Da pri zapošljavanju u školama nema dokraja jasnih kriterija, nego ravnatelji u pravilu angažiraju onoga koga izaberu sami ili na “vanjski poticaj”, a onda “usmjereni” školski odbor potvrdi njihov odabir učitelja ili profesora, kojima se radni odnos iz određenog status kasnije promjeni u neodređeni, sve češće se čuje, osobito od kada je sve manje djece u školama, a sve više nastavničkog kadra, prvenstveno za razrednu nastavu.
Štoviše, neki su javno ustvrdili da ih se “politički pritišće” kod izbora kandidata, a nakon što su njihov prijedlog odbili školski odbori iz kojih se također čuje o pritiscima. Jesu li te primjedbe utemeljene, odnosno kako provesti izbor nastavnika tako da se izbjegnu utjecaji “sa strane” bilo na ravnatelja, bilo na članove školskog odbora, pitanja su koja se nameću već neko vrijeme.
„Politički pritisci“
Naglašavajući da ne postoji zapošljavanje “preko veze” i na nečiji nalog, zamjenik varaždinskog župana Tomislav Paljak daje sasvim drugo viđenje zapošljavanja u školama. - Prije svega ne znam odakle konstatacija da ima sve više prigovora oko izbora zaposlenika u školama i ne znam na koje prethodno vrijeme mislite i čime to uspoređujete, odnosno mislite li tu na Varaždinsku županiju ili šire - kaže zamjenik župana odgovarajući na pitanje kako komentira to da se sve više govori o namještanju natječaja za posao u školama, odnosno da politika radi pritiske na ravnatelje i školske odbore kod zapošljavanje u školama.
Paljak drži da je sustav već sada postavljen tako da politika i takozvani „politički pritisci“ ne utječu na zapošljavanje u školama jer ravnatelji ne donose konačne odluke o zapošljavanju, već su manjinski dio jednoga od dvaju dionika pri donošenju te odluke.
- Školski odbor ima sedam članova, dva dolaze iz Učiteljskog vijeća, jedan iz Radničkog vijeća, jedan iz Vijeća roditelja i oni se biraju tajnim glasovanjem. Tri člana imenuje osnivač samostalno i hoće li netko negdje kako i ako biti „ispolitiziran“, bespredmetno je špekulirati - naglašava.
Mogućnost pritužbi
Kakva je uopće procedura oko zapošljavanja, tko odlučuje koga će se zaposliti na neko radno mjesto u školi, Paljak napominje da o tome odlučuje ravnatelj uz prethodnu suglasnost Školskog odbora.
- Ravnatelj izabire kandidata kojega predlaže Školskom odboru za dobivanje prethodne suglasnosti. Iznimno, u slučaju kad priroda posla ne trpi odgodu, ravnatelj može samostalno zaposliti osobu, ali ne dulje od 60 dana jer se u tom roku mora provesti javni natječaj. Dakle, mora se provesti i mora biti javan pa je to ujedno i odgovor na pitanje o tobože sve većem govorenju o namještanju natječaja u odgojno-obrazovnim ustanovama. To, što bi se neki možda htjeli medijski igrati pojmovima koje ne razumiju, ili iz zle namjere, druga je stvar - navodi.
Na pitanje kako izabrati kandidata, a da izbor bude bez “repova”, ističe da izbor učitelja prije svega mora biti proveden po zakonu i pravedan je onoliko koliko je zakon pravedan ili nepravedan, a da bi izbor bio objektivan kaže da je točno propisano tko je kvalificiran za koji posao u školi, tako da to nije pitanje objektivnosti ili subjektivnosti.
Na pitanje koliko su uopće pojedini roditelji u Školskom vijeću kompetentni da biraju učitelje, Paljak kaže da su roditelji i prije bili zastupljeni u školskom upravljačkom tijelu i njima kompetencija nije nikad bila formalno zadana.
- Smatram da tako treba i ostati - jasan je Paljak.
S druge strane, na izbor učitelja postoji mogućnost pritužbi te prosvjetna inspekcija odmah po prijavi izlazi na teren. - Naravno da postoji mogućnost pritužbi uvidom u natječajnu dokumentaciju i prijavom prosvjetnoj inspekciji. Treba napomenuti da prosvjetna inspekcija odmah po prijavi izlazi na teren, bez obzira je li ona anonimna ili potpisana - zaključuje zamjenik varaždinskog župana.