Izmjenama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, koje je Hrvatski sabor prihvatio ovog mjeseca, u potpunosti se završava proces stvaranja nedodirljivih i neodgovornih čelnika izvršnih tijela lokalnih samouprava, a takvi su nekada bili samo apsolutni monarsi, upozorava prof. dr. Robert Podolnjak, profesor na zagrebačkom Pravnom fakultetu i saborski zastupnik Mosta nezavisnih lista, koji je voditelj izaslanstva Hrvatskog sabora u Parlamentarnoj skupštini Organizacije za europsku sigurnost i suradnju (OESS) i u tom svojstvu je u značajnoj mjeri angažiran u vanjskopolitičkim aktivnostima hrvatskog parlamenta.
Unatoč većoj usmjerenosti na vanjsku politiku, otkako je prestao voditi saborski Odbor za Ustav, poslovnik i politički sustav, ovaj bivši varaždinski gradski vijećnik i nekadašnji tajnik Grada Varaždina ne gubi interes za unutarnju politiku, što je bilo vidljivo i iz njegovih rasprava povodom izmjena Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, koji je zbog jačanja pozicija (grado)naelnika, nazvan lex šerif.
- Čelnici izvršnih tijela lokalnih samouprava, bojim se, bit će neodgovorni prema građanima, koji ga mogu opozvati jednino putem referenduma, i to samo u teoriji. Naime, to do sada nikada nije provedeno zbog zahtjeva da zahtjev zareferendum potpiše 20 posto građana, a za smjenu nekog gradona- čelnika ili župana mora glasati većina građana, a najmanje trećina od ukupnog broja birača. Kako bi to izgledalo u praksi pokazat ću na primjeru najvećeg grada Zagreba. Zahtjev za opoziv gradonačelnika moralo bi potpisati oko 140.000 građana, a za njegov opoziv na referendumu morala bi glasati većina koja ne bi imala manje od oko 231.000 glasova.
A na posljednjim izborima u Gradu Zagrebu u drugom krugu je glasalo sveukupno oko 285.000 građana, a od toga za Milana Bandića 147.680 birača, što vam jasno pokazuje koliko bi bilo nemoguće na referendumu smijeniti gradonačelnika Zagreba, a slič- no je i u drugim gradovima ili županijama, upozorava Podolnjak. Da sve bude gore, kako dodaje, ubuduće će gradonačelnici biti neodgovorni i prema vijeću, koje može predložiti njegov opoziv građanima samo 2/3 većinom svih vijećnika.
- To tu mogućnost čini praktički nemogućom misijom, a neće moći biti smijenjeni niti ne dono- šenjem proračuna, kao do sada, osim kada vijeće dva puta za redom i nakon prijevremenih izbora ne donese proračun. Doista ne vjerujem da će neko vijeće tako nešto učiniti. I na kraju, izvršni čelnici su neodgovorni i prema nadzornim tijelima državne uprave, koja im ne mogu ništa, osim ako ne predlože proračun, ukazuje Podolnjak.
Naglašava da ne postoje izvršni dužnosnici, koji upravljaju tako velikim financijskim sredstvima, na čelu svojih lokalnih uprava, sa značajnim ovlastima prema trgovačkim društvima i ustanovama svojih lokalnih jedinica, koji su toliko pravno zaštićeni kao načelnici, gradonačelnici i župani, koji, uz sve to, mogu biti birani neograni- čeni broj puta. - Smatram da se takvim uređenjem ni na koji način neće doprinijeti boljem, odgovornijem, poštenijem i transparentnijem radu na- čelnika, gradonačelnika i župana. Ako ne postoje učinkovite sankcije, ne možete očekivati odgovoran rad čelnika izvršnog tijela. Možete očekivati upravo suprotno – jačanje korupcije, upozorava...
Cijeli intervju pročitajte u tiskanom izdanju Varaždinskih vijesti