utvrđuje u iznosu od 100.000,00 kn neto.“ Posljedično, okvirni troškovi bili su 500.000,00 kn.
4. U svibnju 2012. godine, resorni ministar Rajko Ostojić utvrđuje da: „troškovi specijalizacije obuhvaćaju bruto plaće doktora medicine, troškove mentorstva, troškove zdravstvene ustanove i ostale troškove. Troškovi zdravstvene ustanove u kojoj se obavlja specijalističko usavršavanje utvrđuje se u visini četverostrukog iznosa proračunske osnovice.“ Posljedično, okvirni troškovi bili su 1.000.000,00 kn.
Podsjetimo se, bilo je to razdoblje, kada ste Vi, gospodine Čačiću, obnašali funkciju prvog potpredsjednika Vlade i ministra gospodarstva.
5. U srpnju 2016. godine, resorni ministar Dario Nakić donosi Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o specijalističkom usavršavanju doktora medicine prema kojem su okvirni troškovi specijalističkog usavršavanja 50.000,00 kn. Pravilnikom se obvezalo zdravstvene ustanove da redefiniraju ugovore o specijalizaciji do 16.08.2016. kroz anekse ugovora, a što je podržala i poticala Hrvatska liječnička komora.
6. U rujnu 2016. godine, svi pročelnici Službi i voditelji Odjela OB Varaždin jednoglasni su u mišljenju da treba postupiti sukladno odredbama Pravilnika temeljem kojeg bi aneksom ugovora troškovi specijalizacije iznosili cca 50.000kn. Dakle, liječnička struka je smatrala da se treba poštovati Pravilnik kako bi se ispravila višegodišnja nepravda i monopolistički odnos prema mladim liječnicima od strane poslodavca te ukinulo „dužničko ropstvo i robovlasništvo“ koje se nametalo dotadašnjim zakonskim rješenjima. Temeljem odredbi Pravilnika, izrađeni su aneksi ugovora specijalizanata i specijalista koji su to zatražili te sam ih ja potpisala, kao tadašnja ravnateljica.
7. U siječnju 2017. godine, smijenjena sam s mjesta ravnateljice OB Varaždin, a glavni razlog moje smjene bio je poštivanje odredbi tada važećeg Pravilnika.
Slijedom navedene kronologije, postavlja se pitanje koji Pravilnik, gospodine župane Varaždinske županije, Vi smatrate važećim te temeljem kojeg Pravilnika ste Vi izračunali milijunske iznose štete? Ako je to Pravilnik iz 2012. godine, kada ste obnašali funkciju prvog potpredsjednika Vlade i ministra gospodarstva, postavlja se temeljno pitanje može li bruto plaća isplaćena za obavljeni rad biti trošak specijalizacije?
Zar doista, gospodine Čačiću, brojite milijune gubitaka temeljem bruto plaća liječnika? Zar liječnici specijalizanti koji pružanju zdravstvenu zaštitu našim građanima nemaju pravo na isplatu plaće za obavljeni rad? Nije li Ustavom Republike Hrvatske zajamčeno svakom zaposlenome da ima pravo na zaradu kojom može osigurati sebi i obitelji slobodan i dostojan život? Jeste li, gospodine župane, izbrojili silne milijunske iznose štete jer liječnici nisu „vratili“ svoju plaću bolnici?
Novac za specijalističko usavršavanje doktora medicine sve javne zdravstvene ustanove u Republici Hrvatskoj dobivaju od Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje (HZZO), odnosno, HZZO osigurava sredstva za isplatu plaća doktora na specijalističkom usavršavanju. Konkretno, kolege ortopedi koji su završili specijalizaciju za OB Varaždin dobivali su plaću od HZZO-a koji također financira Županijsku bolnicu Čakovec. Dakle, nema gubitka, već „prelijevanja“ novaca, u sustavu financiranja javnih zdravstvenih ustanova.
Ukoliko ste, gospodine župane, smatrali da su aneksi ugovora sklopljeni 2016. godine štetni, zašto Vi niste sugerirali da se predmetni ugovori revidiraju i aneksi proglase ništetnim, obzirom da se pozivate na Odluku Ustavnog suda Republike Hrvatske? Dakle, od moje smjene u siječnju 2017. godine pa do listopada 2019. godine imate novu upravu u OB Varaždin. Nije li „nečinjenje“ odgovornih osoba, na bilo kojoj poziciji, podložno kaznenoj odgovornosti?
Dakle, nemojte mene javno prozivati, gospodine Čačiću, jer sam ja 2016. godine donosila odluke u skladu s tada važećim Pravilnikom Republike Hrvatske!"