Crveni križ Varaždinske županije među prvima je u Hrvatskoj, izbijanjem aktualne epidemije, organizirao pružanje psihosocijalne pomoći putem telefona. Na sastanku održanom 13. ožujka okupili su se volonteri županijskog Crvenog križa te su uspostavljene dvije telefonske linije na koje se kontinuirano javljaju dežurni volonteri, a svi kojima je potreban bilo koji oblik psihosocijalne pomoći i dalje se mogu javiti na brojeve telefona: 091/564 6361 i 091/935 2424.
Kako ističe ravnatelj društva Nebojša Buđanovac, u Crvenom križu Varaždinske županije prvi oblik pružanja psihosocijalne pomoći organiziran je prije desetak godina u sklopu Tima za krizna stanja, jednog od prvih takvih timova u Hrvatskoj. Stoga u Varaždinu imaju iskusne volontere humanističkih struka (psihologe, socijalne radnike, psihoterapeute, socijalne pedagoge, defektologe) pa su telefonske linije za psihosocijalnu pomoć u specifičnim uvjetima epidemije mogli biti brzo uspostavljeni. Prvog je tjedna na telefonima bilo stotinjak poziva, drugog su tjedna primili 50-ak poziva zabrinutih sugrađana, a zatim je narednih tjedana broj poziva pao na 35, pa na 20 poziva tjedno.
- Imali smo dosad ukupno oko 200 poziva. Ljudi su u početku zvali i kako bi dobili pravu informaciju. Mnogi su bili zbunjeni novonastalom situacijom. Kao i u svim nepogodama, pojavljuju se i dezinformacije, sve to utječe na psihu ljudi koji često ne znaju kome bi se obratili – navodi Predrag Makaj, voditelj tima koji na telefonu radi zajedno s deset volonterki. Smatra da je u društvu ovaj oblik pomoći još uvijek stigmatiziran jer neki smatraju da je namijenjen psihički oboljelima, pa pojašnjava da je zapravo riječ o širokom spektru pomoći, od davanja potrebnih informacija u kriznim situacijama do pomoći u opskrbi osnovnim životnim potrepštinama.
- Gotovo svatko tko je u većoj mjeri izložen promjeni svakodnevice iskusi neke od reakcija kao što su teškoće sa spavanjem, prehranom i koncentracijom, pojačano uzimanje alkohola i duhana, uznemirenost, strah i zabrinutost za vlastito zdravlje i zdravlje bližnjih. Posebice u ovo današnje vrijeme ograničenja kretanja, samoizolacije, straha od zaraze i razmišljanja o ekonomskoj održivosti stres je, u većine ljudi, normalna reakcija na abnormalnu situaciju. U navedenim okolnostima reagirati na ovakav način nije znak slabosti nego prirodni odgovor na izlaganje stresu – opisuje Makaj ističući važnost psihosocijalne pomoći.
- Nitko od nas nije stijena pa da može bez ikakvih problema riješavati sve životne izazove i probleme koje nosi život, pogotovo u ovakvim izvanrednim situacijama. I primanje psihosocijalne pomoći ne znači da s nama nešto nije u redu na psihičkoj bazi, ili da patimo od nekog psihičkog poremećaja – napominje Makaj pojašnjavajući da se koncept psihosocijalne pomoći u izvanrednim situacijama bazira na osiguravanju neophodnih životnih uvjeta kao što su hrana i voda, ali i na davanju točnih informacija o nastaloj situaciji te na individualnim razgovorima.