- Danas zaokružujemo i najavljujemo jedan važan projekt za čiju je realizaciju trebalo dosta toga pripremiti, osmisliti i provesti te mogu utvrditi da smo u tome uspjeli. Ovim uvođenjem informatike od 1. razreda ponovno smo pioniri u nacionalnim okvirima - istaknuo je to zamjenik župana Varaždinske županije Tomislav Paljak na današnjem predstavljanju projekta ranog učenja informatike od 1. do 4. razreda u osnovnim školama Varaždinske županije.
Pojasnio je kako je sve počelo u travnju donošenjem zaključka o pokretanju projekta STEM kompetencija i potpisivanjem Sporazuma o suradnji u provođenju projekta STEM kompetencije s Institutom za razvoj i inovativnost mladih (IRIM), čiji su osnovni ciljevi razvijanje pedagoškog standarda u području znanosti, tehnike i matematike, počevši u petom razredu osnovne škole, ali i omogućavanje dostupnosti suvremenih tehnologija generacijama učenika te oblikovanje načina razmišljanja mladih za sudjelovanje u globalizacijskim procesima. Provedba projekta podrazumijeva upotrebu edukativnog alata, a to su micro:bitovi, u STEM predmetima.
- STEM kompetencije su potrebe današnjeg društva te razvoj upravo tog područja garantira konkurentnost na tržištu, a aktivnim uključenjem u ta područja svojoj djeci ostavljamo znanja s kojima će se oni dalje razvijati i biti konkurentni na globalnom području - rekao je Paljak.
Varaždinska je županija u travnju za potrebe provedbe projekta kupila 1.440 BBC micro:bit računala, vrijednosti oko 211.500 kuna, koja su uručena učenicima 5. razreda, a održane su i edukacije za ukupno 120 nastavnika, ravnatelja i voditelja Centara izvrsnosti.
Paljak je spomenuo da je, prema analizi koju je proveo Upravni odjel za prosvjetu, kulturu i sport Varaždinske županije, nastavu informatike u prošloj školskoj godini u županijskim osnovnim školama polazilo tek 55 posto od ukupno 10,538 učenika.
- Tek se nekoliko škola, u okvirima svojih mogućnosti, uključilo u rano uvođenje informatike, a mi smo sada to pretvorili u sustav. Važno je istaknuti da informatiku od 5. do 8. razreda u našim školama pohađa 100 posto učenika, bez obzira što je riječ o izbornom predmetu. Naglašavam pritom da, kada se se neki predmet odabere kao izborni, on tada postaje obavezan. Bez obzira na sve to, pozdravljamo odluku ministrice Divjak o uvođenju informatike u osnovne škole kao obaveznog predmeta, pogotovo u kontekstu uvoda ili možebitnog kasnijeg uvođenja informatike kao obaveznog predmeta od 1. do 4. razreda, dakle, onoga na čemu mi ovdje radimo - naglasio je Paljak, a odgovarajaći na pitanje novinara, napomenuo je da ovaj projekt ni na koji način nije u koliziji ni sa sadašnjim nacionalnim kurikularnim okvirom, niti će biti s bilo kojim budućim nacionalnim kurikulumom, budući da je riječ o izvannastavnoj aktivnosti.
30 sati na godinu
Jedan od glavnih preduvjeta za provođenje projekta ranog učenja informatike je informatička oprema.
- Mi u našim školama imamo 2.051 računalo, dakle, na jednom računalu u prosjeku radi pet učenika. Državni prosjek je 12 učenika, a u Europi tri učenika na jednom računalu. U našim okvirima dobro stojimo, no standarde Europe još trebamo dostići i na tome trebamo kontinuirano raditi. Sada u našim školama imamo 47 nastavnika informatike. Sa stručnim kadrom doista nemamo problema, gotovo 95 posto naših nastavnika i učitelja informatika dolazi s Fakulteta organizacije i informatike - istaknuo je dožupan.
Za potrebe ovog projekta napravljen je i poseban dokument za sve nastavnike informatike. Njegov je autor Darko Krznar, voditelj Centra izvrsnosti za informatiku za osnovne škole, koji je svoja autorska prava prenio u vlasništvo Varaždinske županije kao osnivača škola pa će dokument pod nazivom "Nastavni planovi za rano učenje informatike za osnovnu školu s naglaskom na STEM kompetencije" biti ustupljen na korištenje svim zainteresiranim školama.
Nastava informatike organizirat će se kao izvannastavna aktivnost.
- Neće biti nikakvog zadiranja u nacionalne obrazovne programe koji su u domeni ministarstva. Iskoristili smo činjenicu da svaka škola ima pravo uvođenja izvannastavnih aktivnosti prema potrebama i sklonostima učenika - naglasio je Paljak.
U skladu s izrađenim projekcijama i proračunom, za provedbu ovog projekta Varaždinska je županija osigurala 560.250 kuna.
- Projekt uključuje 30 nastavnih sati informatike kroz školsku godinu. S predavačima, profesorima će se sklapati ugovori o djelu, uz bruto cijenu sata od 75 kuna po predavaču, dakle neće biti klasičnog zapošljavanja. Ovih 30 sati rasporedit će se od 1. listopada do kraja školske godine, i to jedan sat tjedno, što je dovoljno u ovoj fazi uvođenja projekta - pojasnio je Paljak i dodao kako takva nastava može biti organizirana na 4.731 učenika u 249 razrednih odjela, što ukupno iznosi 7.470 nastavnih sati.
Sve škole dobit će do kraja tjedna dokument s nastavnim planom te uputom da i u nastavu od 5. do 8. razreda uključe ranije nabavljene micro:bitovi.
- Nismo stali na nabavljenih 1.440 micro:bitova, IRIM nam je poklonio dodatnih 1.200 mikro računala, dakle, raspolažemo s 2.700 micro:bit računala te namjeravamo to još i proširiti. Na razini županije smo puno velikih projekta proveli, puno toga još imamo u planu, ali ovo je svakako jedan od najvećih. Nismo čekali da se stvari počnu događati. Informatika je već čitav niz godina nacionalna tema, jer ne može nastavni plan biti baziran na 1993. godini i informatici koja je tada važila kao standard. Današnje generacije ne žele čekati da im informatika kao predmet pojavi u 5. razredu - rekao je Paljak.
Uvjet - jednosmjenska nastava
Dodao je kako je osnovni preduvjet za ovakve projekte - jednosmjenska nastava.
- Nije se slučajno prije 10-12 godina krenulo sa stvaranjem tehničkih preduvjeta za jednosmjensku nastavu, izgradnju i dogradnju škola. Više od 95 posto škola u Varaždinskoj županiji radi u jednoj smjeni. Jedna smjena omogućava rano učenje nastave, jer izvannastavne aktivnosti odvijaju se po završetku jutarnje smjene i redovitog rasporeda - napomenuo je, a na pitanje što s preostale četiri škole u kojima se nastava još uvijek odvija u dvije smjene, Paljak je rekao:
- Naravno da nećemo ostaviti te škole da ostanu na razini na kojoj jesu, pronaći ćemo način i za njih. Po JPP-u smo izgradili 32 škole i 10 dvorana kroz tri godine, iako je tada, kada smo počeli, bilo raznih katastrofičnih predviđanja. I preostale škole ćemo napraviti, imamo gotove projekte za četiri škole koje vape za prostorom i novom izgradnjom. Nećemo ostaviti niti jednu školu da radi u dvije smjene, već ćemo i taj preostali mali postotak riješiti - kazao je dožupan.
Ujedno je najavio i svojevrsnu nadogradnju ovih projekata.
- Naime, Varaždinska županija jedina u Hrvatskoj zbog svega ovoga ima temelj za uvođenje cjelodnevnog boravka učenika, za što ćemo pronaći odgovarajući model. To je rezultat sustavnosti i promišljanja, a prije svega resornog Upravnog odjela za prosvjetu, kulturu i sport - naglasio je.
Na predstavljanju projekta sudjelovali su i Nenad i Rujana Bakić, osnivači Instituta za razvoj i inovativnost mladih (IRIM).
- U svemu što se radi u Hrvatskoj često se spominju ograničenja u resursima, procesima te druga formalna i neformalna ograničenja, a zapravo je bitno vodstvo. Mi smo, srećom, ovdje za partnera imali pročelnika Huđeka koji je prepoznao naš rad u širenju STEM aktivnosti. Moram naglasiti važnost kontinuiteta institucija, nije toliko bitno tko je župan, nego da institucije rade svoj posao - naglasio je Nenad Bakić.
- Nije poanta da napravimo tehnološki naprednu djecu koja će konkurirati drugoj djeci, već da imamo djecu koja su ravnopravni građani 21. stoljeća, kroz koncepte kao što su digitalna pismenost, ali i razvoj kreativnosti, upornosti, kritičkog razmišljanja, vještine rješavanja problema te stvaranje kultura uspjeha - istaknuo je i dodao kako je micro:bit računalo za razvoj digitalnih kompetencija puno bolje od skupih računala.
- Njegova je cijena svega 15 eura, a omogućuje izrazitu kreativnost i tehnološku složenost, uz nevjerojatno male ulazne barijere. Njegova cijena omogućava da se tretira kao trošak, a ne kao investicija. Da karikiram, dijete u školi danas na stolu ima bilježnicu, gumicu, olovku, šiljilo i micro:bit. Mogu reći da je Varaždinska županija primjer koji je motivirao ostale jedinice lokalne samouprave u Hrvatskoj na razne slične aktivnosti, stoga smatram da je to bio prijelomni trenutak u hrvatskom obrazovanju - zaključio je Bakić.
Pročelnik Upravnog odjela za prosvjetu, kulturu i sport dr.sc. Miroslav Huđek govorio je o metodologiji i izradi projektnog zadatka.
- Važna je ekipa koja je iza nas, a to je u osnovnim školama 1.615 učitelja, u srednjim školama 1.068, i to je snaga koja nas pokreće, jer za svaku reformu, svaku revoluciju potrebni su ljudi. Tehniku imamo. Prosječan broj računala u našim školama iznosi 62, od najmanje 30 do najviše 141. Uz spomenutih 2.700 micro:bitova, riječ je o procesorskoj snazi koja može pokrenuti ovaj projekt. Tome u prilog idu i rezultati u posljednjih 10-12 godina, od prostora, opremanja i stvaranja filozofije da mi to možemo i želimo te da u svaki projekt ulazi ukupna mreža škola, bez eksperimenata i pilot-projekta. To se pokazalo najboljim. Uz sve to i sadašnji trud, stvarat ćemo budućnost - istaknuo je Huđek.
Pojasnio je da se program sastoji od četiri cjeline: Moje računalo, Digitalni sadržaji, Programiranje i Internet, s naglaskom na sigurnost na internetu.
- Jedna od uporišnih točaka ovog projekta i moderniziranog kurikuluma od 5. do 8. razreda, s naglaskom na programiranje i STEM kompetencije, je micro:bit računalo. Ovaj kurikulum koji je nastao je informatika 21. stoljeća, dokument koji daje odgovore na uvođenje informatike od 1. do 8. razreda i po tome ćemo raditi u našim školama - rekao je Huđek.
Darko Krznar, voditelj Centra izvrsnosti za informatiku za osnovne škole, predstavio je nove nastavne planove.
- Više od 20 godina godina radim kao učitelj informatike i mogu potvrditi da Varaždinska županija uistinu puno ulaže u napredak i informatizaciju. Sa zadovoljstvom sam prihvatio poziv da izradim nastavne planove za rad s djecom od 1. do 4. razreda, jer bitno je da svi rade po standardiziranom planu. Osnovna ideja je bila da se djeca uvođenjem micro:bitova zainteresiraju za proces programiranja, da počnu programirati i logički razmišljati, da imamo kontinuitet u tome te da nema ponavljanja u nastavnim sadržajima. Naglasak je također bio na tome da se razvije svijest o pravilnom i sigurnom korištenju računala, mobitela, tableta i ostalog te da ih pripremimo za informatiku od 5. do 8. razreda, koja će od sljedeće godine postati obavezna - naglasio je Krznar, dodavši kako je ovaj projekt "izuzetno dobra stvar koja će našoj djeci omogućiti da su opet korak ispred drugih sredina".