Velikim slavljem u povodu 20. obljetnice svog umjetničkog i pedagoškog djelovanja 27. veljače, u Velikoj koncertnoj dvorani HNK, predstavila se Sofija Cingula, poznata varaždinska mezzosopranistica i profesorica pjevanja na Muzičkoj akademiji Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli. Pred koncertnom dvoranom ispunjenom do posljednjeg mjesta njezinim prijateljima, učenicima i njihovim roditeljima Sofija je svom rodnom gradu podarila nastup uz Hrvatski barokni ansambl, pod vodstvom Laure Vadjon.
Bio je to Sofijin koncert karijere u kojem je do punog izražaja došla punina njezina glasa i koloratura kakva se rijetko čuje u našim prostorima. Organizator koncerta bio je Koncertni ured Varaždin u suorganizaciji Hrvatskim narodnim kazalištem u Varaždinu, koje je i u svojoj orijentaciji kao nacionalnog teatra zacrtalo očuvanje i njegovanje kajkavskog jezika, (što je potvrdilo i dan ranije s premijerom Krležinih «Balada Petrice Kerempuha» u režiji Georgija Para), te oživljavanje glazbene scene s naglaskom na očuvanje gotovo 200-godišne tradicije koju pronose sadašnji i bivši učenici Glazbene škole u Varaždinu iz koje je potekla i Sofija Cingula.
U programu koncerta izmjenjivao se nastup Sofije uz Hrvatski barokni ansambl i orkestra samog, kojim je potvrđena i još jedna tradicija Varaždina kao baroknog grada, njegov gotovo polustoljetni festival, barokne glazbe, na kojem je Sofija također često nastupala. U ovoj slavljeničkoj večeri svoje je oduševljne Varaždince nagradila sljedećim programom: Georg Friedrich Händel: Iz opere Giulio Cesare in Egitto, Uvertira Priva son d’ogni conforto, arija Cornelije iz 1. čina Deh, piangete, oh mesti lumi, arija Cornelije iz 2. čina, Henry Purcell: Chaconne iz opere King Arthur, Matthew Locke: Music from The Tempes, Intoduction, Galliard, Gavot, Sarabrand, Lilk, Curtain Tune, Henry Purcell: Iz opere Dido and Aeneas, When I am laid in Earth, arija Didone iz 3. čina, Henry Purcell: Chaconny u g-molu, Georg Friedrich Händel: Uvertira iz opere Agrippina, Georg Friedrich Händel: Iz opere Giulio Cesare in Egitto ,Cessa ormai di sospirare! Non e sempre, arija Cornelije iz 2. čina,Heinrich Ignaz Franz von Biber: Battalia, Allegro, Allegro, Presto, Der Mars, Presto, Aria, Die Schlacht, Adagio,Christoph Willibald Gluck: Iz opere Orfeo ed Euridice te završila s Che faro senza Euridice, arijom Orfeja iz 3. čina, uz nekoliko biseva.
Nakon nevjerojatno dugog reda čestitara i bezbroj buketića cvijeća Sofija je u svojoj izjavi za Varaždinske vijesti naglasila:
- Ja sama cijeli svoj život zahvalna Varaždinskoj publici jer me prati od malih nogu. Čovjek o takvim trenucima može samo sanjati. Mene su u ovih nekoliko tjedana novinari puno puta pitali - Je li to ono o čemu ste sanjali, je li to ono što ste očekivali? No, ovo nisam mogla očekivati ni u svojim najhrabrijim snovima, ali to je naprosto rezultat dugotrajnog rada. Zahvalna sam Koncertnom uredi i varaždinskom kazalištu i naravno svojoj varaždinskoj publici. Presretna sam zbog prigode nastupanja s Hrvatskim baroknim ansamblom i glazbenicima takvog formata predvođenim Laurom Vadjon. Radim u Puli, a Varaždin je i dalje moja baza što je bilo vidljivo i ove večeri. Iz Varaždina su i mnogi moji učenici i oni su bili na koncertu. Ova mi je večer ispunila srce i jako sam sretna - kazala je Sofija.
Iz biografije Sofije Cingula:
Sofija Cingula, mezzosopran, rođena je 1977. godine u Zaboku. Osnovnu i srednju školu završila je u Varaždinu. Glazbeno školovanje započela na Glazbenoj školi u Varaždinu, violončelo u klasi prof. Darija Milkovića, a u Srednjoj školi solo pjevanje upisuje u klasi profesorice Darije Hreljanović. Akademske godine 1995./1996. započinje studij Solo pjevanja na Sveučilištu za glazbu i glumu u Beču, gdje već u prvoj godini debitirana u operi „La Molinara“ G.Paissiella u Bad Reichenghalu u Njemačkoj. Nakon završenog dodiplomskog studija upisuje magisterij na smjeru Opera (pjevačka klasa mag. art. Sebastian Vittucci, operni studio prof. Curt Malm i prof. Uwe Theimer).
Magisterij na smjeru Lied i Oratorij upisuje najprije u klasi primadone KS Marjane Lipovšek, a zatim u klasi poznatog opernog prvaka, koncertnog umjetnika i skladatelja KS Roberta Holla, kod kojega, u akademskoj godini 2006./2007. uspješno završava i taj dio studija. Od 2006. godine stručno se usavršava na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi izv. prof. Lidije Horvat-Dunjko, a od 2015. godine surađuje s proslavljenom primadonom i vokalnom pedagoginjom Dunjom Vejzović.
Koncertni i operni nastupi mezzosopranistice Sofije Cingula obuhvaćaju širok i raznolik repertoar – od rane glazbe sve do modernih praizvedbi suvremenih autora koji joj nerijetko posvećuju svoje skladbe. Uz brojne koncertne nastupe u Hrvatskoj, Austriji te po Sloveniji, Njemačkoj, Italiji Švicarskoj i Južnoj Koreji, nastupala je, uz ansamble bečke Volksopere i Neue Oper Wien, na turnejama po Japanu i Kini. Godine 2008. uz maestra Mladena Tarbuka i bečki komorni orkestar Wiener Concert-Verein, nastupila je u poznatom Musikvereinu u Beču. Uz spomenuti bečki komorni orkestar, nastupala je i uz Hofkapelle München, Cameratu Serbicu te Varaždinski komorni orkestar.
Od značajnijih hrvatskih nastupa valja spomenuti sudjelovanje na festivalu Varaždinske barokne večeri. Već cijel o desetljeće nastupa uz gitaristu Darka Rušeca na međunarodnoj manifestaciji Ljeto u Varaždinu u organizaciji Koncertnog ureda Varaždin. Do sada je surađivala s mnogim hrvatskim i inozemnim dirigentima, ansamblima i poznatim umjetnicima. Promotorica je hrvatskih skladateljica i skladatelja u inozemstvu - posebno se bavi autorima varaždinskog i istarskog skladateljskog kruga, te ženskim skladateljicama s naših prostora. Za rad na temu „Dora Pejačević, život i pjesme“ za magistarski rad dodijeljena joj je 2003. godine Nagrada za izvrsnost Rotary kluba Varaždin. Dobitnica je mnogih nagrada i priznanja na međunarodnim pjevačkim natjecanjima.
Vokalnom pedagogijom Sofija Cingula aktivno se bavi već desetak godina – najprije kao profesorica Solo pjevanja i Komorne glazbe na Glazbenoj školi u Varaždinu, a potom na Muzičkoj akademiji Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli gdje je od 2009. godine stalno zaposlena u zvanju docentice. Na Akademiji je predstojnica Odsjeka studija Solo pjevanja i Odsjeka studija Klavira. Sudjeluje i u radu mnogih hrvatskih i međunarodnih umjetničkih i pedagoških radionica, seminara i simpozija te je autorica nekolicine radova, predavanja i prezentacija koje vokalnoj tehnici i pedagogiji pristupaju s aspekta znanosti i najnovijih znanstvenih istraživanja. Stručna je suradnica za vokalnu pedagogiju raznih vokalnih ansambala te stručna prevoditeljica brojnih majstorskih tečajeva i seminara u organizaciji Hrvatskog društva glazbenih i plesnih pedagoga kao i Hrvatske udruge vokalnih pedagoga čija je aktivna članica od samog osnutka. Djeluje i kao članica prosudbenih komisija međunarodnih natjecanja iz solo pjevanja i komorne glazbe.
Hrvatski barokni ansambl
Hrvatski barokni ansambl najznačajniji je hrvatski ansambl specijaliziran za povijesno vjernu interpretaciju instrumentalne i vokalno-instrumentalne glazbe baroknog razdoblja i bliskih epoha, na originalnim glazbalima i njihovim vjernim replikama.
Ansambl je utemeljen 1999. godine, uz maestra Sašu Britvića osnivača i predsjednika od 1999. godine do prerane smrti 2015. godine, te okuplja renomirane glazbenike mlađe generacije – instrumentaliste i pjevače, već afirmirane u izvođenju barokne glazbe. Uz stalne koncertne cikluse od po sedam koncerata u Hrvatskom glazbenom zavodu s tematski jasno osmišljenim programima hrvatskog i inozemnog baroknog repertoara, redoviti su gosti brojnih domaćih i inozemnih festivala (Varaždinske barokne večeri, Korčulanski barokni festival, Dubrovačke ljetne igre, Splitsko ljeto, Glazbene večeri u sv. Donatu, Histria festival, Pasionska baština, Organum Histriae, Koncerti u Eufrazijani, Rovinjsko glazbeno ljeto, Brodsko ljeto, Osječko ljeto, Paško ljeto, Festival Brežice, Festival hrvatske glazbe u Beču, Festival duhovne glazbe srednjoeuropskih zemalja u Rimu, Festival Tesori musicali Toscani – Pisa i dr.
U svojim programima, Ansambl često ugošćuje vrhunske strane i domaće soliste i dirigente, eksperte u autentičnom pristupu izvođenju barokne glazbe (Catherine Mackintosh, Herve Niquet, Werner Ehrhardt, Aapo Hakkinnen, Laurence Cummings, Richard Egarr, Peter Lonnerberg, Mimi Mitchell, David Staff, Theresa Caudle, Enrico Onofri, Alessandro Tampieri, Rachel Brown, Adrian Butterfield, Stefano Montanari, Marcello Gatti, Jaap ter Linden, Jacques Ogg).Ravnateljica popularne HRBA-e je renomirana violinistica Laura Vadjon.Zbog iznimno stručnih, stilski čistih i virtuoznih interpretacija, glazbena ih kritika kao i publika svrstavaju u sam vrh hrvatske glazbene reprodukcije. U programima Hrvatskog baroknog ansambla redovito su zastupljeni i hrvatski barokni autori, odnosno oni koji su djelovali na ovom području (F. Sponga-Usper, G. Usper, T. Cecchini, V. Jelić, I. Lukačić i dr.).
Ansambl je, osim u Hrvatskoj, nastupao i u Austriji, Italiji, Njemačkoj, Belgiji, Španjolskoj, Švedskoj, Finskoj, Argentini, Kubi, Boliviji, Estoniji, Francuskoj, Crnoj Gori, Srbiji, BiH i Sloveniji.