Pred petnaestak posjetitelja mr.sc. Petar Marija Radelj u novootvorenoj Katoličkoj knjižari i čitaonici u Varaždinu govorio je o temi "Zašto se katolici zauzimaju za život od začeća?".
Povod njegova gostovanja bila je činjenica da je nedavno Ustavni sud RH odbacio prijedlog udruge U ime obitelji da pravo na pobačaj proglasi neustavnim. Petar Marija govorio je, prema riječima organizatora, o zdravorazumskim, pravnim i vjerničkim razlozima zauzimanja za život od začeća. Uglavnom se njegovo predavanje sastojalo od čitanja citata iz znanstvenih i stručnih knjiga, katekizama, Biblije i vjerskih poglavara koje je kombinirao s prispodobama i drugim biblijskim primjerima.
– Pobačaj je opačina, a ne dobrota, pobačaj je onemogućavanje prava na život svakome ljudskom biću, a iz tog prava proizlaze ostala ljudska prava – rečenice su kakve su se mogle čuti kad je govorio o pravnim aspektima.
Biologija i genetika
Znanstveni temelj za takvo razmišljanje vidi u biologiji i genetici, a predložio je i vlastiti naziv za sve stupnjeve oplodnje – kovanicu začedak, jer označava čedo koje se tek treba roditi.
– Nakon oplodnje više nema gameta, muških i ženskih spolnih stanica, nego imamo zigotu, začetak, nakon toga koncept ili zanijetak, nakon toga embrij ili začetak pa fetus ili plod. Genetika kaže da je to pomladak Homo sapiensa, a ne neke druge vrste. Ima ljudski genom i vlastiti genotip, to nije ni majka ni otac, nego pripada ljudskoj vrsti. Osim toga, prema Međunarodnoj klasifikaciji bolesti, medicina smatra ženu majkom od začeća, a ne od trenutka rađanja – zaključio je.
Dodaje da je Ustavni sud tako stvorio „sivu zonu“, u kojoj je život ploda prepušten majčinoj samovolji. Podsjetimo, zahtjev za ocjenu ustavnosti Zakona iz 1978. podnio je još 1991. Hrvatski pokret za život i obitelj. Ponovila ga je u listopadu prošle godine udruga U ime obitelji. Pozvali su se na činjenicu da hrvatski Ustav štiti pravo na život, a po njima – pojam ljudsko biće obuhvaća nerođenog i rođenog čovjeka.
– Medicina kaže da život nastaje spajanjem muške i ženske spolne stanice. To je mišljenje koje je povjerenstvo iz KBC-a Zagreb iz Petrove bolnice još 2009. dalo Ustavnom sudu, ali on nije znao što bi s tim pa je odlučio da se neće miješati. Agresivni sekularizam zatvara oči pred očitim znanstvenim činjenicama i argumentima, oni koji se pozivaju na znanost, sada se odriču njezinih spoznaja – rekao je.
„Siva zona“
Dodao je da je Ustavni sud, davanjem prednosti ženinu pravu na privatnost u odnosu na djetetovo pravo na život, omogućio uvjete i za druge kontroverzne ideje.
– Na red bi mogli doći nemoćni i stari, odnosno njihovo eutanaziranje. Rješenje Ustavnog suda daje pravnu osnovu za to svakome tko bi ga na taj način argumentirao. Predstoji nam velika bitka da novi Zakon o pobačaju, čije je donošenje Ustavni sud naložio, ne bude još nečovječniji i nemoralniji od onog iz 1978. godine. Ustavni sud je postavio stvari kao da prekid trudnoće služi osnaživanju žene u društvu – smatra.
Predavač Petar Marija smatra da je žena koja razmišlja o pobačaju izložena pritiscima okoline, prijatelja, prijateljice, muža, djeda, bake, koja se u većini slučajeva zauzima za pobačaj i zato smatra da trudna žena zapravo nikad ni nema slobodan izbor. ž
– U susretu s ljudima koji dvoje o vrijednosti o početku ljudskoga života, na prigovor o tome da je ono što katolička vjera uči zastarjelo i nerazumno, budite blagi u nastupu i odlučni u argumentiranju – pozvao je posjetitelje i svoje istomišljenike. Dodao je da sve ovo što je govorio potpisuju i kršćani koji nisu katolici – pravoslavci – jer mu je profesor s beogradskog teološkog fakulteta priznao da sve što stoji u prezentaciji može potpisati Srpska pravoslavna crkva.
Ustavni sud nakon ove je presude zatražio od Hrvatskog sabora da u roku od dvije godine donese novi zakon koji regulira ovo osjetljivo pitanje pa će se možda ženama koje dvoje o pobačaju omogućiti bolja institucionalna podrška.