Nakon što su članovi Živog zida prije nekoliko dana, prilikom predstavljanja izbornog programa na varaždinskom Korzu, prozvali Termoplin zbog isključivanja građana iz plinoopskrbne mreže, njihove su navode komentirali iz Termoplina.
>> Živi zid opet o isključivanju potrošača iz mreže
Podsjetimo, Marko Kesteli i Dražen Hrain iz varaždinskog Živog zida istaknuli su, između ostalog, da žele "ukazati što se događa kada građani ne plate plin. Naime, oni se teško ili uopće ne mogu dogovoriti s Termoplinom da plate na rate". Naveli su i primjer obitelji koja je, kako su napomenuli, osim podmirenja duga, morala platiti i dodatne troškove, za koje u Živom zidu tvrde da nemaju osnove - "pokušaj demontiranja plinskog brojila", "pohrana plinomjera koji nije skinut", "sudski troškovi", "račun koji nije fiskaliziran" - neki su od navoda Živog zida.
Očitovanje iz Termoplina, koje potpisuje direktor Ivan Topolnjak, s komentarom na navode Živog zida, prenosimo u cijelosti:
"Uslijed neznanja i/ili nedovoljne informiranosti o plinskom gospodarstvu, autor dopisa Živog zida nije upoznat s bitnom činjenicom kako se Termoplin d.d. Varaždin već godinama nalazi na otvorenom tržištu. Svaka pravna osoba, naravno ukoliko to želi, može odabrati svog opskrbljivača, a ostvarena dobit 2014. godine prvenstveno je rezultat konkurentnosti i odgovornog upravljanja troškovima.
Trgovačko društvo osniva se s ciljem obavljanja poslovne djelatnosti, s ciljem podmirenja svih svojih obveza, što u našem slučaju znači osiguravanje uredne i sigurne opskrbe plinom. Obavljamo poslovnu, a ne gradsku ili socijalnu djelatnost. Termoplin d.d. Varaždin nije socijalna ustanova - za to postoje mjerodavne institucije na državnoj i lokalnoj razini, koje utvrđuju socijalni status.
Termoplin d.d. Varaždin osim tržišne obavlja i reguliranu djelatnost. Regulirana djelatnost (opskrba plinom kućanstva) nije pod ingerencijom politike i jedinica lokalne uprave nego pod ingerencijom Hrvatske energetske regulatorne agencije (HERA) koja određuje visinu tarifnih stavki, kontrolira poslovne rashode i visinu reguliranog prihoda te postupak naplate potraživanja.
Društveno smo odgovoran subjekt koji s kupcima težeg socijalnog statusa dogovara realnu dinamiku plaćanja, ali odgode plaćanja ne mogu ići u nedogled. Kućanstvo iz dopisa Živog zida isključeno je iz sustava plinoopskrbe dana 12. svibnja 2015. godine, i to zbog nepodmirene obveze srpanj-prosinac 2014. godine, što znači da smo gotovo devet mjeseci pokazivali socijalnu osjetljivost prema ovom kućanstvu.
U odnosu na 36.932 plinskih priključaka, iz plinoopskrbnog sustava zbog dugovanja isključeno je cca 2% ili 627 kućanstava, od čega njih 92 tijekom 2015. godine, što znači da nije isključeno deset tisuća kućanstava kako se posljednjih dana prezentira u medijima. Prirodni plin nije jedini energent jer ova kućanstva imaju mogućnost odabira i prešla su većim dijelom na kruta goriva (drvo i ugljen), ali i na ostale energente (npr. el. energiju).
Termoplin d.d. Varaždin ima obvezu i odgovornost prema svim ostalim potrošačima koji uredno plaćaju svoje račune. Godišnje samo u rekonstrukciju i održavanje plinske mreže ulažemo oko 10-15 milijuna kuna jer plinska mreža sve više stari. Narušavanjem likvidnosti društva te neodgovornim i negospodarskim pristupom potraživanjima doveli bismo u pitanje daljnji kontinuitet distribucije plina kao i sigurnost opskrbe.
Termoplin d.d. Varaždin mora biti odgovoran i prema vlastitom poslovanju te zaštititi potraživanja postupkom prisilne naplate koji je prema ovršnoj regulativi sa sudova stavljen u ingerenciju javnog bilježnika. U prezentiranom primjeru trošak od 270,35 kuna čine javnobilježnički troškovi koji su navedeni u pravomoćnom i ovršnom Rješenju o ovrsi te zakonska zatezna kamata koja je obračunata sukladno čl. 29 Zakona o obveznim odnosima. Svaka uplata, uplaćena na blagajničkom mjestu Termoplina d.d. Varaždin, neovisno od toga da li podliježe fiskalizaciji ili ne, evidentirana je u poslovnim knjigama Termoplina d.d. Varaždin kao polog na žiro račun, odnosno kao poslovni prihod.
Termoplin d.d. Varaždin isključenje iz plinskog distribucijskog sustava ne provodi na temelju internog akta već na temelju čl. 21 Općih uvjeta opskrbe plinom (NN br. 158/13) koje je donio regulator, Hrvatska energetska regulatorna agencija (HERA) na temelju čl. 89 Zakona o tržištu plina (NN br. 28/13, 14/14), a koji je usklađen s europskom stečevinom. Ukoliko krajnji kupac ne podmiri dospjele novčane obveze za plin, opskrbljivač ima pravo zatražiti obustavu isporuke plina. Stoga nije točna izjava Živog zida da provodimo nezakonito iskopčanje.
Ponovno uključenje moguće je nakon podmirenja svih troškova koji uključuju i trošak obustave i trošak nastavka isporuke koji predstavljaju nestandardne usluge.
Kućanstvo iz ovog primjera cjelokupnu obvezu podmirilo je tek dana 28.9.2015. godine, nakon čega je podnijet zahtjev za uključenje, što je i učinjeno u roku temeljem čl. 77 Mrežnih pravila plinskog distribucijskog sustava (NN br. 155/14) - odnosno slijedeći dan, 29.9.2015. godine, o čemu je sastavljen radni nalog kojeg je ovjerila i sama stranka.
Postupci Termoplina d.d. Varaždin nikad nisu bili iznad Ustava ili zakona već u skladu s konkretnim zakonima ovog područja, a to je: Zakon o trgovačkim društvima, Zakon o obveznim odnosima te Zakon o tržištu plina kao krovni zakon plinske djelatnosti.
U uređenim gospodarstvima, u koje spada i hrvatsko gospodarstvo, za socijalni aspekt pojedinog kućanstva mjerodavne su institucije socijalne skrbi, a ne opskrbljivač plinom neovisno od njegove vlasničke strukture.
Vjerujemo kako smo ovim očitovanjem dokumentirali zakonsko uporište u svakom našem postupanju, ali isto tako ne želimo i ne dozvoljavamo da se kroz paušalne, neprovjerene i neprecizne izjave pozivajući se općenito na "Ustav i Zakon" u cjelini van zakonskog konteksta, šteti ugledu ove tvrtke."