Predstavnici Udruge Franak danas su u Zagrebu održali konferenciju za tisak na kojoj su javnost informirali o nastavku svojeg djelovanja. Podsjetimo, dio vodstva podnio je ostavku te je na izvanrednoj skupštini izabrana nova voditeljica udruge te članovi tijela i timova udruge čime je omogućen nastavak aktivnosti udruge radi ostvarenja pravde za sve njezine članove, ali i za sve druge dužnike oštećene nezakonito ugovorenim kreditima u Republici Hrvatskoj.
Udruga Franak, kažu, nastavlja normalno sve svoje aktivnosti te je odlučila prije izbora promptno reagirati i zahtijevati od stranaka da nakon izbora učine određene aktivnosti u smjeru konačnoga ukidanja svih nezakonitosti u radu hrvatskih banaka.
- "Zakoni o konverziji CHF kredita u EURO kredite" zasad nisu u praksi ostvareni, niti jedna banka nakon isteka 27 dana od stupanja na snagu zakona nije prema dužnicima pokrenula aktivnosti za konverziju u CHF kreditima, a HNB je odbio dati informacije o kretanju promjena kamata u euro kreditima. Očigledno je da banke čekaju rezultate parlamentarnih izbora i postupit će po zakonu u posljednjem trenutku. U skladu s time, Udruga Franak poslala je pismo s određenim pitanjima svim strankama koje se takmiče u nadolazećim parlamentarnim izborima. Na temelju tih pitanja i odgovora građani Republike Hrvatske, a posebice dužnici u CHF, euro i kunskim kreditima, saznat će jesu li pojedine stranke spremne konačno zaustaviti nezakonito i samovoljno ponašanje banaka, koje su prije svega kroz nezakonit način promjena kamata svim dužnicima povećavale kamate, a kasnije svoju samovolju ponovile jednostranim određivanjem odnosno neugovaranjem fiksnih dijelova kamata - ističu u priopćenju.
Pod pretpostavkom da će osvojiti vlast ili biti dio vlasti Republike Hrvatske, udruga je stoga od političkih stranaka zatražila da jednostavnim odgovorom „hoćemo“ ili „nećemo“, odgovori na sljedeća pitanja:
1. Ukoliko Ustavni sud poništi ili privremeno suspendira Zakone o izmjeni i dopunama Zakona o potrošačkom kreditiranju i Zakona o kreditnim institucijama objavljene u Narodnim novinama broj 102/15, hoćete li produljiti trajanje mjere fiksiranog tečaja od 6,39 kn za 1 CHF iz Zakona o potrošačkom kreditiranju?
2. Ukoliko Ustavni sud poništi ili privremeno suspendira Zakone o izmjeni i dopunama Zakona o potrošačkom kreditiranju i Zakona o kreditnim institucijama objavljene u Narodnim novinama broj 102/15 hoćete li zakonski ograničiti kamatu na maksimalnih 1% u svim kreditima u kojima je početni tečaj ugovorene valute aprecirao više od 20% u odnosu na kunu?
3. Ukoliko Ustavni sud poništi ili privremeno suspendira Zakone o izmjeni i dopunama Zakona o potrošačkom kreditiranju i Zakona o kreditnim institucijama objavljene u Narodnim novinama broj 102/15, hoćete li svim bankama koje imaju plasirane kredite s valutnom klauzulom čija je valuta aprecirala više od 20% uvesti porez od 2% na aktivu u tim kreditima te naplaćeni porez kroz porezne olakšice plasirati prema odnosnim dužnicima s takvim kreditima, u skladu s egzaktno određenim postotnim odnosima veličine pojedinih kredita, godina otplate, veličine kamata i razlike između početnih i realnih sadašnjih tečajeva pojedinih dužnika?
4. Hoćete li zakonom propisati način povrata preplaćenih novčanih sredstava (kamata i zateznih kamata na preplaćene iznose kamata), na temelju utvrđenja pravomoćne presude u kolektivnom sudskom postupku kojim je određeno da su odredbe o jednostranom povećanju kamatnih stopa nepoštene i ništetne, a tu presudu je potvrdio i Vrhovni sud Republike Hrvatske (VSRH), i to za sve dužnike u euro i kunskim kreditima u sedam osuđenih banaka te za sve CHF dužnike koji nisu ili neće izvršiti konverzije kredita po „zakonima o konverziji“?
5. Hoćete li zakonski propisati metodologiju određivanja fiksnog dijela kamatne stope na temelju članka 11.a stavka 5. Zakona o potrošačkom kreditiranju, na način da se fiksni dio kamate retroaktivno od 1.1.2014. (dan stupanja na snagu odredbe članka 11.a stavka 5. ZPK-a) određuje kao razlika između početne ugovorene kamatne stope i početne vrijednosti promjenjivog parametra, i to kad je o promjenjivom parametru riječ – početne vrijednosti CHF Libora za CHF kredite, početne vrijednosti Euribora za Euro kredite te prosječne početne vrijednosti oročene kamate za kunske kredite?
6. Hoćete li putem nadležnih tijela, a na temelju inspekcijskoga nadzora banaka, inicirati pokretanje prekršajnih postupaka protiv banaka koje još od 1.1.2014. godine nisu ugovorile s dužnicima fiksne dijelove kamata, promjenjive parametre i razdoblja promjena kamata na temelju članka 11.a stavka 5. Zakona o potrošačkom kreditiranju, za što su predviđene kazne na temelju članka 26. stavka 1. podstavka 28. i članka 26. stavka 2. Zakona o potrošačkom kreditiranju?
7. Hoćete li odmah po formiranju nove Vlade RH uspostaviti suradnju s Udrugom Franak u smjeru rješenja po ovdje postavljenim pitanjima 1. do 6., prije svega na način da Ministarstvo financija odmah uspostavi radnu grupu koja će u roku od najviše 3 mjeseca u suradnji s Udrugom Franak pripremiti potrebne prijedloge zakona iz pitanja pod brojem 4. i 5?
8. Ukoliko pored upita 1.- 7. predlažete ili ćete se zalagati za neke druge mjere i aktivnosti u cilju rješavanja nezakonitosti u poslovanju banaka, kako u pogledu CHF kredita tako i u pogledu svih ostalih kredita, molimo da ih u kratkim crtama navedete.
O odgovorima Udruga Franak obavijestit će javnost, koja će onda na temelju tih odgovora znati tko zaslužuje, a tko ne zaslužuje povjerenje građana i njihovih obitelji ugroženih nezakonitim kreditima.
- Važno je napomenuti da se pitanje pod brojem 5. odnosi baš na sve kredite ugovorene prije 2010. godine, bez obzira na ugovorenu valutu, jer banke su u gotovo svim takvim kreditima nezakonito ugovorile način promjene kamata te su nezakonito postupile i nakon stupanja na snagu članka 11.a stavka 5. Zakona o potrošačkom kreditiranju. Dakle, ne radi se samo o približno 50 000 obitelji sa CHF kreditima, nego se radi o dužnicima u svim kreditima s promjenjivom kamatnom stopom odnosno o dužnicima s euro i kunskim kreditima koji su također oštećeni nezakonitim postupanjem hrvatskih banaka. Udruga Franak smatra da one stranke koje ne pošalju odgovore, imaju negativan stav i da njihov odgovor glasi „nećemo“, što znači da takve stranke nemaju namjeru zaustaviti jednom i zauvijek nezakonito poslovanje banaka u Republici Hrvatskoj. Udruga Franak poručuje da neće nestati sve dok ne nestane nepravda zbog koje je Udruga Franak nastala - kažu iz Udruge Franak.