David Oštrek, operni pjevač i solist Berlinske državne opere, ujedno osnivač i umjetnički ravnatelj Hrvatske operne akademije, svoj ljetni odmor provodi u Varaždinu.
Od 25. srpnja do 13. kolovoza ovaj renomirani bas-bariton sudjeluje u pripremi barokne opere Henryja Purcella "Didona i Enej", koju će polaznici Hrvatske operne akademije izvesti u varaždinskom HNK-u 12. i 13. kolovoza, a onda i u sklopu Varaždinskih baroknih večeri.
Iako kaže kako je prije propjevao nego progovorio, ipak je tek kao tinejdžer otkrio da je glazba ono što ga ozbiljno zanima. Njegov izniman talent potvrđen je u varaždinskoj Glazbenoj školi, pa je ovaj nadareni glazbenik danas uspješni operni pjevač koji nastupa na pozornicama diljem svijeta.
David Oštrek svoje slobodno vrijeme, već drugo ljeto zaredom, provodi u društvu nadarenih mladih glazbenika iz cijelog svijeta koji sudjeluju u ovogodišnjoj Akademiji.
"VOLIM IZAZOVE" Hoće li nakon dvogodišnjeg iskustva Akademija nastaviti s radom u Varaždinu i sljedeće godine? -Sljedeće godine planiramo u pet tjedana prirediti čak dvije produkcije i siguran sam da će se broj sudionika još povećati. Akademiju priređujem u svoje slobodno vrijeme, čak sam dva angažmana i odbio da bih došao u Varaždin i bio na Akademiji. Ne samo da mi je to užitak, nego otkrivam neke svoje nove talente pa imam i neke nove ideje i planove za budućnost u organizaciji Akademije. Iako je to organizacijski jako zahtjevno, to mi je i veliki izazov, a ja volim izazove i nadam se da ćemo na kraju svi biti zadovoljni, i imati koristi od ovog projekta - poručio je poznati operni pjevač.
- Prije sam propjevao nego progovorio, pa je već tada bilo jasno da će glazba biti možda ne životni poziv ali svakako važan dio mog života. S obzirom da moji roditelji nisu imali previše vremena za otkrivanje mojih talenata, nisu inzistirali da ih razvijam, nego su me pustili da sam otkrijem i odlučim se za svoj put, nisam već u drugom osnovne počeo ići u glazbenu školu nego sam tek u petom ili šestom razredu otkrio da mi se sviđa tambura, pa sam se u novomarofskoj školi upisao na tamburu, kod učitelja glazbene kulture. Taj je učitelj tamburu predavao po onom "old school" sistemu i meni se to jako dopalo. Nakon što sam u dvije godine savladao tamburu počela me zanimati i rock glazba pa sam sam naučio svirati električnu gitaru, bas gitaru i bubnjeve. Sa četrnaest godina sam shvatio da je glazba ono što me zanima i da se ne želim upisivati u gimnaziju ili strukovnu školu, nego u glazbenu. U toj dobi, bez prethodnog glazbenog obrazovanja, mogao sam u Glazbenoj školi u Varaždinu upisati kontrabas, što sam i učinio, u klasi profesora Dragutina Plešea. Ubrzo nakon upisa u glazbenu, "zalutao" sam na sat pjevanja, što mi se jako dopalo, a kako sam u toj prvoj godini morao završiti pripremni razred, u kojem nisam imao puno predmeta, tek solfeggio, kontrabas i orkestar, odlučio sam upisati i pjevanje jer sam znao da će mi to znanje dobro doći u bendu koji sam planirao osnovati. Upisivali su 10 učenika a ja sam bio 12. No, dvije su učenice odustale pa su me zvali da se dođem upisati. Kako sam mislio da se neću baviti pjevanjem, a sudjelovao sam na nogometnom turniru, odlučio sam da ću ostati na utakmici umjesto da idem u Varaždin na upis. Tu se uključila moja mama, koja je baš taj dan išla u Varaždin k liječniku, pa me nagovorila da idem s njom i usput se upišem u glazbenu školu. Poslušao sam majku i upisao sam pjevanje
kod profesorice Doroteje Ilčić i već tri mjeseca kasnije znao da je to ono što želim. Bio sam vrlo napredan i dobro mi je to išlo, pa sam odmah upisao i Aestas musicu, ljetnu školu barokne glazbe i plesa. Te, 2010. godine, u ljetnoj školi smo pripremali operu "Didona i Enej", pa je baš uloga Eneja bila moja prva uloga u jednom kazalištu uz orkestar. Danas, 13 godina kasnije istu tu operu pripremamo u Hrvatskoj opernoj akademiji i jako me veseli što sam danas u ulozi mentora mladim opernim pjevačima iz cijelog svijeta - prisjetio se je svojih glazbenih početaka ovaj vrsni operni pjevač koji je ostvario zapaženu međunarodnu karijeru.
Poziv iz berlinske opere
Nakon varaždinske Glazbene škole nastavili ste školovanje u Beču. Što je bilo presudno da se odlučite baš za bečku glazbenu akademiju?
-Tamo sam našao profesora po svojoj mjeri - Karlheinza Hansera. Nakon tri godine studija su me pozvali na audiciju u berlinsku Državnu operu. Nisam oklijevao, nego sam spakirao kofere i otputovao u Berlin. Već s 22 godine sam bio član opernog studija mladih glazbenika pa je sada već osam godina kako sam dio njihovog ansambla. U berlinskoj Državnoj operi moja prva uloga je bila na manjoj pozornici i to u ne baš poznatoj modernoj operi, ali u njoj sam mogao pokazati svoje glazbeno umijeće. Prva velika pozornica i "ozbiljna" uloga mi je bio carski komesar (il Comissario imperiale) u operi Madame Butterfly. Zatim sam pjevao brojne manje uloge, a prva meni važnija je bila uloga Leporella u "Don Giovanniju" u Berlinu 2019. godine, pa Dulcamara u Ljubavnom napitku i Mazeto u Figarovom piru. Nastupao sam u Južnoj Koreji i pjevao Dulcamara, ulogu toreadora u Bizetovoj operi Carmen pjevao sam u Weimaru i Braunschweigu, pa na etno festivalu u Bregenzu - Rigoletta, u Irskoj nacionalnoj operi pjevao sam u Rossinijevoj Pepeljugi, nastupao sam i u Mexico Cityju, u Berlinskoj filharmoniji. Jako mi je lijepo bilo pjevati u Bregenzu jer je tamo bina na jezeru a gledalište ima 7 tisuća mjesta.Teško je nabrojiti sve pozornice i mjesta na kojima sam nastupao, no sve su to dragocjena iskustva. Upoznao sam i puno dobrih ljudi te ostvario brojne suradnje.
OPERNI PJEVAČ PROIZVODI "ZAGORSKU PIVU" Kako ste došli na ideju da spravljate vlastito pivo? -Volim izazove a jedan od izazova je i proizvodnja piva. Trenutno to malo stoji, ali to je sigurno projekt koji mislim razvijati. U njega sam ušao zahvaljujući svojoj ljubavi prema pivu, prema dobrim idejama, drugačijim i novim ljudima, kreativnosti ali i zbog lokal patriotizma, jer je to - Zagorska piva. Mislim da, osim što sam talentiran za pjevanje, imam dobar osjećaj za ljude i da znam prepoznati i okupiti dobru ekipu, pa se nadam da će i ova priča s pivom ići u tom smjeru - istaknuo je David Oštrek.
Ostvarili ste brojne suradnje sa znamenitim dirigentima. S kojim od njih Vam je bilo najljepše raditi?
-Ako već moram nekoga izdvojiti, svakako bih spomenuo Daniela Barenboima, šefa dirigenta u Berlinskoj državnoj operi, Antonia Pappanoa, glazbenog direktora Kraljevske opere u Covent Gardenu, pa Simona Rattlea, šefa dirigenta Berlinske filharmonije, pa Zubina Mehtu, doživotnog glazbenog ravnatelja Izraelskog filharmonijskog orkestra, a od mlađih Thomasa Guggeisa, koji gradi uspješnu karijeru kao šef dirigent u Frankfurtu. On je sada i član mentorskog tima Hrvatske operne akademije. Nije doduše, fizički s nama u Varaždinu, ali mu šaljemo snimke pa polaznici slušaju i njegove savjete.
Naslovna uloga u Figarovom piru
Najavljen je i Vaš debi u zagrebačkom HNK-u u ulozi Monteronea u premijeri Verdijeva "Rigoletta"?
- Kad završi akademija u Varaždinu, putujem u Švicarsku na Gstaad festival gdje ću otpjevati ulogu Angelottija u Puccinijevoj Tosci, uz Sonyu Yonchevu i Erwina Schrotta, pod ravnanjem Dominga Hindoyana, a zatim u istom sastavu nastupamo i u Baden Badenu. Ove ću godine prvi puta nastupiti u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu, a debitirat ću u ulozi Monteronea u Verdijevom Rigolettu. U studenom ću u svojoj matičnoj kući nastupiti kao Kreont u Cherubinijevoj operi Medeja, a zatim u prosincu kao Colline u Puccinijevoj operi "La Boheme". Sve me to raduje, a posebno se veselim što ću sljedeće godine u veljači pjevati naslovnu ulogu u Mozartovom Figarovom piru. Zbog te uloge sam baš uzbuđen.
Hrvatsku opernu akademiju u Varaždinu organizirate već drugu godinu. Jeste li zadovoljni odazivom polaznika i tretmanom u Varaždinu?
-Hrvatska operna akademija ima za cilj postati prestižan i transformativni obrazovni program za mlade operne umjetnike iz cijelog svijeta. Ova akademija okuplja ambiciozne umjetnike iz SAD-a, Meksika, Kanade, Kazahstana, Južne Koreje, Austrije, Grčke, Španjolske, Italije, Ukrajine i drugih zemalja. Broj polaznika se u odnosu na prošlu godinu udvostručio, a taj brzi rast naglašava reputaciju koju je ovaj program stekao etablirajući se kao program s golemim potencijalom za daljnje širenje i utjecaj u godinama koje dolaze. Zadovoljan sam što su nam se ove godine pridružili i zbor Via pod vodstvom Luke Šopara i Varaždinski komorni orkestar, pod vodstvom Darijana Ivezića, ali i što režiju „Didone i Eneja“ radi Taro Morikawa. Zahvalio bih i Gradu Varaždinu na podršci, Koncertnom uredu, Gradskom muzeju, Glazbenoj školi i Hrvatskom narodnom kazalištu u Varaždinu. Hrvatska operna akademija ne bi bila moguća da se te institucije i njihovi čelni ljudi nisu uključili i podržali nas. Posebno nas veseli, ali i potvrđuje da radimo dobro, povratak nekih polaznika, koji su se vratili u Varaždin, jer su ne samo oduševljeni našim programom u Akademiji nego i ljepotom grada, gostoprimstvom pa i finom hranom. Moram istaknuti i zahvaliti i mentorima koji sudjeluju u Akademiji, našim poznatim sopranisticama Jeleni Štefanić i Tamari Ivaniš, slovenskom baritonu Jaki Mihelaču i voditeljima master classova - Lani Kos i Giancarlu del Monacu. Valja naglasiti kako su svi oni pristali sudjelovati u ovom programu usred ljeta, što dovoljno govori o kvaliteti i ambicijama Hrvatske operne akademije. Među polaznicima Akademije su ove godine i hrvatski pjevači - Jurica Kopun, Mislav Lucić i Darija Gazdek. Operu Didona i Enej, koju pripremamo ove godine izvest ćemo u varaždinskom kazalištu u kolovozu, ali i na Varaždinskim baroknim večerima. Nakon petnaest godina publika će na festivalu barokne glazbe ponovo moći čuti baroknu operu, a u tu ćemo izvedbu uključiti i više domaćih pjevača - istaknuo je David Oštrek, osnivač i voditelj Hrvatske operne akademije, i pozvao sve ljubitelje opere da dođu na izvedbu opere Didona i Enej u varaždinskom kazalištu, 12. i 13. kolovoza.
Pozvao bih sve da dođu na operu. Ova opera je napisana prije 400 godina, a mi se i danas bavimo s tim problemima.
Hrvatski bas-bariton David Oštrek studirao je na bečkom Sveučilištu za glazbu i scenske umjetnosti u klasi Karlheinza Hansera. U dobi od sedamnaest godina osvaja treću nagradu na slovačkom natjecanju ‘Juventus Canti’, nakon čega sudjeluje na brojnim natjecanjima uključjući prestižno natjecanje ‘Die Neue Stimmen’. Osim brojnih solističkih koncerata i nastupa uz orkestar, pjevao je s ansamblom Glazbene škole iz Varaždina diljem Engleske, njemačke, Austrije i Slovenije. U razdoblju od 2008. do 2012. godine surađuje s Catharine Danley u ansamblu ‘Aestas Musica’. Godine 2010. debitira u Hrvatskom narodnom kazalištu s ulogom Eneja u operi ‘Didona i Enej’ pod ravnanjem Laurencea Cummingsa. U istoj je kazališnoj kući tumačio uloge kapetana Macheatha u ‘Prosjačkoj operi’ i Adonisa u operi ‘Venera i Adonis’. Tijekom studija, pjevao je uloge doktora u ‘La Pulcinella’ te Achisa u operi ‘David et Jonathas’. Godine 2014. nastupao je kao Masetto u operi ‘Don Giovanni’ na pozornici bečkoga Schlosstheater Schönbrunn, a 2015. kao Dulcamara u ‘Ljubavnom napitku’ u Opernoj kući Daegu u Južnoj Koreji, nakon čega se vraća u Schlosstheatre Schönbrunn tumačeći naslovnu ulogu u operi ‘Gianni Schicchi’. Od sezone 2015./2016. član je Međunarodnog opernog studija u berlinskoj državnoj operi Unter den Linden, koju sponzorira Zaklada Bertelsman, pod vodstvom Daniela Barenboima. Tamo je između ostalih pjevao uloge Il Commisarija u operi ‘Madama Butterfly’, čarobnjaka u operi ‘Mario i čarobnjak’, bass solo dionicu u Rossinijevoj ‘Petit Messe Solennelle’, doktora Grenvila u operi ‘La Traviata’, Fiorella u ‘Seviljskom brijaču’, lakeja u operi ‘Ariadne auf Naxos’ te direktora Hummela u operi ‘Die Gespenstersonate’. Godine 2016. debitirao je u ulozi Leperella u ‘Don Giovanniju’ na Bregenz festivalu, a u 2017. pjevat će ulogu Figara u ‘Le Nozze di Figaro’ u Velškom narodnom kazalištu.