Prema objavljenim uvjetima i kriterijima, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost ove će godine sufinancirati kupnju novih električnih vozila samo pravnim osobama; tvrtkama i obrtnicima, dok su se prošle godine na isti natječaj mogle javiti i fizičke osobe. Uvjeti i kriteriji natječaja objavljeni su još ljetos, a poziv, najavljen za sredinu rujna, do zaključenja ovog broja još nije objavljen. Mnogi upravo u takvom nekontinuiranom sustavu poticanja vide jedan od glavnih razloga zbog kojih Hrvatska ove godine bilježi slabu potražnju i prodaju novih električnih vozila, dok je 2024. godine prodaja bila porasla za oko 20 posto.
Hibridi ulijevaju veću sigurnost
I dok električna vozila u Norveškoj čine 90% voznog parka, a u Njemačkoj, Francuskoj i Švedskoj također bilježe dvoznamenkaste udjele, u Hrvatskoj ona čine oko jedan posto tržišta. U prvih sedam mjeseci ove godine, prema podacima Promocije plus, u Hrvatskoj je registrirano tek 500-njak električnih vozila, što predstavlja pad od 55% u odnosu na 2024. godinu kad ih je prodano 1148. Provjerili smo kakva je situacija u autokućama na području Varaždina. Imaju li kupci interesa za kupnju električnih vozila i koje su najčešće nedoumice kod onih koji razmišljaju o toj opciji?
U varaždinskoj tvrtki Auto Prikratki procjenjuju da tek manje od jedan posto kupaca pokazuje konkretan interes za električna vozila.
- Veći interes usmjeren je prema hibridnim vozilima, budući da nude praktičnu kombinaciju klasičnog pogona na gorivo i baterijskog sustava, što kupcima ulijeva veću sigurnost u pogledu dosega i praktičnosti. U zadnjih godinu dana zabilježili smo prodaju 4 električna vozila i oko 15-ak hibrida. Ono na što kupci najviše gledaju prilikom kupnje su cijena i domet vozila, pri čemu im je bitno da električno vozilo ima doseg veći od 400 km kako bi osjećali sigurnost i praktičnost u svakodnevnoj vožnji - kaže prodajna savjetnica Matija Prikratki dodajući da su najčešća pitanja i nedoumice kupaca vezana za sustav punjenja tj. gdje i kako mogu puniti vozilo, koliko traje proces i kakva je dostupnost punionica.
Daleko od Slovenije
- Često ih zanima garancija na bateriju, budući da je to najskuplji i najvažniji dio vozila. Često se osjeća i određena nesigurnost jer mnogi još uvijek ne vjeruju takvoj vrsti budućnosti - kažu u AC Prikratki, a slična iskustva imaju i u Auto centru Baumgartner.
- Među kupcima najviše je interesa za blage hibride i gorivo benzin, dok interesa za elektrovozila jednostavno nema. Blagi hibrid je kombinacija osnovni motor i srce vozila benzinski motor, po mogućnosti 4 cilindra 1.4 snaga i da je lanac, a ne remen, to je dobitna kombinacija. Električna vozila još uvijek nisu tema jer nisu ni dostupna niti su poznata. To je još uvijek tako; prvo se na tržištu moraju stvoriti uvjeti, dostupnost koja će probuditi želju i interes za električnim vozilima. Cijene su visoke, baterije imaju slabi domet, a tu je i nesigurnost u vezi servisa te poticaji koji nisu dovoljni. U Sloveniji i Austriji, primjerice, postoji podrška države i svijest o potrebnim promjenama, uz adekvatne cijene i poreze, a mi nismo ni blizu toga - kaže Damir Krklec iz poslovnice AC Baumgartner Varaždin.
Pitali smo i koji su glavni razlozi zbog kojih Hrvatska zaostaje u odnosu na ostatak EU u tranziciji prema elektrifikaciji voznog parka te što očekuju na tržištu električnih automobila narednih pet godina u Hrvatskoj.
“Kupuju što mogu”
- Prije svega, tu je nedostatak kontinuiranih poticaja za kupnju električnih vozila za fizičke osobe, zatim nedovoljan broj punionica koji kod kupaca stvara nesigurnost u svakodnevnoj upotrebi, kao i visoke cijene električnih vozila koje većini nisu dostupne. Životni standard u Hrvatskoj drugačiji je u odnosu na razvijenije zemlje EU, što dodatno utječe na manju kupovnu moć i sporiji prelazak na električnu mobilnost - navode u AC Prikratki, dok u Baumgartneru kažu da “proizvod diktira pripremu za tržište”.
- Mi pripremamo uslugu prodaje i servisa, a očekivanja su u tragovima. Kupci u Hrvatskoj jednostavno kupuju ono što mogu i ono što im treba, a elektro to nije, zasad…
Što bi država trebala napraviti da potakne tranziciju na elektrovozila?
- Osigurati kontinuirane i predvidljive poticaje za kupnju električnih i hibridnih vozila, umjesto jednokratnih i ograničenih natječaja. Ulagati u razvoj infrastrukture, posebno u izgradnju većeg broja javnih i brzih punionica, kako bi korištenje električnih vozila bilo praktično u cijeloj zemlji. Poticati financijske modele poput povoljnijih kredita ili leasinga za električna vozila, čime bi se ublažio problem visoke početne cijene - odgovaraju iz AC Prikratki napominjući da prate razvoj državnih i lokalnih poticajnih programa kako bi bili spremni odmah reagirati čim odgovarajuće mjere postanu dostupne.
Iz AC Baumgartner kao dodatni problem ističu da je kod hrvatskih kupaca uvoz rabljenih vozila još uvijek dominantan način rješavanja pitanja voznog parka.
- Potrebno je razraditi politiku upravljanja zajedno s proizvođačima i distributerima vozila, smanjiti poreze na elektro vozila i prilagoditi cijenu kako bi omogućili svima jednaku dostupnost za kupovinu elektrovozila. No, prije svega, potrebno je izgraditi infrastrukturu koja će to sve pratiti. Bez toga neće biti ništa od velikih brojki i zamjene benzinskih vozila za elektro. Potrebno je postupno dizati poreze na motorna vozila i smanjiti uvoz rabljenih vozila te na taj način smanjiti udio takvih vozila na domaćem tržištu.