Pisali smo još u ožujku o varaždinskim umjetnicama koje će u sklopu projekta „Other side“ u Vijetnamu u gradu Hanoiju u „Ngo Art Space Gallery“ od 15. do 30. studenoga izložiti svoje radove.
U Vijetnam putuju Lila Herceg i Iva Šarić, ali stanovnica naše županije nakratko je postala i sama autorica, odnosno kustosica izložbe Marija Lopac, koja trenutačno zbog posla živi u Maruševcu.
Marija Lopac prije nekoliko je godina boravila u Vijetnamu na likovnoj koloniji u gradu Hueu. Tada je uvidjela da Hrvati nemaju dovoljno informacija o Vijetnamu te vijetnamskoj kulturi i suvremenoj umjetnosti, ali i da je Hrvatska Vijetnamcima vrlo interesantna zbog slične prošlosti, no istodobno daleka i nepoznata.
Upravo joj se zbog ratne prošlosti i „manipulacije“ sjećanjem u obje zemlje i nametnula tema „sjećanja“ kao koncepcija izložbe. Vijetnamci se u svojoj umjetnosti bave prevladavanjem ratnih strahota, ratnog komunizma i stvaranjem bolje sadašnjosti, to su sličnosti Hrvatske i Vijetnama.
Neprekidno ponavljanje
– Smjernica je bila pojam sjećanja, što individualno sjećanje znači za nas. Sama ideja sjećanja – „memories“ nastala je proš- le godine kao poveznica dvije zemlje zbog sličnih uspomena ratnih stradavanja. Kasnije smo cijelu ideju proširili i to je postala univerzalna tema te se izložba neprekidno ponavlja s drugim umjetnicima – objasnila je kustosica.
Iva Šarić priprema se za put u Vijetnam gledanjem videa na YouTube kanalu , istražuje putopise na internetu, razgovara s prijateljima i poznanicima, koji su rado podijelili svoje vijetnamsko doživljaje uz pokoju preporuku i savjet.
– Njezin rad “Blue-S” će biti izložen na ovogodišnjoj izložbi„Memories II“. Izrađen je u kombiniranoj tehnici linoreza i pečata, a struktura mu se temelji na 12 segmenata koji povezani u cjelinu tvore pravokutno polje. „Blue“ u nazivu upućuje na simboliku plave boje, a slovo S označava inicijal osobe koja me nadahnula na realizaciju.
Sasvim slučajno, nakon što je rad već bio dovršen, naišla sam na podatak prema kojem su građa i “obojenost” grafike i istoimenog glazbenog stila iste. Tada još radni naziv cjeline, zbog ove simpatične koincidencije, odlučila sam zadržati – rekla je Iva Šarić. Krugovi kao zasebne stvarnosti ponavljaju se kroz čitav rad, njihovo pojavljivanje i iščezavanje, kao i “plava nota” čitavog rada upućuju na svojevrsnu meditativno-kontemplativnu komponentu koja bi promatrača trebala potaknuti na vlastito promišljanje i interpretaciju.
Od ovog dalekog putovanja očekuje sasvim novo iskustvo.
– Nadam se novim poznanstvima i kontaktima, dosad neviđenim prizorima i novim okusima. Sretna sam što će i moja grafika biti dio ove izložbe, tim više što ću imati priliku biti na otvorenju – dodala je.
Emocionalno sjećanje
Lila Herceg, čiji se atelijer nalazi u Centru kreativne industrije u Varaždinu, svoj rad, instalaciju u prostoru, stvara poetskim recikliranjem ostataka pletiva, tkanja i štrikanih predmeta, vune.
– Pletem, namatam, otpetljavam, presijecam, gradim korjenastu formu kroz raznobojne istanjene linije u prostoru. Rad predstavlja korijenje emocionalnih sje- ćanja koja se zapetljavaju kroz život i ukorjenjuju duboko u našu podsvijest, ukorjenjuju se u naše odnose i samospoznaju – opisala je svoj rad Lila Herceg. Rad se zove “I woke up to form roots of tangled memories” Pitali smo ju što očekuje od odlaska u Vijetnam, hoće li to biti samo izlaganje radova ili će ostvariti neki dublji kontakt, vezu, trag...
– Svako putovanje ostavi značajan trag u stvaralaštvu umjetnika. S vremenom na vrijeme je potrebno otputovati, proširiti granice i osvježiti percepciju, a naravno i uspostaviti kontakte – rekla je.
Priprema se tako da pomalo proučava vijetnamsku kulturu, običaje, političku situaciju... – Uglavnom proučavam vijetnamsku umjetnost, trenutačno proučavam Hanoi kao grad u kojem ćemo provesti najviše dana. Planiramo aktivnosti i izlet van Hanoija kako bismo doživjele Vijetnam izvan buke i strke 7,5-milijunskog grada – objasnila je umjetnica.