Borimo se već godinu dana otkada smo preuzeli AP u stečaju i sačuvali radna mjesta, ali vjerujte nije lako, pogotovo kad nailazimo na nerazumijevanje koje je teško objasniti, ustvrdio je Franc Harapin, izvršni direktor varaždinskog AP, pred novinarima svega dan nakon što je varaždinski gradonačelnik potpisao ugovor o koncesiji za javni gradski prijevoz s poduzećem Vincek koji će jednu vožnju naplaćivati 2,99 kn.
-Ovu tiskovnu konferenciju sazvali smo svjesni da - osim izlaska u javnost sa svim problemima s kojima se suočava privrednik koji želi poslovati po jasnim i unaprijed utvrđenim pravilima - gotovo nema drugog načina skrenuti pozornost na to što se događa, odnosno to objasniti javnosti, ali i vlastitim zaposlenicima. Htjeli bismo da naš vapaj dospije i do nadležnih institucija, pa i institucija Varaždina i Varaždinske županije, koje bi trebale za sve pravne subjekte iz iste skupine djelatnosti osigurati što sličnija i jasnija pravila natjecanja, a ne putem raznih „smicalica" pojedinaca pogodovati nekim krajnje upitnim pojedincima, jer dolazimo do saznanja da nismo ni približno ravnopravan subjekt na tržištu s nelojalnom i evidentno suportiranom dampinškom konkurencijom, ukazao je direktor varaždinskog AP-a Ivica Presečki.
Presečki je podsjetio da je Presečki grupa d.o.o. iz Krapine na javnoj dražbi kupila trgovačko društvo Autobusni promet d.d. u stečaju i registrirala trgovačko društvo Autobusni prijevoz d.o.o. sa sjedištem u Varaždinu te preuzela sve radnike i gospodarsku djelatnost trgovačkog društva u stečaju.
-Sklopivši Sporazum, preuzela je 369 radnika i gospodarsku djelatnost prijevoza putnika na svih 330 autobusnih linija (županijske, međužupanijske i međunarodne linije kao i ugovorni prijevoz), te tako spriječila odlazak svih radnika na Zavod za zapošljavanje. Koliko Autobusni prijevoz d.o.o. pokazuje ozbiljnost i želju za radom dokazao je preuzimanjem radnika kao cjeline, dakle svi, sa svim pravima u kontinuitetu, tako da je zadržan praktički sav radnički potencijal osim manjeg broja koji je svojevoljno napustio tvrtku (raskid Ugovora ili odlazak u mirovinu) sve uz stimulativne otpremnine, na koje je do sada potrošeno gotovo jedan milijuna kuna. U međuvremenu o vlastitom trošku osposobljena su 24 vozača autobusa. Cijena jednog osposobljavanja varira od oko 11.000,00 kn pa do 19.000,00 kn, i cijena je ovisno dali je potrebna i prekvalifikacija, a s time mislimo i nastaviti. Nadalje, od 1. travnja 2015.g., od kada posluje Autobusni prijevoz d.o.o., u državni proračun samo po osnovi PDV-a uplaćeno gotovo 12.000.000 kn, dok je samo Gradu Varaždinu na ime komunalne naknade i naknade za uređenje voda uplaćeno gotovo 200.00 kn, a u međuvremenu zaposleno dvadesetak mahom mladih ljudi.... Usprkos svemu tome, kao i deklarativnom podržavanju od strane institucija vlasti, kontinuirano nailazimo na opstrukciju u radu, jer bi suprotno da se sve događa slučajno bilo neobjašnjivo, naglasio je Presečki.
Direktor AP podsjetio je da je raspisan natječaj za davanje koncesije za prijevoz putnika u javnom prometu na području Grada Varaždina, a Grad je u Analizi opravdanosti davanja koncesije i procjene vrijednosti koncesije iz veljače ove godine došao do cijene od 7 kn (uključujući i PDV) kao cijene od koje pojedinačna karta ne bi trebala biti skuplja za korisnika, a ostali dio subvencionira Grad.
-Upravo tu je cijenu Autobusni prijevoz d.o.o. i ponudio u postupku no trgovačko društvo Vincek d.o.o. je ponudilo cijenu s PDV-om u iznosu od 2,99 kn i na natječaju dobilo navedenu koncesiju. Kako je to moguće, ako se sve uredno plaća, nama nije jasno. Naime, prosječna plaća u trgovačkom društvu Autobusni prijevoz d.o.o. za mjesec srpanj iznosila nešto iznad 5.000 kn, prosječna plaća vozača je osjetno bolja, na svaki od iznosa uplaćena su svakome radniku sva zakonom propisana davanja, pa i doprinos za mirovinsko osiguranje. Zašto to navodimo? Zato što smo svjesni da iznosom od niti tri kune kao cijeni karte uz gradsku subvenciju nije moguće platiti radnika vozača niti u minimalnom iznosu na koji se obračunavaju davanja, dakle radnik ne može zaraditi ni „minimalac", a o ostalim troškovima da se i ne govori. Ova regija je regija vrijednih i radišnih ljudi, sve službe, gradske i županijske, hvale se niskom nezaposlenošću, na opisani način dugo, dugo će u našoj županiji prosječna plaća biti tri i nešto tisuće, upozorio je Presečki.
U AP-u su svjesni da građani Grada Varaždina niskom cijenom gradske karte mogu biti zadovoljni, ali to ne bi trebalo biti sve na što se gleda.
-Kad bi i ostali privredni subjekti slijedili barem naš prosjek plaće - a želja nam je da isti i poraste što prije - svima na ovome prostoru bi bilo kud ikamo lakše. No, to navodimo tek usput jer niti želimo dijeliti nikome lekcije. Vidjet će se koji će iznos na ime PDV-a dobiti RH-a kod tri ili sedam kuna, a iz toga se financira i besplatni prijevoz učenika pa i u Varaždinskoj županiji. Također navodimo da smo radili analizu ponuda te došli do zaključka da će uz postojeće uvjete Vincek d.o.o. godišnje ostvarivati manjak od 168.662,60 kn što na vrijeme koncesije od pet godina iznosi 843.313,00 kn. Da je netko u Gradu uistinu želio biti objektivan zapitao bi se kolike bi tek bile plaće u ovoj sredini da svi subjekti posluju na opisani način. Nije isto platiti davanja prema RH-a na prosječnu plaću od 5.000 kn neto ili na prosječnu plaću u našoj županiji, koja svi znamo koliko zaostaje za prosječnom plaćom u Autobusnom prijevozu d.o.o., ukazalo je Presečki pitajući je li u hrvatskoj uopće moguće poslovati po zakonu.
Međutim, kako je ukazao suvlasnik Presečki Grupe Antun Presečki, koncesija za javni prijevoz nije vrhunac čudnog ponašanja prema njima.
-Vrhunac je neobičnog ponašanja Grada činjenica da Presečki grupa d.o.o. je željela i još uvijek želi na mjestu postojećeg autobusnog kolodvora izgraditi moderan, podzemni autobusni kolodvor, za što smo spremnu uložiti oko 10 milijuna eura. U tom se smislu vode već godinu dana pregovori s Gradom jer je Grad vlasnik dijela zemljišta koji bi bio potreban za kvalitetnu izgradnju, pa taj dio želimo kupiti. Radi se o zemljištu bočno od kolodvora, kao i manjem dijelu zemljišta na samom ulazu u autobusni kolodvor gdje je uglavnom zeleni trotoar. Zapravo, bio je trotoar jer je jučer na tom prostoru Grad za potrebe koncesije gradskog prijevoza počeo graditi autobusno stajalište, i to bez našeg znanja i ikakve obavijesti, što će prije svega utjecati na sigurnost putnika i prometa, ali i na planiranu investiciju za koji se već pripremaju planovi, upozorio je Presečki koji je uvjeren da Varaždinu treba novi kolodvor.
Naglasio je da će ovo sigurno utjecati na planirani početak radova na proljeće iduće godine, a možda i na ukupno ulaganje, ako se ne riješi.
-Dakle u gradu postoji kolodvor, a sad se za potrebe gradskog prijevoza dodatno investira gradnjom stajališta i to na način da sigurnost putnika, pješaka te autobusnog i prometa u cjelini značajno narušava. Ako je trebalo neko mjesto za buseke, mogli su nas pitati i mi bismo ga dali na kolodvoru, a ne ovako, rekao je Presečki.
Sve ovo, kako ja naglasio, samo je jedan dio problema s kojima se susreću i s kojim žele upoznati za sada širu javnost, a zatim i nadležne inspekcijske službe.
-Srednje smo veliko trgovačko društvo u poslovanju na području Grada iz kojeg dolazi i najveći broj naših radnika. Niti za pretpostaviti nije kakav bi to udar bio da se jednog dana zaključi kako trgovačko društvo koje godišnje u Gradu Varaždinu ostvari prihode od preko 100 miliona kuna s gotovo četiri sto radnika prestane poslovati na ovome prostoru, upozorio je Presečki te dodao da se čuo s varaždinskim gradonačelnikom uoči konferencije, ali se nada i susretu nakon sjednice Gradskog vijeća kako bi se riješila otvorena pitanja koja u pitanje dovode ne samo investiciju od oko 70 milijuna kuna, već i poslovanje poduzeća.