- Četvrt sam stoljeća u pivarstvu, pola svog života, i mogu reći da je za mene renesansa ovo što se danas događa oko piva u Hrvatskoj, nešto što mi daje emotivni naboj koji ne mogu ni u cijelosti opisati - rekao je Krešo Marić, majstor za piva iz treće generacije pivara u svojoj obitelji, tijekom predavanja u sklopu Craft & Beer festa protekle subote u Varaždinu.
Nakon studija na Prehrambenom fakultetu, koji jedini ima u nas smjer pivarstva, Marić je počeo raditi kao tehnolog u Pivovari Daruvar, koja se od velike i masovne industrijske proizvodnje piva danas vraća proizvodnji manjih, okusom raznovrsnijih i bogatijih serija, gotovo kućnom spravljanju piva koje je sve popularnije i u nas, dok su home brewing i craft piva u zapadnim zemljama trend već dva desetljeća, pa i više.
– Nakon osamostaljenja Hrvatske s našeg su tržišta gotovo nestala piva susjednih zemalja, a male su pivovare početkom 90-ih držale 25 posto tržišta. No to je s godinama spalo na nekoliko postotaka. Mislili ste da imate izbor, a zapravo ga niste imali. Tržište je bilo, kako kažu velike korporacije, konsolidirano. Ali to se posljednjih pet godina mijenja. Sve je više manjih pivovara. Kao i u svemu, pa tako i kod piva, ljudima možeš jedno vrijeme pričati nešto, ali ne možeš to stalno i svima. Neki se osvijeste. Jednostavno, ne pristaju biti dio mase, žele biti svoji, žele drukčije, piti manje, ali bolje i kvalitetnije te su spremni to platiti – naglasio je Marić.
Ta zanatska piva, kako je dodao, drukčija su od korporativnog: nisu istog okusa svih 365 dana, nisu ista bez obzira kako se skladište i nisu sličnog okusa.
– Takvo je pivo prava funkcionalna hrana, iz koje nije izvučeno gotovo sve vrijedno. Kao što je pokazalo naše testiranje na slijepo, takva naša piva dobivaju najbolje ocjene jer odskaču od prosjeka, ali kod odabira je drukčije jer je dosta povodljivosti. Naime, kao i drugdje, i tu dobar dio potrošača pati na brendove koji pune javni prostor, a ljudi ne vole razmišljati, već uzimaju sve viđeno kao zdravo za gotovo – rekao je Marić.
Uz lager pivo Staročeško, koji je, vjerojatno, najstariji pivski brend u Hrvatskoj jer se proizvodi od 1893., Pivovara Daruvar danas proizvodi i pivo drugih stilova sukladno spomenutim trendovima.
– Proizvodimo piva koji drugi ne rade, drugih stilova. Mi smo poveznica jer smo iz industrije otišli gotovo u home brewing. Nastojimo široj publici pokazati što rade male pivovare, odnosno pokušavamo proizvoditi pivo onako kako to rade male pivovare. Riječ je o malim šaržama, koje se možda nikada neće ponoviti. Počeli smo s american blonde ale ili ABA pivom, a posljednje nam je pivo Lela, kupaža lagera i alea. Imamo i Bart, koji je naš izlet u stil baltic portera, sve u liniji 5th element, koja se nude samo u kafićima i restoranima. Potonjim pivom htjeli smo poručiti da uz četiri sastojka ili elementa iz kojih se izrađuje pivo mi dodajemo i peti, našu ljubav i tradiciju, jer pivu želimo vratiti dušu koja mu je danas u industrijskoj proizvodnji djelomično izvađena kako bi pivo trajalo što dulje, bilo uvijek istog okusa i s malo gorčine kako bi bila dopadljiva – upozorava Marić.