Europska komisija danas je odobrila produljenje koncesijskog ugovora između Republike Hrvatske i tvrtke Bina-Istra za upravljanje autocestama A8 i A9, poznatijima kao Istarski ipsilon, do 2039. godine. Operateru koncesije to će omogućiti 197 milijuna eura novih investicija.
Zastupnica u Europskom parlamentu Sunčana Glavak pozdravila je odluku Europske komisije jer će se predloženim produljenjem koncesijskog ugovora pokrenuti dodatni investicijski ciklus u cestovnu infrastrukturu Istre u iznosu od gotovo milijardu i pol kuna.
- Osim jačanja povezanosti Istre i ostatka Republike Hrvatske, ulaganja u Istarski ipsilon jačaju i Europski pravac 751 između Hrvatske i Slovenije. Ulaganja će dati i dodatni gospodarski impuls istarskom poluotoku te ojačati sigurnost svih sudionika u prometu. Istra je jedna od najpropulzivnijih hrvatskih turističkih regija i izgradnja drugog kolnika te nove cijevi tunela Učka olakšat će kretanje tijekom ljetnih mjeseci - izjavila je Glavak.
Hrvatska je u lipnju 2020. obavijestila Europsku komisiju o produljenju ugovora o koncesiji do 2039. godine. Produljenje će omogućiti Bina-Istri financiranje izgradnje drugog kolnika (još jedan trak u svakom smjeru) između čvora Vranja i tunela Učka. Iznos od 197 milijuna eura uglavnom će se koristiti za izgradnju nove cijevi tunela Učka duge 5,63 kilometara, koja je potrebna za ispunjavanje minimalnih sigurnosnih zahtjeva, kao i nekoliko novih vijadukata, podvožnjaka i nadvožnjaka. Bina-Istra će također obnoviti odmorište Kvarner. Očekuje se da će se puni profil tunela s odmorištem Kvarner otvoriti do turističke sezone 2024.
Cjelokupna dionica od Pazina do tunela Učka, koja je upravo u izgradnji, duga 28 kilometara, predstavlja dopunu na puni profil Istarskog ipsilona te je veliki izazov za izvođače radova s obzirom na to da uključuje izgradnju čak 31 objekta (nadvožnjaka i vijadukta) te potpuno novo odmorište.
Istarski ipsilon prvi je projekt gradnje cestovne infrastrukture prema modelu javno-privatnog partnerstva u Hrvatskoj. Od početka projekta u izgradnju je uloženo 800 milijuna eura. Ova cestovna mreža predstavlja žilu kucavicu istarskog poluotoka kojom godišnje prometuje preko 10 milijuna vozila.