I dok gradonačelnik Varaždina Ivan Čehok, zajedno sa svojom listom i koalicijskim partnerom HDZ-om, zdušno zagovara integralno rješenje, neki mu se otvoreno protive, poput SDP-a, a nestranački vijećnik Vjeran Strahonja, iako član Kluba vijećnika HDZ-a, također dvoji oko predloženog rješenja.
Gradonačelnik, dakako, odbacuje kritike SDP-a prema kojima je rješenje zapravo integralna prevara, kao i navod da sve radi kako bi sebe spasio od zatvora i namirio svoje interesne skupine.
- Prije svega, ideja o integralnom sporazumu, kojim bi se nastojalo raščistiti sve sporove i sva otvorena pitanja, plod je zaključaka s jednoga od međustranačkih vijeća. Integralno rješenje, odnosno sporazum obuhvaća desetak različitih pravnih osoba, institucija i jedinica lokalne samouprave i već je to ogromna razlika u odnosu na sva rješenja što su ih predlagali Goran Habuš i SDP, osobito u odnosu na koncesiju. Prva neodgovorna i štetna odluka bila je isključiti potpuno Varkom iz postupka zbrinjavanja, što su učinili 2012. iz posve nepoznatih razloga. Drugo, njihove odluke nikada nisu uključivale, primjerice, općine koje su također u ugovornom odnosu s Varkomom oko baliranoga otpada te stoga koncesija nije ni mogla biti temelj investicije i ne bi se Grad ni mogao zadužiti, što je vrlo jasno reklo i Gradsko vijeće 2016. Nadalje, donesena je i potpuno neusklađena i nerazumna odluka o razdruživanju Varkoma i Čistoće. Naime, premda je zakonska obveza razdruživanja bila upravo to da Varkom postane javni isporučitelj pitke vode, dakle da se bavi vodnim uslugama, bivša vlast nije prenijela balirani otpad na Čistoću, koja je upravo i nastala iz radne jedinice koja je gospodarila otpadom. To je nevjerojatno šlampava, pogrešna i dugoročno neodrživa odluka, koju mi sada moramo ispraviti - nabraja Čehok te ukazuje da se balirani otpad mora prenijeti na Čistoću, koja mora preuzeti ugovor i omogućiti daljnje zbrinjavanja bala, a pojašnjava i zašto je Ugovor iz 2008. godine važeći.
- Zbog svega toga treba izaći iz koncesijskoga posla, odnosno sačuvati Grad od opasnosti i rizika da izgubi spor težak više od 90 milijuna kuna, za koliko je utužen od strane koncesionara. To pak nije moguće ako se istodobno ne razriješi pitanje prvoga Ugovora VIS-Varkom iz 2008. godine, koji je važeći i koji Gradu omogućuje da zbrine kompletno balirani otpad. Budući da se u punih osam godina nije došlo do toga da je ugovor ništetan, Grad više ne može čekati okončanje sporova jer nas je ministar obvezao svojom suglasnošću da otpad zbrinemo i saniramo lokaciju u sljedeće dvije godine - objašnjava Čehok.
Vezano za integralno rješenje, dosta prozivki stiže i na račun HDZ-ova predsjednika Gradskog vijeća Damira Habijana, koji odgovara svojim kritičarima da nije promijenio mišljenje i stav jer se od početka zalagao za traženje integralnog rješenje svih sporova, a ne pojedinačnih, zbog čega je HDZ prije godinu dana glasao za skidanje s dnevnog reda sjednice GV-a nagodbu o zamjeni zemljišta u Brezju i Jalkocvu između Grada i T&H Investa.
- Smatramo da je za Grad povoljnije da se svi sporovi oko zemljišta riješavaju zajedno s baliranim otpadom jer i oni na neki način svoje ishodište imaju u balama, jer je i zamjena zemljišta u Brezju i Jalkovcu vezana za izgradnju tvornice MBO. Primjerice, imamo postupak, na koji na žalost nije uložena žalba, i koji je sada s 14 mil. s kamatama narastao na 32 milijuna kuna, pa se postavlja pitanje što bi bilo s drugim postupcima kad bi se svaki riješavao posebno. Nema tu promjene stava nego je riječ o pristupu riješavanja problema.
Za HDZ bi sada bilo najbolje da idemo s demagogijom SDP-a koji kažu da je to skupo i da se nekome pogoduje. Građani bi nam onda pljeskali. Ali kao Varaždinac ne vidim što bih time dobio. Želim da se bale riješe, da konačno imamo “clean start” i da se počnemo baviti budučnošću. Već 15 godina slušamo o balama, sporovima, o Patafti, Pripuzu i međusobnim prepucavanjima tko je kriv za sve. HDZ u tome nije sudjelovao, ali smo preuzeli odgovornost, inicirali pregovore i sad nas pokušavaju prikazati kao negativce, a niti smo problem stvorili, niti ga produbili - iznosi Habijan.
Što misli o predloženom integralnom rješenju pitali smo i nestranačkog vijećnika Vjerana Strahonju, koji je član Kluba vijećnika HDZ-a u varaždinskom Gradskom vijeću. Sudeći prema odgovorima Strahonja ne dijeli mišljenje svoga Kluba.
– Prvo moram reći da nisam uključen u aktualne dogovore. Od početka prosinca, kad sam zadnji puta nešto čuo od onih koji u tome sudjeluju, moje informacije su samo ono što sam saznao iz medija. Tada se nije spominjalo, a danas se spominje, „aneksiranje“ ugovora iz 2008. Nije mi jasno kako bi se to provelo na zakonit način. Imamo ugovor star 12 godina koji je već sam po sebi upitan i njegovim se tvorcima sudi. Pritom ugovor sadrži i odredbe koje više ne odgovaraju stvarnosti, ili nikad nisu odgovarale stvarnosti. Grad Varaždin godinama na sudu dokazuje da je ugovor ništetan i ne postoji niti jedna odluka iz koje bi proizlazilo da aktualni saziv Gradskog vijeća smatra drugačije. Sad bi tom ugovoru, koji ima više rupa od švicarskog sira, pristupile nove strane, a ujedno bi se promijenio i predmet ugovora. Uostalom, o tom se ugovoru izjasnilo i Ministarstvo energetike i zaštite okoliša u dopisu od 25. listopada 2019. godine, pod naslovom “Projekt sanacije lokacije Brezje”. U dopisu koji nije prezentiran Gradskom vijeću, kao da se radi o privatnoj pošti gradonačelnika, Ministarstvo podsjeća da se radi o „ugovoru koji je sklopljen prije 11 godina, pa imajući u vidu protek vremena, upitno je govoriti o interventnom zbrinjavanju otpada“. U međuvremenu su se promijenili zakoni, pravilnici, količina otpada, cijena, Sanacijski program, pravne osobe (stranke) ugovora…
Ministarstvo nudi sufinanciranje sanacije Brezja ako Grad ispuni 11 uvjeta. Pritom ima jedan ali, za posao treba provesti postupak javne nabave. Jedina pouka koju je gradska vlast izvukla iz ove ponude države je da bi Grad mogao tužiti državu jer ne želi dati novac za sufinanciranje, ako će se posao obaviti onako kako je davno dogovoreno, bez javne nabave. I to još objave u novinama. Pa kako će netko poslije njih imati obraza tražiti pomoć države, a očigledno se radi o problemu koji na lokalnoj razini nije rješiv, niti ga mogu riješiti ljudi koji su ga stvorili. Doduše, mogu ga riješiti, ali tako da se s puno milijuna namire potraživanja onih svih koji su u nekom sporu s Gradom, da se nakon toga za puno milijuna odvezu bale. Pritom bi jedini svježi novac morali osigurati građani, tako da zadužimo sadašnju i buduće generacije. To da novac za bale osigurava neka gradska firma je samo magla i paučina, sve je to novac građana.