Nakon vrlo optimistične 2015. godine, koja je bila najoptimističnija godina od 2000. godine, početkom ove godine pouzdanje potrošača EU se mijenja, odnosno u veljači ove godine prekida se pozitivan godišnji trend, koji je kontinuirano trajao od lipnja 2013. godine, objavila je Hrvatska gospodarska komora.
Pouzdanje potrošača u Europskoj uniji promatra se putem anketa koje se provode u svakoj od zemalja EU na nacionalnoj razini, a rezultate objavljuje Europska komisija. Nominalni uzorak za navedenu anketu na razini Europske unije jest 40.000 ispitanika (za Hrvatsku 1.000), no efektivno je ta brojka obično manja za 20-35%. Pokazatelj pouzdanja potrošača jest broj koji predstavlja razliku postotka pozitivnih i negativnih odgovora na pitanja o očekivanjima financijske situacije, opće gospodarske situacije, nezaposlenosti i štednje u narednih godinu dana, odnosno ocjene opće gospodarske situacije u prošlih godinu dana. Podaci se objavljuju kao preliminarni i kao konačni, pri čemu razlike u tim rezultatima često znaju biti i do dva postotna boda.
Pouzdanje potrošača na razini EU u ožujku ove godine (-6,9), pokazuje pogoršanje pouzdanja u odnosu isti mjesec 2015. godine (-1,6). Promatrano prema pitanjima u anketi, značajno pogoršanje uočljivo je na pitanju o općenitoj gospodarskoj situaciji u narednih 12 mjeseci, gdje se povećao broj odgovora onih koji misle da će situacija biti lošija. Negativna konotacija u vezi gospodarske situacije u sljedećih 12 mjeseci donekle se može iščitati i iz prognoza rasta BDP-a, koje je ove godine napravila Europska komisija te je blago korigirala gospodarski rast za 2016. godinu i to na niže.
Jedno poboljšanje i dva pogoršanja rezultirali su time da je u prva tri mjeseca ove godine pouzdanje potrošača EU, u prosjeku, lošije (-5,8 naprema -4) u odnosu na isto razdoblje 2015. godine. S druge strane, u Hrvatskoj se i dalje bilježi poboljšanje pouzdanja potrošača pa je tako u prva tri mjeseca ove godine na Cipru i u Hrvatskoj zabilježeno najveće poboljšanje pokazatelja u odnosu na isto razdoblje 2015. godine, što je djelomično i rezultat niske baze, odnosno izraženijeg pesimizma u prošloj godini.
- Poboljšanje pokazatelja pouzdanja potrošača u Hrvatskoj u ožujku ove godine djelomično će utjecati i na promet u trgovini na malo za koji očekujemo da bi ove godine mogao porasti za oko 2% u odnosu na 2015. godinu - napominju iz HGK.