O novim obrtničkim kućicama oglasili se i arhitekti: Pobjedničko rješenje ističe se skromnošću

| 25.5.2020. u 13:45h | Objavljeno u Aktualno

Varaždinci, ali i obrtnici koji svoje proizvode izlažu na Trgu tradicijskih obrta, s nestrpljenjem očekuju otvaranje novih kućica na jednom od najljepših varaždinskih trgova.

Kućice su već, prema najavi, trebale biti otvorene, ali još traje uređenje zidića uz trg, pa će na otvaranje trebati pričekati još koji dan. 

Nove su kućice zbog svoga modernog, minimalističkog izgleda i jarke ružičaste boje kod nekih izazvali oduševljenje, a kod drugih negodovanje. Svoj je stav o novom izgledu Trga i odabiru najboljeg rješenje iznijelo i Društvo arhitekata Varaždin (DAV), koje je sudjelovalo u provedbi natječaja za novo urbanističko rješenje Trga.

Kako ističe predsjednica DAV-a Petra Korpar stajalište arhitektonske struke je da se javni prostori moraju rješavati integralno i transparentno, a najbolji alat za to su arhitektonski natječaji.

- Turistička zajednica Grada Varaždina to je prepoznala i za provedbu natječaja angažirala je stručnjake; prvo za izradu natječajnog elaborata, a zatim i za ocjenjivanje pristiglih radova i odabir najkvalitetnijeg rješenja. Projektni zadatak pripremljen je detaljno uzimajući u obzir sve aspekte zadane lokacije, ali i mišljenje korisnika prostora. Smatramo da je najvažniji segment u pripremi programa bila upravo participacija korisnika kućica s kojima je održano nekoliko sastanaka. Svi korisnici su vrlo detaljno obrazložili što trebaju i žele kako bi čim bolje i kvalitetnije mogli funkcionirati u novouređenom prostoru te su se natjecatelji svega toga morali pridržavati u najvećoj mogućoj mjeri - ističe Korpar dodajući da su drugi važan faktor bili uvjeti konzervatora, koji su sudjelovali i u ocjenjivačkom sudu.

Većina se rasprava vodi oko boje i oblikovanja kućica, odnosno oko toga uklapaju li se u okruženje u koje su smještene, pa predsjednica DAV-a iznosi jednu od konzervatorskih smjernica koja govori upravo o tome.

- Spretnim oblikovanjem treba pokušati njihov karakter prilagoditi kontekstu urbanog prostora grada u kojem će egzistirati, ali istovremeno primjenom suvremenog arhitektonskog rječnika oni moraju jasno odavati svoju pripadnost ovom vremenu - definirali su konzervatori u sklopu provedenog arhitektonskog natječaja, a predsjednica DAV-a pritom dodaje da gradskim središtem dominiraju brojne građevine u ružičastoj boji. Neke od njih su Uršulinska crkva, Županijska palača i Palača Erdoedy, u kojoj je smještena Glazbena škola.

- Možda se nekome čini da kućice iskaču zbog svoje ružičaste boje, no ružičasta boja je boja baroka i veliki broj građevina u gradskoj jezgri Varaždina je upravo ružičaste boje, samo što su građani na njih već navikli i doživljavaju ih kao dio gradske cjeline. Kućice na trgu su nešto novo, kontekst je interpretiran na suvremeni način i naravno da 'zapinju za oko' - nekome u pozitivnom, a nekome u negativnom smislu. Kod vrednovanja kvalitete cjelokupnog arhitektonsko - urbanističkog rješenja bitno je (osim boje kućica) sagledati i čitav niz drugih čimbenika koji ih čine odličnim rješenjem: prostorni koncept u odnosu na širi i uži kontekst, prostorna i oblikovna kvaliteta, suvremeno oblikovanje, harmonija suvremenog izričaja s povijesnim i ambijentalnim vrijednostima, racionalnost i ekonomičnost rješenja te provedivost - ističe Korpar, dok arhitekt Filip Kobzinek, koji je ujedno bio zamjenik člana žirija Natječaja za Trg tradicijskih obrta u Varaždinu, pojašnjava po čemu se pobjedničko rješenje ističe u odnosu na druge pristigle radove.

Kobzinek pojašnjava kako se do najboljeg rješenja došlo analizom i eliminacijom pristiglih radova. Radovi su prvo podijeljeni u dvije kategorije; oni koji su kućice na trgu postavili u sredinu i oni koji su ih rasporedili bočno uza zidove trga. S obzirom na malu površinu trga, radovi s centralnom postavom kućica prezatrpali su taj mali trg, pa su takvi radovi prvo eliminirani, a u igri su ostali oni s bočnim rasporedom jer je kod njih zadržana središnja, otvorena ploha trga. Kao glavni kriteriji u drugoj fazi analize gledalo se na neutralan izgled i funkcionalnost rješenja, te Kobzinek pojašnjava da autori većine radova nisu uspjeli kvalitetno iščitati kvalitete i nedostatke prostora, kao ni potrebe korisnika.

- Neki pristigli radovi pokušavali su neuspjelo i kičasto prilagoditi razna oblikovna rješenja ambijentu trga, ali krajnji efekt je bio nefunkcionalnost, pretencioznost i/ili nedorađenost. Drugi pristigli radovi predlagali su oblikovno hrabre oblike koje je žiri ocijenio kvalitetnima, ali prikladnima za veći prostor s drugačijom okolnom arhitekturom. Među takvim prijedlozima, skromnost i suzdržanost pobjedničkog rada sve se više isticala kao kvalitetnije rješenje trga.

Takvim oblikovanjem pobjedničke kućice se ne natječu s robom koja se izlaže, a koja mora biti najvidljivija i kvalitetno prezentirana. Nadalje, neutralan izgled kućica, koje su po svojoj prirodi privremeni objekti, ne natječe se sa vrijednom i monumentalnom arhitekturom oko trga – Uršulinskom crkvom, samostanom, kućom Erber i Butkovićevim ateljeom u gospodarskoj zgradi Franjevačkog samostana.

Pobjedničkim radom autori su jasno dali do znanja da razumiju da je važna monumentalna arhitektura oko trga, a da njihove kućice moraju biti skromnne i manje primjetne. To je vidljivo na likovno kvalitetnim 3D prikazima trga.

Suptilna rješenja pobjedničkog rada su još jedna kvaliteta u odnosu na ostale radove. Zaštita od sunca se predlaže ekološkom, neinvazivnom i krajnje jednostavnom metodom – sađenjem dodatnog drveća. Ružičasta boja kućica prilagođava se boji pročelja Uršulinske crrkve i kuće Erber na uglu. Način rastvaranja kućica aktivira obod trga u potpunosti, te se minimalizira pojava čudnih kuteva koji su bili karakteristični za dosadašnje kućice - navodi Kobzinek.