Natalija Martinčević, saborska zastupnica i potpredsjednica Narodne stranke – Reformisti i Radimir Čačić, predsjednik Narodne stranke-Reformisti predstavili su danas prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o kaznenom postupku koji se odnosi na trajanje sudskih postupaka za kaznena djela iz nadležnosti USKOK-a gdje su okrivljenici državni dužnosnici, predsjednici javnih tvrtki te tvrtki u vlasništvu jedinica lokalne uprave.
Prema prijedlogu Reformista suđenje za kaznena djela u kojima su okrivljenici državni i javni dužnosnici mora biti okončano te donesena pravomoćna presuda u maksimalnom roku od 3 godine.
- Naši građani, ali i Europska unija, percipiraju Hrvatsku kao državu podložnu korupciji. Brojni su pokazatelji sistemske korupcije koja prožima državne institucije, lokalnu samoupravu i javne tvrtke. Ako želimo pojačati borbu protiv korupcije, tada moramo krenuti od sebe, državnih dužnosnika. Procesi u kojima su okrivljenici državni dužnosnici danas traju 10-tak i više godina, a to je poruka građanima da su politički utjecajni privilegirani u odnosu na ostale u društvu. To je neprihvatljivo i stoga je naše mišljenje da je nužno zakonski ubrzati kaznene procese u kojima su okrivljenici državni i javni dužnosnici. Ideal razumnog roka je 3 godine do pravomoćnosti. Jedna godina istraga, jedna godine prvostupanjsko suđenje i jedna godina za žalbeni postupak - istaknula je Natalija Martinčević.
Radimir Čačić je istaknuo kako je primjena brzog suđenja nužna kako bi se poslala snažna poruka javnosti te počiniteljima visoke korupcije kojom se isisava javni novac.
- Predlažemo da u prvoj fazi primjerenija brzina suđenja bude za društveno najopasnija djela, ona iz nadležnosti Uskoka, kojima se vrši kazneni progon državnih dužnosnika i drugih koji u Hrvatskoj imaju ključni utjecaj na tokove novca. Naime u Hrvatskoj u odnosu na 380 milijardi BDP-a centralni buđet te ukupni prihodi JLS-a i javnih tvrtki na koje direktno ili indirektno utječe politika iznose 260 milijardi, pa je očita razina potencijalnog koruptivnog prostora politike i ona je u samom europskom vrhu. Ta kategorija ljudi raspolaže s javnim novcem, ima razne privilegije kojima onda treba dodati privilegiju brzog suđenja. Brzo suđenje je korisno za državu i za okrivljenika. Ako se radi o nevino optuženima a koliko se ja mogu sjetiti svi dosada optuženi dužnosnici su do sada izjavili da su nevini, tada je to za te ljude posebno važno. Isto tako time se definitivno izbjegava opravdana ili neopravdana sumnja u mogućnost manipulacije dužinom procesa čak i do razine zastare od strane eventualno korumpiranog sudstva - rekao je Čačić.
Ubrzanje postupka može se postići raznim sistemskim i sveobuhvatnim promjenama Zakona o kaznenom postupku. Međutim, ako želimo brzu i kvalitetnu promjenu te poslati snažnu poruku javnosti ali i potencijalnim počiniteljima visoke korupcije kojom se isisava javni novac, moramo osigurati primjerenu brzinu suđenja odmah.
- Zakon ćemo predložiti po hitnom postupku i za to očekujemo potporu dovoljnog broja zastupnika. Mi se približavamo lokalnim izborima a danas imamo cijeli niz gradonačelnika i načelnika protiv kojih se vode procesi, koji imaju potvrđene optužnice pa i onih koji su nepravomoćno presuđeni na zatvorske kazne. Većina njih u ovom trenutku priprema svoje kandidature za izbore u svibnju slijedeće godine. Neki od njih te će izbore i dobiti pa dolazimo u situaciju koju imamo i danas a to je da optuženi i nepravomoćno osuđeni gradonačelnici i načelnici raspolažu javnim novcem i odlučuju o interesima građana - rekla je Martinčević
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O KAZNENOM POSTUPKU
Članak 1.
U Zakonu o kaznenom postupku (Narodne novine, br. 152/08, 76/09, 80/11, 121/11 – pročišćeni tekst, 91/12 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 143/12, 56/13, 145/13, 152/14 i 70/17, 126/19) u Glavi XXI „RASPRAVA“, poglavlje „2. Upravljanje raspravom“, iza članka 394. dodaje se novi članak 394.a. koji glasi:
„U odnosu na kaznena djela iz nadležnosti USKOKA-a gdje su okrivljenici državni dužnosnici, predsjednici uprava javnih tvrtki i tvrtki u vlasništvu jedinica lokalne uprave, predsjednik vijeća zakazuje i održava raspravu u kontinuitetu od minimum 15 raspravnih dana svakog mjeseca, sve do okončanja prvostupanjskog postupka.“
Članak 2.
U Zakonu iz čl. 1. ovog Prijedloga, u glavi XXIII „REDOVITI PRAVNI LIJEKOVI“, poglavlje „d.) Postupka po žalbi“, iza članka 474. dodaje se novi članak 474. a., koji glasi:
„Kada drugostupanjski sud zaprimi spis povodom žalbe na presudu u kaznenom predmetu iz članka 394.a., donijet će odluku unutar godine dana od zaprimanja spisa.“