Pedesetak učenika Prve gimnazije Varaždin provest će danas dan poput znanstvenika na CERN-u.
Naime, radi se o Međunarodnom istraživačkom radnom danu srednjoškolaca, odnosno International Masterclasses kojim se omogućuje srednjoškolcima da dožive iskustvo istraživanja na najdirektniji način.
- Ideja vodilja programa je omogućiti đacima iskustvo jednog stvarnog radnog dana znanstvenika. Srednjoškolci će taj dan raditi rame uz rame sa znanstvenicima i osjetiti kako je raditi moderna istraživanja u fizici – rekao je Ivica Puljak profesor sa splitskog FESB-a koji je, uz dr. sc. Sašu Ceci te dr. sc. Dinka Ferenčeka iz zagrebačkog Instituta Ruđer Bošković u uskoj suradnji s profesorima fizike i informatike, te ravnateljicom Prve gimnazije iz Varaždina, organizirao ovo događanje.
Ravnateljica Prve gimnazije Janja Banić tom je prilikom zahvalila organizatorima, odnosno znanstvenicima s FESB-a iz Splita i Instituta Ruđer Bošković iz Zagreba koji rade na CERN-u.
- Broj učenika pokazuje veliki interes za ovo događanje, planirali smo da će sudjelovati maksimalno 40 učenika, ali nismo imali srca odbijati učenike pa smo ih sve uključili – rekla je ravnateljica Prve gimnazije koja u ovome trenutku ima 41 županijskog prvaka.
Dakle, dan je započeo predavanjima o programu istraživanja na CERN-u te metodi analize događaja sudara protona ubrzanih u LHC-u koji su snimljeni CMS (Compact Muon Solenoid) detektorom, nakon čega slijedi analiza podataka.
Kulminacija ovog, po svemu za sudionike jedinstvenog radnog dana, je videokonferencija s CERN-om i drugim institutima radi prezentacije, usporedbe i diskusije rezultata analize koje su dobili srednjoškolci u drugim gradovima diljem Europe i svijeta koji su taj dan analizirali podatke.
- Putem video veze s CERN i institucijama sudionicima u drugom zemljama polaznici radionice će prezentirati rezultate svojih istraživanja, baš onako kako to rade i fizičari u međunarodnim kolaboracijama – objašnjeno je prije početka same radionice.
Gimnazijalka Leona iz 3. razreda planira kasnije studirati fiziku stoga smatra da je ovo predavanje i radionica odlučna prilika gdje može saznati više o svemu što ju zanima i da vidi iz prve ruke kako izgleda jedan dan znanstvenika, a s njom se složio i Janko, učenik 2. G razreda prirodoslovno-matematičkog smjera koji planira studirati fiziku na PMF-u ili nekom vanjskom sveučilištu.
Na sličnom je predavanju već sudjelovala učenica Edita iz 1. G razreda.
- Već sam prije bila na jednom predavanju profesora Puljaka i jako mi se dojmilo pa sam se ovdje još jednom htjela uključiti i biti dio njegove radionice jer mi se njegova tema čini vrlo zanimljivom. Smatram da ću dosta toga naučiti te se veselim suradnji i razgovoru s kolegama iz drugih sveučilišta – rekla je Edita s kojom se složio i Haramija Gašpar učenik 1. G razreda koji bi se sličnim poslom želio baviti u budućnosti na FER-u ili PMF-u.
Naime, u autentičnoj atmosferi učenici stječu uvid u međunarodnu organizaciju modernih istraživanja, a istovremeno i uče o subatomskim česticama kroz lako razumljive prezentacije fizičara direktno uključenih u istraživanja. Učenici će analizirati produkte sudara elementarnih čestica ubrzanih gotovo do brzine svjetlosti u 27 kilometara dugom kružnom LHC akceleratoru, snimljenih posebno izgrađenim detektorima. Četiri eksperimenta: ATLAS, CMS, LHCb i ALICE ustupila su svoje podatke za ovaj edukacijski program.
Zanimljivo je da učenici mogu u podacima koje analiziraju, ponovo otkriti Higgsov bozon, elementarnu česticu otkrivenu prije dvije godine, a čije je otkriće prošle godine nagrađeno Nobelovom nagradom.