Uz moto škole “Naš okoliš je naše ogledalo”, s nagradom za najljepši školski vrt kontinentalne Hrvatske, dijamantnim statusom Eko-škole zbog kontinuiranog četrnaestogodišnjeg rada u poručju ekologije te sa zavidno uređenim i prostranim školskim okolišem može se pohvaliti Osnovna škola Visoko na jugu županije.
Naime, ova škola, među rijetkima u posjedu ima više od 11.000 metara kvadratnih školskog okoliša, a njihov moto jako dobro ocrtava poantu njihova odnosa prema okolišu.
On je uređen s pažnjom, a kad svaki dio ima i svoju svrhu, onda je to zbilja nešto čime se može hvaliti.
Prostran školski okoliš
Ravnateljica OŠ Visoko, Nada Horvat s ponosom ističe kako se od same izgradnje škole, koja je puštena u rad 1973. godine, radi na uređenju školskog okoliša.
- Već se tada promišljalo na koji način urediti okolinu s obzirom da raspolažemo s površinom koja se prostire na 11.000 metara kvadratnih – navela je ravnateljica Horvat.
Naime, u ondašnje se vrijeme krenulo sa sadnjom zimzelenog bilja pa su posađene jele, borovi i živica, dok danas je sve dodatno obogaćeno cvijećem, voćkama i dodatnim ukrasnim sadržajima te šetnicama.
- Škola se nalazi u prekrasnom krajoliku i mora se uklopiti u takvu sredinu – smatra ravnateljica, dodajući da su tu bili začeci promišljanja na koji način učiniti da taj prostor bude ugodan za boravak. S vremenom se radilo na sadnji kaline i šimšira kao zelene ograde oko škole te uređenju cvjetnjaka, a intenzivni su radovi oko uređenja i sadnje krenuli kada je napokon napravljena školska dvorana.
- Pokazalo se da se trud isplatio jer smo 2010. dobili HRT-ovu zlatnu povelju za najljepši školski vrt kontinentalne Hrvatske pa nam je ta nagrada bila dodatna motivacija za dalje – nastavlja sugovornica.
Kako se školski okoliš svake godine sve više oplemenjivao nečim novim, a sukladno mogućnostima, ove godine visočka škola s nestrpljenjem čeka rezultate natječaja za kontinuitet u uređenju školskog okoliša, a što bi bila kruna njihova rada i još veći motiv.
- Naravno da bi nam bilo izuzetno drago dobiti priznanje jer provodimo puno projekata vezanih za uređenje okoliša – navodi ravnateljica, izdvajajući dva koja su izrodila izvrsnim rezultatima.
Višeosjetilni vrt
Naime, jedan je projekt vezan za provođenje Sheme školskog voća i povrća u kategoriji održavanja nastave u vrtu. Zahvaljujući tom projektu visočka je škola dobila čitav niz različitih poljoprivrednih alata i opreme za rad u vrtu. U suradnji sa Savjetodavnom službom bila je organizirana edukacija učenika oko načina sadnje. Dobili su i sadni materijal, 46 različitih sadnica voća koje su posadili u školskom povrtnjaku i u neposrednom okolišu škole.
- Dobili smo sadnice duda, drijenka, borovnice, ogrozda, crvenog, crnog i bijelog ribiza, aronije, jagoda, sibirske borovnice i slično. Uglavnom, jedan vrijedan projekt koji nam je dodatno oplemenio okoliš jer su to trajne vrste koje zriju u vrijeme provođenja nastave – navodi ravnateljica, dodajući da sve plodove iz vrta uvrste u školski jelovnik.
Drugi projekt pod nazivom “Veliki lov na bilje” značajan je za visočku školu jer je osim, osvještavanja učenika o važnosti biološke raznolikosti, izrodio idejom da bi se mogao napraviti višeosjetilni vrti. U projektu je bio naglasak na sadnji autohtonog bilja koje je vezano za područje u kojem škola djeluje.
- Imali smo već prije u okolišu puno različitog bilja od trajnog drveća, grmlja, različitog voća, jednogodišnjeg bilja pa je sve to trebalo nekako zaokružiti. Imali smo i jezerce s vodenim biljem pa smo se sjetili da bismo mogli urediti višeosjetilni vrt – navodi ravnateljica. Dodaje da takvi vrtovi nisu još uvijek toliko popularni u Hrvatskoj koliko su popularni vani. Nije se još potpuno prepoznala vrijednost utjecaja zelenila na čovjeka, a posebno na djecu.
Kako kaže Horvat, važno je da oni svoje slobodno vrijeme provode u prirodi, u dodiru s biljkama. Takvi su vrtovi posebno važni za djecu s teškoćama u razvoju. Nadahnjuju djecu koja kroz rast biljke mogu vidjeti svoj rad, a kad biljka donese plod kojeg možeš konzumirati onda je to poseban osjećaj sreće i ponosa koji je vrlo bitan u dječjem razvoju. Višeosjetilnom vrtu svrha je stimulirati sva osjetila. Svaki vrt stimulira svojom ljepotom osjet vida, zasađenim biljkama osjet mirisa, zvukovima koje proizvodi, od pjeva ptica, vodozemaca, zujanja, šuštanja lišća stimulira osjet sluha. Osjetilo okusa dodatno smo stimulirali formiranom okusnom stazom uz koju je zasađeno razno voće, a koja završava začinskom spiralom.
- Nedostajao je i taktilni dio - nastavlja ravnateljica. Stoga je napravljena taktilna staza različite teksture od stare opeke, trave, šljunka, drva do zemlje pa kad djeca prolaze mogu osjetiti različite teksture. U vrtu se nalaze ukrasni elementi obogaćeni cvijećem te klupice, a sve u svrhu poticanja pozitivnih emocija.
- Nismo u početku imali točnu predodžbu kako bi točno vrt trebao izgledati, već samo viziju što želimo, te su se ideje razvijale tijekom realizacije projekta – ističe ravnateljica.
Povrtnjak i vinograd
Što se tiče školskog okoliša dio uređenja svakako pripada brizi oko povrtnjaka koji se nalazi preko puta škole, a sve uzgojeno konzumira se u školskoj kuhinji. Jedan dio školskog okoliša pripada i školskom vinogradu, kojeg među rijetkima posjeduju, a koji je pun starinskih sorti. Kako se te sorte značajno manje kemijski tretiraju, vrijedni učenici i djelatnici škole nemaju problema s prodajom uroda. Sredstva od prodaje potroše se na potrebe Učeničke zadruge u kojoj djeluju i druge sekcije kao što su likovna, ekološka, projektna te napredni tehničari, a kada je u pitanju uređenje i briga oko školskog okoliša zajedno “zasuču rukave” i prionu poslu.