Obiteljski liječnici okupljeni u Koordinaciji hrvatske obiteljske medicine (KoHom), nakon akcije "20 minuta za svakog pacijenta", najavili su nove korake u borbi protiv administracije na koju im, kako kažu, "otpadaju dvije trećine kontakata s pacijentima".
Naime, na vijeću KoHOM-a održanom 17. rujna iznijeli su zahtjeve koje namjeravaju predstaviti budućoj zdravstvenoj administraciji, ministarstvu zdravlja i HZZO-u.
Najavili su tako da od 1. listopada više neće ispisivati ispričnice za izostanak s nastave za školsku djecu ako ih stvarno nisu liječili, kao i da neće ispisivati razne "bespotrebne potvrde".
- Smatramo da je opravdavanje izostanka obveza roditelja i nastavnika - istaknuli su iz KoHom-a i dodali da će uskoro objaviti popis kriterija i potvrda koje neće više ispunjavati.
Također, zahtijevaju koncesiju (privatnu praksu) za sve liječnike primarne zdravstvene zaštite koji to žele po hitnom postupku te hitne izmjene zakona koji to regulira.
- Svakodnevno smo suočeni s odlaskom mladih liječnika iz obiteljske medicine. Nemaju nikakvu perspektivu, ne dobivaju specijalizacije, a ravnatelji Domova zdravlja ih često protuzakonito iskorištavaju na različite načine, najčešće za rad u više ordinacija istovremeno. Jedini način da ih zaustavimo i stimuliramo na ostanak je da im se dozvoli privatna praksa u obiteljskoj medicini. Na žalost, Domovima zdravlja i županijama to nije u interesu uglavnom zbog financijskih razloga - pripćeno je iz KoHom-a.
- One županije koje se neće odazvati odobravanjem privatne prakse/koncesije u što kraćim rokovima će nestanak liječnika morati objasniti svojim građanima - poručili su iz KoHom-a.
"HZZO ne usudi uvesti reda u sve ustanove"
Usto, naglasili su kako im je dosta stalnog kažnjavanja liječnika obiteljske medicine od strane HZZO-a zbog administrativnih propusta: pisanje putnih naloga, ortopedskih pomagala, lijekova mimo smjernica HZZO-a, a indiciranih od strane bolničkih liječnika.
- Cijenu dobrote i želje za pomoći su do sada uredno plaćali obiteljski liječnici iznosima kazni od 500 do 40 tisuća kuna. Iako trošimo samo do 6 posto zdravstvenog proračuna, najkontroliraniji i najuređeniji smo dio sustava. Nas se stalno “reformira” dok u isto vrijeme ogromna sredstva nestaju u crnim rupama ostatka zdravstva, a najviše u bolnicama. Postoji stalno prisutan nesrazmjer u kontrolama i kaznama bolnica i obiteljske medicine, a dokazi su u godišnjim izvještajima HZZO-a. I običan laik iz toga može zaključiti da su bolničke državne ustanove u Hrvatskoj “svete krave”, a obiteljski doktori “krivci za sve” što naravno ne stoji - kažu iz KoHom-a i navode da se "HZZO ne usudi uvesti reda u sve ustanove".
- Kartice za bilježenje radnog vremena i elektronsku komunikaciju mi u primarnoj zaštiti koristimo već više od deset godina. Bolnice još ponekad ručno pišu nalaze na papiru, ne šalju e-nalaze i ne bilježe točno radno vrijeme svojih radnika kroz evidenciju kartičnih prijava odlaska i dolazaka s posla - stoji u priopćenju.
To su razlozi zbog kojih obiteljski liječnici najavljuju da pacijenti uskoro neće moći dobiti svaki lijek, bolovanje ili doznaku/putni nalog ako nisu strogo poštovani uvjeti HZZO-a.
Nema trakica bez dnevnika mjerenja
- KoHOM će objaviti najčešće pogreške/propise strogo provođene od HZZO-a zbog kojih nas kažnjavaju iako smo radili i radimo u korist pacijenata. Za liječnike ćemo otvoriti konzultacijske linije u slučaju nejasnoća, a pacijenti će u svakoj ordinaciji biti informirani u koju pravnu službu HZZO-a se mogu javiti radi obrazloženja svojih prava - upozorili su i pojasnili kako to ujedno znači da niti jedan dijabetičar koji ne donese dnevnik mjerenja šećera u krvi s izbrojenim potrošenim trakicama neće moći dobiti propisivanje tih novih pomagala.
- Lijek koji mu je preporučen od bolničkog liječnika neće moći dobiti ako on nije u skladu sa smjernicom HZZO-a (uvjetima plaćanja), a niti privatni recept da ga sam može kupiti. Putni nalog za pacijenta i/ili dijete će se dobiti samo ako su strogo zadovoljeni uvjeti pravilnika. Ukoliko liječnik ne zna stvarne uvjete ili nije siguran u istinitost zahtjeva, morat će odbiti izdati putni nalog - stoji u priopćenju koje potpisuje dr. Vikica Krolo, predsjednica KoHom-a.
Napominju da pacijenti u svim tim slučajevima mogu i trebaju podnijeti prigovor i tražiti pojašnjenja u HZZO-u koji, kako kažu, i služi tome.