O RODNIM STEREOTIPIMA Tko će mladima reći da izbor zanimanja ne ovisi o spolu? Foto: Ilustracija

O RODNIM STEREOTIPIMA Tko će mladima reći da izbor zanimanja ne ovisi o spolu?

VV | 12.12.2022. u 15:18h | Objavljeno u Aktualno

U varaždinskoj Gradskoj knjižnici i čitaonici "Metel Ožegović“ održana je javna rasprava o rodnim stereotipima s kojima se djeca susreću od najranije dobi i kako oni značajno utječu na njihova uvjerenja o vlastitim sposobnostima i primjerenim budućim zanimanjima. Svoje viđenje o ovom, još uvijek prisutnom problemu u društvu, u uvodnom dijelu dala je prof. dr. sc. Blaženka Divjak, profesorica matematike na FOI-ju i bivša ministrica znanosti i obrazovanja.

- Pitanje rodne ravnopravnosti je vrlo važno društveno, ali i gospodarsko pitanje. Tome u prilog govori i projekcija Europskog instituta za rodnu ravnopravnost da bi unaprijeđena rodna ravnopravnost mogla dovesti do rasta BNP-a od 10% do 2050. godine. Obrazovanje lišeno stereotipnih očekivanja od dječaka i djevojčica doprinosi tom cilju. Potrebno je mudro koristiti raspoloživi ljudski kapital, kao što to rade uspješne zemlje bez prirodnih resursa, a današnje djevojke, buduće žene su značajan dio tog kapitala - istaknula je prof. dr. sc. Divjak.

822bb635-d0e3-42f3-b6c0-7da61fac796a.JPG

Zamjenik gradonačelnika Grada Varaždina Miroslav Marković podsjetio je kako je od ove školske godine u sve varaždinske osnovne škole uveden Građanski odgoj i obrazovanje.

- Ovaj predmet između ostalog bavi se i temom otklanjanja stereotipa. Kao otac dviju kćeri, od kojih je starija prije godinu dana postala diplomirana inženjerka strojarstva i uz rad priprema doktorat, osobno sam vrlo zainteresiran za ovu važnu temu - istaknuo je Marković.

U raspravi je sudjelovala i menadžerica ljudskih potencijala varaždinske tvrtke Mobilisis, koja je naglasila kako se poslodavci i obrazovni sektor moraju ujediniti kako bi zajedničkim nastojanjima stvorili budućnost u kojoj se potiče jednakost i prepoznaje vrijednost koju u radnom, ali i bilo kojem drugom okruženju stvara raznolikost.

- Djevojčice i dječaci u svemu mogu biti jednako uspješni. Na nama je da ih zaštitimo od predrasuda koje su prisutne u društvu i osiguramo im prilike koje u prvi plan stavljaju njihove interese i sposobnosti te ih ohrabruju u ostvarenju vastitih želja i potencijala - istaknula je Kožar.

8a7350c2-4e3d-47f6-9ad3-451e2f04c762_2.JPG

Ravnateljica Graditeljske, prirodoslovne i rudarske škole Vesna Vrček, dodala je kako djevojke trebaju puno više pomoći i podrške da se opredijele za tehničko obrazovanje i kasnije zanimanja, zbog nedostatka samopouzdanja jer vjeruju da su dečki u tome bolji.

Prisutni su zaključili kako je cilj svih uključenih u sustav obrazovanja unaprijediti sposobnost obrazovnih djelatnika da potaknu djecu da slobodno razvijaju vlastite interese i sposobnosti i da kasnije biraju zanimanje u skladu s njima, a ne da budu ograničeni društvenim očekivanjima za osobe njihovog spola.

- Potrebno je raditi na promjeni implicitnog očekivanja da je nešto za djevojčice, a nešto za dječake, a škole i nastavnici uz podršku lokalne zajednice jesu važni akteri promjene - zaključak je javne rasprave.