Od listopada ove godine Metalska industrija Varaždin (MIV) radi u novom proizvodnom pogonu izgrađenom u Gospodarskoj ulici u Varaždinu. Na njegovu otvaranju posebno je istaknuto kako je to vjerojatno najveća greenfield investicija u gospodarstvu Varaždina posljednjih desetljeća. Da nije bilo ulaganja vrijednog oko 30 milijuna eura, koje osim hale uključuje i potpuno novu, modernu tehnologiju ljevaonice, možda bi i MIV doživio sličnu sudbinu kao i neki drugi simboli nekadašnje varaždinske industrije. Varaždinsku ljevaonicu, koja je tada bila na rubu bankrota, krajem 2018. godine preuzela je njemačka grupacija Hawle te se nakon prvotne stabilizacije poslovanja krenulo u planove o izgradnji novog pogona s novom tehnologijom, što je bilo nužno za podizanje konkurentnosti i daljnji razvoj MIV-a. Osim toga, staru je ljevaonicu trebalo izmjestiti s prostora Optujske ulice, koji se s godinama, iz industrijskog preobrazio u stambeni dio grada.
Nakon odlaska Krešimira Kranjčeca s direktorske pozicije tvrtke prije dvije godine, tu je ulogu preuzeo Varaždinac Filip Kliček koji je, kako sam ističe, stasao u MIV-u, a kao inženjer strojarstva četiri je godine unutar grupacije Hawle radio i u Švicarskoj. Kroz razgovor opisuje nam posljednje turbulentne godine u varaždinskoj ljevaonici. Unatoč brojnim izazovima uspjeli su realizirati “dugogodišnji san djelatnika MIV-a o novoj tvornici” i to prvenstveno zahvaljujući novom vlasniku koji je u cijelosti financirao investiciju, bez ikakvih subvencija.
Što je bilo presudno da njemački Hawle prvo preuzme MIV, a potom uloži i golema sredstva u njegovu transformaciju? U čemu su vidjeli glavnu vrijednost MIV-a?
Kada je Hawle 2018. godine preuzeo MIV, formalno je tvrtka bila u vrlo teškom stanju, s dotrajalom infrastrukturom i financijskim opterećenjima koja su ozbiljno prijetila budućnosti društva. Ono što je novi vlasnik prepoznao nije bila slika pogona, nego potencijal, vizija i znanje ljudi koji su radili u MIV-u. Upravo su ljudi bili presudni. Naši radnici, svojom stručnošću i predanošću, uvjerili su Hawle da financijski rezultati toga vremena nisu bili odraz njihovih stvarnih mogućnosti nego posljedica okolnosti na koje nisu mogli utjecati. To se potvrdilo i nakon globalne pandemije kad su naši ljudi ponovno pokazali koliko mogu i koliko vrijede.
Je li nova ljevaonica još uvijek u probnom radu? Kojim se tempom proizvodnja planira zahuktavati do punih kapaciteta?
Novi pogon je trenutno u fazi podizanja produktivnosti. Krenuli smo u proizvodnju, ali još uvijek radimo na završnim kalibracijama, optimizacijama i usklađivanju svih procesa s najvišim sigurnosnim, tehnološkim i ekološkim standardima. To je uobičajena faza kod ovako velikih i naprednih sustava i jednostavno zahtijeva vrijeme kako bi sve radilo savršeno. Očekujemo da ćemo tijekom 2026. postupno dosegnuti pune kapacitete, dok će 2027., kada očekujemo i nove investicije u proizvodne procese, biti godina dodatnog usavršavanja tehnologije i širenja proizvodnog portfelja.
Trenutno proizvodimo dijelove za velike projekte u zapadnoj Europi i na Bliskom istoku i već po tim prvim proizvodima vidimo da je ova investicija bila potpuno ispravna. Kvaliteta i preciznost potvrđuju da će ovaj pogon biti temelj našeg međunarodnog poslovanja dugi niz godina. Pritom moram posebno istaknuti naše radnike. Oni su preuzeli upravljanje potpuno novim, najsuvremenijim postrojenjem i već danas ga vode kao da s njim rade godinama. Njihova stručnost, upornost i spremnost prihvatiti sve izazove učinili su početak rada iznimno uspješnim.
Zahtjeva li nova tehnologija i nove profile zaposlenih ili nove vještine postojećih radnika?
Nova tehnologija zahtijevala je intenzivno usavršavanje naših postojećih zaposlenika. Nismo zapošljavali nove stručnjake nego smo ulagali u vlastiti kadar. Proveli smo brojne interne edukacije, radili s vanjskim stručnjacima i usko surađivali s kolegama iz Hawle na razmijeni iskustva i znanja. Time smo razvili stabilan tim osposobljen za rad u modernoj ljevaonici.
Stipendirate li učenike kao svoje buduće zaposlenike?
Uspostavili smo snažnu suradnju sa srednjim školama. Omogućili smo im provođenje praktične nastave i naukovanja, ishodili službenu dozvolu za naukovanje i svake godine prihvaćamo 15 do 20 učenika. Investicije u pogone stvorile su moderno i atraktivno radno okruženje, a spoj iskustva naših radnika i mogućnosti koje pruža nova tehnologija čine MIV idealnim mjestom za razvoj novih generacija stručnjaka.
Cijeli intervju možete pročitati u novom broju Varaždinskih vijesti.
