Trgovci su i dalje nezadovoljni novim zakonom o trgovini kojim se regulira rad nedjeljom. Vladajuće upozoravaju da im to stvara sve veće teškoće - osjetna je razlika u profitu, što im u konačnici, kažu, ugrožava opstanak. Problem im je i manjak radne snage, a tu su i izazovi vezani uz digitalizaciju i korištenje umjetne inteligencije, piše hrt.hr.
Od uvođenja neradne nedjelje, trgovci su sve nade položili u to da će se gubitak prometa nadoknaditi tijekom tjedna. No profit se smanjio. S najvećim problemima suočeni su mali trgovci. Tvrde da gube tlo pod nogama.
- Malim trgovcima to jest obrtnicima ne ide u prilog taj zakon s obzirom da kao obrtnik, trgovac ili bilo tko drugi jednostavno mi nismo u istoj poziciji s velikima i nažalost mi svojom imovinom garantiramo sve, a s druge strane ne smijemo raditi nedjeljom - rekao je Ivan Ćibarić, predsjednik Saveza udruga malih trgovaca u Hrvatskoj.
Državni tajnik Milatić poručuje da je, kad je riječ o tom pitanju, stajalište Vlade jasno - 16 radnih nedjelja sasvim je dovoljno.
- Jednostavno teško je pomiriti sve te interese i sve te želje. Jasno da je problem pojedinim dućanima koji su tu vidjeli svoju priliku da bi nedjeljom mogli raditi, ali mislim da ćemo se svi složiti, za nas koji smo rođeni tamo u nekim vremenima koja su bila bezbožna, ali bilo je normalno da nedjeljom ništa ne radi - i nikom nije ništa falilo - kaže Ivo Milatić, državni tajnik u Ministarstvu gospodarstva.
Uz neradnu nedjelju, trgovcima najveći problem predstavlja nedostatak radne snage. Neki su poslodavci čak dijelili nagrade zaposlenicima koji bi doveli nove radnike.
- Zaposleno je otprilike preko 220 tisuća radnika, od toga je u maloprodaji najveći broj zaposlenih žena, gotovo dvije trećina je žena, a nedostatak radnika je izuzetno velik jer danas smo imali situaciju, sad u ovoj sezoni, da su sezonu izvukli umirovljenici, sezonci, studenti, učenici i strani radnici - rekla je Zlatica Štulić, predsjednica Sindikata trgovine.
Sektor trgovine velike bi koristi mogao imati od digitalizacije i umjetne inteligencije. I zbog radne snage i zbog ostvarivanja veće zarade.
- Dakle ne morate imati agenta ili čovjeka koji s njime razgovara, pita ga o preferencijama, koji bi produkt za njega bio najbolji, nego to radi umjetna inteligencija za vas. Odgovara na ta pitanja, daje proizvod, nudi preporuku, traži proizvod koji je na akciji i slično - kaže Ivan Maglić, direktor tvrtke Calisto.
No, mnogi trgovci i dalje ne iskorištavaju prednosti novih tehnologija jer smatraju da bi njihovo uvođenje bilo skupo, navodi hrt.hr. Za neke sustave treba izdvojiti podosta novca, no, ima i alata koji ne zahtijevaju velike investicije, a mogu dovesti do velikih promjena u poslovanju.