Vozači autobusa okupljeni u Udruzi sindikata vozača i prometnih radnika Hrvatske (USVPRH) i Sindikatu prometa i veza Hrvatske (SPIVH) najavili su za ovaj petak, 23. kolovoza, djelomičnu obustavu rada na svim linijama prijevoza putnika u gradskom, županijskom i međužupanijskom prijevozu u cijeloj Hrvatskoj. Kako kažu, ukoliko Vlada RH nastavi ignorirati njihove zahtjeve, započet će i generalni štrajk početkom školske godine 9. rujna.
Hoće li biti štrajka i na varaždinskim cestama upitali smo Franca Harapina, izvršnog direktora AP-a Varaždin, člana Presečki grupe. Iako je ova tvrtka članica Udruge hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika (UHAJLP), najave štrajka nisu željeli komentirati.
- Ne želimo istupati pojedinačno. Udruga istupa organizirano i sve članice udruge dijele jedinstveni stav - poručio je Franc Harapin iz AP-a Varaždin.
Niske plaće i diskriminacija
Naime, još prije mjesec dana sindikati su se, u ime 7.000 radnika iz 26 autobusnih tvrtki koje djeluju od Vukovara, Varaždina i Umaga do Dubrovnika, otvorenim pismom obratili Vladi RH i javnosti ukazujući na “alarmantno stanje i nered u javnom linijskom prijevozu putnika autobusima”.
- Zanimanja kao što su vozač autobusa ili automehaničar postala su deficitarna zanimanja iz razloga velikog iseljavanja, napuštanja domaćih tvrtki i države samo zbog egzistencijalnih razloga. Uništavanje tržišta dovelo je do niskih plaća i primanja koja kreću između 3.500 i 5.500 kuna neto, a kako se radi o teškim i odgovornim poslovima, zanimanje za ta radna mjesta ne postoji - naveli su u svom pismu sindikati.
- Država je od stranih prijevoznika zaštitila Jadroliniju i domaće prijevoznike u pomorskom prijevozu dugogodišnjom koncesijom. Nije ih izložila natječajima nego im je osigurala subvencije kako bi zadržali domaće radnike i mornare i dala im vremena za prilagodbu. Dugogodišnjom koncesijom i subvencijama te priznavanjem stečenih prava država je zaštitila i HŽ putnički prijevoz, i također im dala vremena za prilagodbu, a javno linijske prijevoznike ostavila je na milost i nemilost surovoj hrvatskoj stvarnosti, čekajući valjda da i ovo malo vozača autobusa odseli u inozemstvo pa da se tvrtke pogase - ogorčeni su vozači, prozivajući ujedno državu za diskriminaciju dijela radnika i stanovnika.
- Zašto su kapetani, mornari i ostali radnici na trajektima, brodovima i katamaranima te radnici na željeznici, strojovođe, kondukteri i prodavači karata u povlaštenom položaju u odnosu na naše radnike, vozače autobusa, automehaničare, prodavače karata i sve ostale koji svaki dan predano rade kako bi povezali cijelu državu, kako bi sva djeca došla u školu, svi studenti na fakultete, svi stanovnici iz zabačenih krajeva do doktora i ostalih potreba - upitali su vozači autobusa premijera Andreja Plenkovića.
Zatražili su isti status kao i zaposlenici Putničkog prijevoza HŽ-a i Jadrolinije, uvođenje reda u javni linijski prijevoz putnika autobusima, primjenu Uredbe EU o uslugama javnog željezničkog i cestovnog prijevoza putnika te granski kolektivni ugovor, kao i da izmjenama Kaznenog zakona i vozači autobusa dobiju status službene osobe, zbog stalnih prijetnji i fizičkih napada na njih.
Podržali ih i poslodavci
Njihove su zahtjeve, što baš i nije uobičajeno, podržali i njihovi poslodavci iz Udruge hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika (UHAJLP), koja okuplja 29 poduzeća koja zapošljavaju više od 4.000 radnika.
Čime su nezadovoljni vozači autobusa i njihovi poslodavci, što poručuju Vladi RH i hoće li bez prijevoza ostati i putnici u Varaždinskoj županiji, pročitajte u novom broju Varaždinskih vijesti...