Dr. Sakoman: Ako radimo na školi za život, onda trebamo više prostora dati ulozi roditeljstva

M.P./I.K. | 26.11.2018. u 16:29h | Objavljeno u Društvo
Ljekarne VŽŽ

Odnos između roditelja, odnosno odgoj, najviše utječu na to u kakvu će osobu izrasti njihovo dijete, naglasio je to prof.dr.sc. Slavko Sakoman, dr.med. tijekom predavanja “Izazovi roditeljstva u prevenciji ovisnosti i drugih ponašanja”, koje je održao u Varaždinu u sklopu završne konferencije projekta “Snažniji roditelji – zdravije zajednice” (Stronger Parents Healthier Communities – SPAHCO).

Sakoman je, između ostalog, pokušao odgovoriti na pitanja što mlade vodi u ovisnost, zašto 12-godišnjaci maltretiraju svoje kolege iz razreda, ali i što znači biti dobar roditelj i koje su atribucije potrebne da bi netko bio dobar roditelj. No, kako je upozorio, nema jednostavnog odgovora na potonja dva pitanja.

- Svim je rizičnim ponašanjima, bilo ovisnosti, bilo kockanju ili nečem trećem, zajedničko što su izvorišta ugode i užitke. No, pitanje je zašto je određena kategorija djece izrazito rizična da se “posklizne” na nekom od takvih rizičnih ponašanja. Primjerice, zašto je netko piroman, što je to u njegovoj strukturi osobnosti da u šumi koja gori nalazi užitak zadovoljstva? Većina te osobnosti izvire iz lošeg ili neučinkovitog odgoja, koji dovodi do toga da ljudi imaju ugrožavajuće ponašanje po sebe i druge ili pak prirodu - naveo je dr. Sakoman.

Adolf Hitler je, nastavio je, u početku također bio mala nedužna beba, no u jednom je trenutku izložen odgojnom procesu zbog čega je postao to što je postao.

- Tko je njega, ali i ostale dilere, prevarante i ubojice odgajao, zašto su takvi postali ili je li takav morao biti, pitanja su na koja ne možemo odgovoriti. Ali, kako je moguće da dijete od 12 godina u školi zlostavlja svoje kolege? Kako je moguće da već sa 12 godina u sebi ima zloću i drugima čini nažao? Imao sam slučaj dječaka koji je u školi zlostavljao druge. Pravio se važan time da tuče drugu djecu. To je bio njegov mehanizam samopotvrđivanja. Međutim, djecu treba učiti pozitivnom, normalnom načinu samopotvrđivanja. Žele pokazati svoj ego, ali im moramo pokazati kako da to rade na ispravan način - ukazao je vrsni psihijatar.

Odgoj je, naglasio je, ključna riječ u prevenciji zla koja čine ljudi.

- Odgoj je najvažniji i najkompleksniji posao od svih drugih. Najsloženiji. No, ako je tako, zašto se mladima ne govori o toj ulozi – roditeljskoj – koja će biti najvažnija u njihovom životu. Više se vremena u auto-školi posveti vožnji automobila nego tome kako biti roditelj - istaknuo je dr. Sakoman, dodavši da ako u reformi obrazovanja radimo na “školi za život”, onda bi trebalo u školskom sustavu dati više prostora ulozi roditeljstva, odnosno prostora za osposobljvanje za roditelje.

Više o ovoj temi pročitajte u novom broju Varaždinskih vijesti

Označeno u