Udruga hrvatskih cestovnih prijevoznika izražava ozbiljnu zabrinutost i neslaganje s odlukom Hrvatskih autocesta (HAC) kojom se od 1. srpnja 2025. godine mijenja sustav popusta za elektroničku naplatu cestarine (ENC), osobito za teška teretna vozila, kaže se u priopćenju za javnost Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika, kojeg prenosimo u cijelosti.
Iako HAC ovu promjenu naziva „ujednačavanjem“, ona zapravo znači:
• smanjenje popusta za teška vozila u post-paid modelu s 30,43% na 21,74%,
• ukidanje sezonskog popusta od 33,48% u zimskom razdoblju za teška vozila,
• smanjenje emisijskih popusta za EURO V i EURO VI, te potpuno ukidanje popusta za EURO IV vozila.
Prijevoznički sektor trpi konkretan financijski udar: na temelju ove odluke ukupni popusti za teška teretna vozila smanjuju se za oko 17% tijekom ljetnog razdoblja (uključujući cestarine, emisijske popuste i ukidanje ljetnog moratorija), odnosno za oko 14% tijekom zimskog
razdoblja.
Ovakva mjera dodatno financijski opterećuje sektor koji je već pod snažnim pritiskom — od visokih troškova goriva i održavanja, do izazova s radnom snagom i konkurencijom iz trećih zemalja.
Teška vozila već sada snose veći dio troška — i više nego proporcionalno. Prijevoznici već sada znatno sudjeluju u financiranju cestovne infrastrukture:
• Cestarina po kilometru za teška vozila daleko je viša nego za laka vozila,
• Trošarine i PDV na gorivo predstavljaju visok fiskalni udar, budući da teška vozila
troše višestruko više goriva,
• Obvezni tehnički pregledi, emisijske norme, tahografi i dodatne obveze dodatno
povećavaju trošak poslovanja.
Tvrdnja da teška vozila nisu proporcionalno sudjelovala u troškovima izgradnje i održavanja autocesta nije utemeljena na realnim brojkama.
Ova nepromišljena odluka pokazuje da razlika između nominalnog i relativnog nije dovoljno uzeta u obzir, kao ni činjenica da teška teretna vozila značajno doprinose ukupnim prihodima od cestarina, posebno izvan glavne turističke sezone.
Smanjenje popusta dolazi u trenutku kada sektor trpi ozbiljna opterećenja, a svako dodatno povećanje troškova neminovno se prelijeva na cijene roba i usluga.
I već sad smo postali jako skupa turistička destinacija, a s ovakvim podizanjem logističkih troškova to će se još produbiti.
Osim sektora prometa ugrožava se i sektor turizma. Eklatantni primjer kako jednom nepromišljenom odlukom ugroziti gospodarstvo.
Dugoročno, ovakva politika ugrožava konkurentnost hrvatskih prijevoznika i destabilizira tržište.
Udruga hrvatskih cestovnih prijevoznika apelira na Hrvatske autoceste, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture te Vladu Republike Hrvatske da:
• preispitaju donesene izmjene,
• trenutno odgode njihovu primjenu za teška teretna vozila,
• te konačno uključe predstavnike struke u oblikovanje dugoročno održivog i pravednog sustava naplate cestarine.
Smatramo da je inkluzivan pristup važan za donošenje rješenja koja uzimaju u obzir sve specifičnosti sektora i štite interese gospodarstva u cjelini.
U suprotnom, Udruga zadržava pravo na poduzimanje daljnjih koraka radi zaštite svojih članova i stabilnosti prijevozništva u Hrvatskoj, kaže se u priopćenju Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika.