Matija Grabar, predsjednik uprave i osnivač poduzeća CRATIS, koje se javilo na javni natječaj Grada Varaždina za prodaju 12.047 kvadratnih metara zemljišta u Gospodarskoj zoni Brezje, izgradit će najveći podatkovni centar u Hrvatskoj sa svojih 2000 kvadratnih metara IT prostora i preko 4MW instalirane snage.
Nakon što se ova ambiciozna zamisao ostvari, Varaždin će se ucrtati na globalnu mapu ICT industrije, a naši stručnjaci iz tog sektora dobit će priliku za rad na domaćem terenu zahvaljujući poduzeću iz Varaždinskih Toplica s uredima u Varaždinu, koje je osnovano prije sedam godina.
Prekretnica 2015. godine
- Nakon dugogodišnjeg iskustva u telekomunikacijskom sektoru, poduzeće je pokrenuto 2014. godine kao rezultat potrebe tržišta za beskompromisno pouzdanim Managed Cloud operaterom, koji pruža cjelovite ICT usluge s fokusom na kompleksne sustave, koji traže najvišu razinu dostupnosti i pouzdanosti. U početku smo projektirali računalne mreže podatkovnih centara, održavali i konzultirali telekome te nekoliko većih poslovnih ICT sustava. Naše sustave pokretali smo s poslužiteljskih platforma trećih operatera, tako da nismo bili u mogućnosti pravovremeno odgovoriti na sve izazove i ponuditi brza rješenja kada bi korisnicima nastao problem.
Takva situacija potaknula vas je da idete dalje?
- Da, prva prekretnica dogodila se već 2015. godine kada smo odlučili postati telekomunikacijski operater i postavili svoj prvi u potpunosti neovisan računalni sustav. Znanja smo imali, a partneri i korisnici su nas u tome u potpunosti podržali i tako je započeo naš rapidan rast.
S obzirom da sam prvenstveno tehnička osoba, koja je svoje poduzetničko iskustvo stekla strastvenim višegodišnjim radom uz puno pokušaja i pogreška, druga prekretnica u poslovanju dogodila se 2019. godine. Tada je Marko Dagelić, naš današnji suvlasnik i vrhunski školovani menadžer s više od 20 godina iskustva na izvršnim pozicijama prepoznao naš potencijal i kroz mentorstvo odlučio uložiti u mene.
Što znači rapidan rast?
- Tu ne mislim samo na financijske pokazatelje, nego i ostale, prije svega ljudske. Danas društvom upravlja Uprava koja se, uz nas, sastoji od Ivane Đurđek, Miše Lovrenčića, Ines Gerbus Barbir i Filipa Sabalića. Tu su, naravno, i vrijedni djelatnici koji obožavaju svoj posao, imaju ogromno znanje i ulažu u naš razvoj i budućnost. Vjerujem da nam je samo nebo granica. Ono čime se posebno ponosim je da smo sve postigli timskim radom kroz vlastito znanje, sredstva te bankarske institucije, koje su od samog početka vjerovale u nas i pratile nas u razvoju.
Osobno mi je najveća nagrada kad ljudi dolaze na posao zato što žele stvarati i razvijati, a ne zato što moraju. Oduvijek mi je bila najveća želja stvoriti visoko tehnološku tvrtku koja potiče samostalnost, inovacije, međusobno poštivanje, uvažavanje ideja i transparentnost. Danas CRATIS nije samo etablirana i zrela kompanija, već i ostvarenje mog vlastitog sna.
Navodi se da ste danas jedan od vodećih domaćih pružatelja Managed Cloud usluga u Hrvatskoj. Koji su to klijenti, što im se sve točno nudi i koliko je to prihoda te ljudi?
- S obzirom na našu stabilnost sustava, vrlo smo popularan odabir za industrije koje traže beskompromisnu online dostupnost. Prema količini fizičkih i virtualnih poslužitelja koje pokrećemo, kao i broju korisnika kojima pružamo usluge, pozicioniramo se pri samom vrhu Managed Cloud operatera na domaćem tržištu. No, zbog ugovora o tajnosti ne možemo iznositi imena naših klijenata, ali začudili bi se, kada svakodnevno surfate Internetom, primite poziv, šaljete e-mailove, gledate domaće portale, igrate igre na sreću, plaćate online ili čekate nalaze u bolnici – koristite usluge koje su smještene na našim poslužiteljima, podatkovnim centrima ili pak održavane od strane naših djelatnika. Trenutno zapošljavamo više od dvadeset inženjera, a naš core tim akumulira više od 150 godina iskustva u industriji. Zahvaljujući zajedničkom trudu i znanju, 2020. godinu završavamo s oko 15 milijuna kuna prometa i tri milijuna kuna EBITDA, pri čemu nam oko 40 posto prihoda dolazi od inozemnih korisnika.
Kako ste se i zašto za tako ambicioznu investiciju kao što je vlastiti podatkovni centar? Koliko je uopće podatkovnih centara u Hrvatskoj i kako posluju?
U Hrvatskoj se nalazi svega nekoliko podatkovnih centara, a gotovo svi smješteni su na području Zagrebačke županije. Ukoliko uzmemo u obzir trenutnu potražnju i činjenicu da nedostaje ozbiljan nezavisni podatkovni centar, koji bi po udaljenosti i ostalim čimbenicima bio prava sekundarna lokacija Zagrebu, uvedemo elemente naših strateških prednosti i dodamo našu potrebu – imamo podatkovni centar u Varaždinu.
Što se poslovanja tiče, predviđa se da će korisnici samo na cloud usluge u 2021. potrošiti 305 milijardi USD. Podatkovni centri su također izrazito atraktivni predmet M&A, a prošla godina je bila rekordna u tom smislu.
Samo unutar Hrvatske, u prošloj je godini tvrtku Altus Informacijske Tehnologije iz Zagreba akvizirao Interxion (Digital Realty), a i piše se kako APIS IT za 78 milijuna kuna kupuje podatkovni centar u Jastrebarskom.
Za vlastite potrebe trenutno koristimo tri renomirana podatkovna centra u Hrvatskoj gdje isključivo unutar kaveznog prostora smještamo svu našu i korisničku računalnu te mrežnu opremu. Također, u suradnji s partnerom na raspolaganju imamo i podatkovni centar u Švicarskoj.
Najveći u Hrvatskoj
Idete prema vlastitom centru, čija se izgradnja najavljuje u fazama. Što se točno gradi u prvoj fazi, a drugoj u Brezju?
Cijeli projekt temelji se na modularnom „brick and morter“ principu u kojem veliko postrojenje odnosno „kampus“ sa potpornom infrastrukturom sadrži određen broj soba odnosno „podatkovnih centara“ koje se aktiviraju u skladu s potrebama budućih korisnika. Takav pristup osigurava nam stabilnost poslovanja, optimizira troškove i investiciju te omogućuje da svaku sobu prilagodimo potrebama budućih korisnika.
Prva faza obuhvaća izgradnju upravne zgrade u kojoj će biti smješten CRATIS, kao i sve prostorije kako bi korisnicima naših podatkovnih centara osigurali najveću moguću razinu komfora te, naravno, glavno postrojenje sa svom popratnom energetskom, optičkom i ostalom komunalnom infrastrukturom.
Također, unutar prve faze planira se aktivacija nekoliko soba, odnosno podatkovnih centara u kojima će biti smješteni nacionalni i međunarodni Tier 1 operateri kao i core oprema CRATIS Cloud infrastrukture i naših korisnika.
Druga faza predstavlja niz koraka otvaranja dodatnih soba odnosno podatkovnih centara ovisno o potrebama i potražnji na tržištu. Kada naš podatkovni centar zaživi u svom punom kapacitetu, sa svojih 2000m2 IT prostora i 4MW biti će prema današnjim mjerilima najveći u Hrvatskoj.
Trenutno u suradnji s renomiranom svjetskom tvrtkom iz industrije radimo na idejnom rješenju kako bi ishodili sve potrebne dozvole i zabili lopatu već na ljeto ove godine. Otvorenje se planira do kraja druge godine.
A tko bi trebali biti klijenti?
Podatkovni centri su vrlo specijalizirana mjesta za smještaj računalne i mrežne opreme. Unutar njih nalaze se telekomunikacijska čvorišta koja čine Internet, a u suštini nam omogućuju da budemo online i razmjenjujemo sadržaj odnosno ostanemo u kontaktu sa svim našim poslovnim suradnicima, kolegama i bližnjima.
Nadalje, iz podatkovnih centara poslužuju se gotovo sve Internet stranice, poslovne aplikacije, elektronička pošta, pohranjuju se pričuvne kopije podataka, obavljaju bankarske transakcije itd.
Danas je gotovo svakoj organizaciji potrebna usluga podatkovnog centra, a te potrebe ne poznaju fizičke granice. S obzirom da su gotovo svi podatkovni centri smješteni u Zagrebu, naš varaždinski, koji se nalazi u drugoj potresnoj zoni i izuzetno je dobro povezan, za njihove korisnike predstavljati će veliku vrijednost u smislu idealne pozicije za „disaster recovery“ odnosno oporavak od katastrofe.
Zašto Brezje?
Obično se misli da su podatkovni centri na nekim posebnim lokacijama, recimo hladnija pa područja bez potresa …
Varaždin kao i Brezje je za našu investiciju idealna pozicija iz velikog broja razloga. Prije svega, uz naša strateška partnerstva izrazito smo dobro povezani optikom do Zagreba te se nalazimo na sjeverozapadnim vratima Hrvatske gdje prolaze optičke veze iz Zagreba prema Sloveniji, Austriji i Mađarskoj. S druge strane, u drugoj smo potresnoj zoni od Zagreba, a prometno smo bliski, pristupačni i izvrsno povezani.
Brezje kao zona u izgradnji daje nam fleksibilnost oko parcelacije i prilagodbe DTK, energetske i komunalne infrastrukture. Također, nije poplavna zona, potresno je vrlo mirna, a još od prethodnih projekata energetski je redundantno i snažno povezana. Ono što je vrlo važno, grad Varaždin je itekako prepoznao važnost našeg projekta kao i cijele IT industrije pa nam daje snažnu potporu koja nam je itekako potrebna za brzu realizaciju projekta. Na kraju, smatram da gradu i zajednici u kojoj smo izrasli kao osobe i tvrtka treba vraćati kroz razvoj upravo ovakvih zdravih projekta koji će osigurati visoko tehnološka radna mjesta i svjetsku prepoznatljivost, postavljajući ga na globalnu digitalnu mapu.
City Connect - čudo!
Podatkovni centar je velika investicija. Spominje se 10 milijuna eura pa još toliko u drugoj fazi. Kako do tog novca? Imate partnere za ulaganja? Ili?
Velika je investicija, ali to je trend, sadašnjost i budućnost. To je investicija koja generira enormno veliku vrijednost, perjanica je stabilnog poslovanja kroz dugogodišnje ugovore i sigurni povrat investicije, a našu tvrtku diže na sasvim novu razinu. Financijsku konstrukciju zatvaramo uz pomoć vlastitih sredstva, kreditnih institucija i snažne financijske podrške sestrinske tvrtke City Connect. Naravno, uz već neke ponude na stolu, otvoreni smo i za investitore koji će prepoznati našu vrijednost kao i vrijednost projekta. Investicijski model već postoji.
City Connect, čiji ste jedan od suosnivača, pokrenut je preklani i već tako dobro posluje?
Ono je apsolutno čudo na tržištu u poslovnom i tehnološkom smislu. Tvrtka je osnovana u 2019. godini i pruža cjelovita „one stop shop“ rješenja temeljena na vlastitom softveru i tehnologijama u smislu integriranih komunikacija putem gotovo svih kanala, a već 2020. godine njezin prihod debelo premašuje deset milijuna dolara. Uz to, tvrtka danas zapošljava 425 zaposlenika, od čega njih 340 u Hrvatskoj. Kako piše Marko Dagelić – suosnivač i predsjednik nadzornog odbora, 2021. godinu zaključujemo s oko 650 zaposlenika, također uglavnom u Hrvatskoj.
Koronakriza je dobro ili loše utjecala na vaše poslovanje? Kakva će biti ova poslovna godina?
S obzirom da je naša tvrtka jedan od pokretača digitalizacije poslovanja koja je danas zbog situacije s koronakrizom nezaobilazna, naše poslovanje značajno se trajno proširilo u svakom smislu. Na temelju postojećih projekata i planova za 2021. godinu planiramo prihode od 25 milijuna HRK s oko 8 milijuna HRK EBITDA. Planiramo i zapošljavanje najmanje pet novih stručnih članova tima.