Unatoč velikom broju odlikaša u osnovnim školama, na kraju osnovnoškolskog obrazovanja većina njih jedva dostiže osnovnu razinu znanja iz hrvatskog jezika, engleskog, povijesti i fizike. Podaci su to dobiveni u provedbi prvih standardiziranih ispita u 426 hrvatskih osnovnih škola među 15.209 učenika, a u organizaciji Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja.
Ispitivanje je provedeno u sklopu projekta "Razvoj završnih ispita na kraju obrazovnih ciklusa", a ispitani su učenici osmih razreda.
Znanje ispod osnovne razine postignuća iz hrvatskog pokazalo 13,32 posto učenika, iz engleskog njih 13,5 posto, a iz fizike 11,5 posto. Najviše njih u svim predmetima ima osnovnu razinu postignuća - hrvatski jezik 49,60 posto, engleski 48,1, povijest 44,93 i fizika 46,3. Naprednu razinu znanja pokazalo je oko šest posto učenika u hrvatskom, engleskom i fizici, a u povijesti osam posto njih.
- Većina učenika koja je pisala ispite postigla je rezultate koji se nalaze u "osnovnoj" ili "srednjoj" razini postignuća. Učenice su u prosjeku postigle više rezultate od učenika na ispitima iz hrvatskog i engleskog jezika dok su učenici postigli u prosjeku više rezultate na ispitu iz povijesti. Na ispitu iz fizike nisu utvrđene statistički značajne razlike - stoji u priopćenju NCVVO-a.