Možda ste i sami roditelj darovitog djeteta te se svakodnevno suočavate s problemima u funkcioniranju svog djeteta u vrtiću ili školi. Nerijetko darovita djeca ostanu neprepoznata u okviru školskog sustava, a obrazovni djelatnici nisu dovoljno educirani za zapažanje, utvrđivanje i poticanje darovitosti.
Iako ste možda bili u uvjerenju da ovo područje nije pravno regulirano, tome nije tako. Pravilnik o odgoju i obrazovanju darovite djece i učenika pravni je propis koji se bavi pitanjima na koji način zapaziti, utvrditi i potaknuti darovitost, kako pratiti i vrednovati postignuća takve djece i učenika, odnosno pod kojim uvjetima isti mogu prijevremeno izvršiti upis u školu ili završiti obrazovanje u roku kraćem od propisanog.
Predmetni Pravilnik propisuje da bi tim stručnjaka u svakoj odgojno-obrazovnoj ustanovi sastavljen od ravnatelja, psihologa, pedagoga, učitelja, nastavnika, odgajatelja, a po potrebi i logopeda, edukacijskog rehabilitatora, socijalnog pedagoga, knjižničara i vanjskog stručnjaka trebao provesti proces kojim bi se darovita djeca i učenici prepoznali, osmisliti određenu potporu za takvo dijete, izraditi individualizirani kurikulum, surađivati s roditeljima darovite djece, ali i brojne druge zadatke koje bi takav tim trebao odrađivati.
Da bi se darovita djeca i učenici poticali, Pravilnik također propisuje na koji način bi odgojno-obrazovna ustanova koju takvo dijete pohađa trebala postupati. Predviđeno je da bi takva djeca trebala imati razlikovni i individualizirani kurikulum i to već u predškolskoj dobi, a zasebno je propisano pod kojim uvjetima se donosi individualizirani kurikulum za darovite učenike u osnovnim i srednjim školama.
Darovitoj djeci i učenicima potpora se treba pružiti u okviru redovitog rada, odnosno nastave u vidu individualnog rada, rada prema individualiziranom kurikulumu, rada s mentorom, ali i izvan redovitog odgojno-obrazovnog rada poticanjem izvannastavnih i izvanškolskih aktivnosti, primjerice u kampovima za darovite, centrima za izvrsnost, sudjelovanjem na državnim natjecanjima, ali i na način da se takvoj djeci omogući pristup izvorima specifičnog znanja, suradnja sa stručnjacima iz područja djetetova interesa i dr.
Ako vaše dijete ima stručno utvrđenu visoku razinu općih sposobnosti i usvojenosti specifičnih vještina iznad one očekivane za tu dob te je dijete zrelo, samostalno i za tu dob primjereno socijalizirano postoji mogućnost prijevremenog upisa takvog djeteta u osnovnu školu te samim time završavanje osnovnoškolskog obrazovanja u razdoblju kraćem od propisanog. Osim toga, postoji mogućnost da daroviti učenik završi dva razreda tijekom jedne školske godine, a odluku o akceleraciji donosi ravnatelj škole na temelju prijedloga koje daje učiteljsko/nastavničko vijeće.
Naravno da nije dovoljno samo prepoznati darovitost djeteta ili učenika, nego je potrebno nakon toga pratiti i razvoj i napredak istih i to ne samo da bi se vrednovala postignuća takve djece, nego da se utvrdi je li odgojno-obrazovna potpora pružena od strane odgojno-obrazovne ustanove bila učinkovita i primjerena, odnosno da se eventualno promjeni potpora koja se djetetu pruža, a sve s ciljem da takve mjere što više budu prilagođene potrebama darovitog djeteta.
Dakle, ukoliko smatrate da je vaše dijete darovito, odnosno da ima iznadprosječne opće intelektualne ili specifične sposobnosti, visoku razinu kreativnosti, motivacije te dosljedno postiže iznadprosječna postignuća u jednom ili više područja, primjerice u matematičkom, umjetničkom, jezično-komunikacijskom, pravodobno proučite relevantne zakonske odredbe kako bi u što većoj mjeri mogli usmjeriti darovitost takvog djeteta u suradnji sa odgojno-obrazovnom ustanovom koju dijete pohađa.