Iako nije želio previše razgovarati s medijima oko kontroverznih skulptura redovnika, jedan od kojih je navodno imao lik bivšeg gradonačelnika Ivana Čehoka, a koje su bile prošle godine postavljene u parku Ivana Pavla II. te ovog tjedna maknute s iste lokacije, umjetnik Nikola Šanjek se javio preko Facebook stranice Varaždinci za Čehoka gdje je izložio svoju stranu cijele situacije, a to je dopis kojeg je navodno bio poslao aktualnoj vlasti u Gradu Varaždinu. Objavu prenosimo u cijelosti:
Nakon godinu dana uklanjaju se skulpture "Crkveni redovi Varaždina"
Neven Bosilj: Ako umjetnik ne preuzme skulpture one će se ili uništiti ili baciti
"Ovim putem Vam se obraćam vezano na postavljeno umjetničko djelo izrađeno po "Ugovoru o izradi i postavi umjetničkog dijela - skulpture "Crkveni redovi Varaždina" i nastavno na nastale nesuglasice, medijske istupe i neistinite interpretacije.
U što je moguće kraćim crtama iznijet ću neke od po meni bitnijih činjenica koje opovrgavaju ili potvrđuju određena stvarna činjenična stanja, a za koje u konačnici postoji transparentna potvrdna dokumentacija. Opravdano, a zbog opsežnosti ovog dopisa, neću dodavat navedenu dokumentaciju, kao niti imenovati osobe iz gradske uprave koje su bile uključene u čitav postupak realizacije predmetnog projekta od same ideje pa do postave.
Ponajprije ću iznijeti sažetak predmeta od ideje do realizacije.
Prije više godina u vrijeme izgradnje i uređenja Kapucinskog trga u Varaždinu pozvan sam od strane predstavnika grada Varaždina na nekoliko sastanaka vezanih uz izradu skulptura redovnika - kapucina. Skulpture niza redovnika - kapucina bile su predviđene za postavu na Kapucinskom trgu, te su kao takove bile lokacijski predviđene projektnom dokumentacijom i projektantskim troškovnikom, kao i izdanom građevinskom dozvolom.
Tokom raznih nastavnih sastanak bile su sagledavane razne varijante, analize, materijali i troškovi koji bi u konačnici trebali "iskristalizirati sliku", a u nekoliko navrata su bili uključeni i predstavnici crkve kao i sam biskup.
Iz meni nepoznatih razloga, predmetna tematika je tada pomalo obustavljena, a ponovo je postala aktualna tokom prošle godine te su nastavno održani sastanci sa predstavnicima grada na kojim je sagledavana izvedbe skulptura redovnika - kapucina.
Nadalje sagledavanjem analiza i mogućih troškova izrade skulptura redovnika - kapucina u različitim kiparskim tehnikama, od izrade i lijevanja u bronci, klesanju i poliranju u tvrđim mramornim (ili granitnim) vrstama kamena, ostalim raznim kiparskim tehnikama , u konačnici je ponuđena i ugovorena izvedba u kamenom materijalu uz upotrebu kamena St. Margarethen, i nedefinirana tehnologija izvođenja.
Ovim putem skrećem pozornost da niti ponudom niti ugovorom nije navedeno da će skulpture biti izvedene tehnologijom " klesanja iz kamenog bloka , i završnom obradom poliranjem ili sl.", kao niti da će završna tekstura biti jasno vidljiva izvorna struktura kamena, a što bi u konačnici za prihvaćeni kamen St. Margarethen bilo neodrživo i neprihvatljivo za javnu skulpturu na otvorenom prostoru zbog nastavno navedenih karakteristika.
Ponudom je nuđena izvedba kamenitim materijalom, a ugovorom je definirana vrsta kamena, a što je u konačnici moglo biti izvedeno i tehnologijom odljeva uz korištenje obvezujuće vrste kamena i adekvatnih veziva, što je opcija nižeg umjetničkog ranga.
Daljnjim mojim autorskim razmatranjem odlučeno je da se skulpture izvedu značajnije težom, skupljom, kompliciranijom ali i dostojanstvenijom metodom, a to je metoda klesanja iz kamenog bloka (kamenoklesarskom metodom) u konačnici sa izvedbom obvezujućeg završnog ugovorenog dijela kao zaštitnog sloja, a što je u nastavku opisano i neophodno za predviđenu vrstu kamena St.Margarethen.
Kamen sam po sebi je prirodni materijal i u svojoj strukturi, po prirodi nastanka, sadrži i neizbježne nepravilnosti zračne prostore, i sl.
Kamen St. Margarethen iako veće tvrdoće pogotovo ima karakteristiku šupljikavosti sa manjim ili većim zračnim džepovima. Sama struktura kamena nije vidljiva izvana ,već se otkriva daljnjom obradom i prodiranjem u dubinu.
Samim time kako se iz veće mase - bloka formira skulptura, do izražaja sve više dolaze prirodne nepravilnosti u kamenu. Nepravilnosti se na različite načine očituju na samoj obrađenoj površini skulpture ili druge površine , od većih i manjih rupica , pukotina , nevezanih dijelova i sl.
Takova završna površina kamena St. Margarethen nije održiva i prihvatljiva za vanjsku upotrebu i javni prostor na skulpturama sa raznim prostornim formama.
Iz navedenih razloga u izvedbi 3 ugovorene i postavljene skulpture "Crkveni redovi Varaždina" primjenjena je, klasična kamenoklesarska metoda klesanja iz kamenog bloka uz primjenu tehnologija izvedbe sa završnim slojem, odnosno tehnologija završne fine zapune i obrade, a samim time i izvedba završnog finiširajueg površinskog vidljivog dijela skulpture. Materijal za tu izvedbu je finiji kameni mliv sa adekvatnim uglavnom prirodnim ili specijaliziranim umjetnim vezivima, nanošen utrljavanjem, brušenjem i poliranjem u više navrata, ovisno o samoj površinskoj strukturi i potrebi. Konačni cilj navedene tehnologije je stvaranje zaštićenog, ispunjenog površinskog dijela skulpture, otpornije na vremenske utjecaje, upijanje vlage, otpornije na kemikalije , stvaranje lišajeva i mahovine kao i pogodnije za lakše održavanje, pranje i uklanjanje boje ili sl. u slučaju vandalizma.
Temelji skulptura su izvedeni sukladno mjerodavnoj i ovjerenoj projektnoj dokumentaciji koja je izrađena i ovjerena od strane ovlaštenog inženjera građevine, i uz obvezujuće geodetsko praćenje.
Temelji skulpture se nalaze ispod razine gotove površine, koja je opločena granitnom kockom, a sva ojačanja , i sidrenja skulptura su izvedena sukladno ponudi i ugovoru od nehrđajućeg - inox čelika.
Tokom izvođenja skulptura u ateljeu , tokom planiranja transporta, planiranja postave skulptura bio sam u kontaktu sa predstavnicima grada, a koji su dobivali i detaljniju fotodokumentaciju sa izvedenim skulpturama prije same montaže. Datum postave skulptura određen je i tražen značajno prije ugovorenog roka za što je bio također potreban dodatan napor da se skulpture završe i montiraju u traženom roku.
Osvrnut ću se i na razne komentare oko izgleda skulptura, iako je to autorsko djelo.
Prije konačnog ugovaračkog postupka, predstavnicima grada je izrađena maketa skulptura kako če u konačnici izgledati i jasno opisani svi detalji (uključujući i škrablicu) . Maketa skulptura je duži period bila na razmatranju. Maketa i buduća forma skulptura je uz prisustvo i zadovoljstvo predstavnika grada i predstavnika crkve prihvaćena na zasebnom sastanku u obliku i formi kako je i izvedeno, a isto tako je o tome bila obaviještena i javnost.
Svime gore navedenim iznijetee su istinite i dokazive činjenice, a nadalje ču također iznijeti činjenično stanje koje uslijeđuje nakon postave skulptura.
Na dan zakazanog otvorenja skulptura , pozvan sam na žurni sastanak sa predstavnicma grada tj. Naručiteljem i predstavnicima crkve. Na sastanku se na moje čuđenje raspravljalo o izgled skulptura sa kapucama, a koje su izvedene prema maketi, prema svim odredbama ugovora, prema svim prethodnim razgovorima i dogovorima, i u konačnici prezentirane javnosti.
Raspravljalo se o škrablici, a o kojoj su tijekom realizacije projekta detaljno bili upoznati predstavnici grada.
Raspravljalo se i od mene tražilo da izvršim korekcije određenog dijela jedne skulpture, a što sam prihvatio i izjasnio se da će biti izvršeno u mogućnosti kako tehnologija dozvoljava, a isto sam što žurnije i izvršio.
Također je na sastanku na moje čuđenje iznešeno da odjednom predstavnici crkve nisu zadovoljni da na spomenicima budu kapuce na glavama, unatoč činjenici kako sam naveo da su prihvaćene makete sa kapucama na glavama . I to sve se iznosi na sastanku kada su skulpture izvedene postavljene i na dan kada je trebalo biti otvorenje. Uz dužno poštovanje ovim putem ne bih nadalje ulazio u tematiku mišljenja cijenjenih prestavnika crkve, jer smatram da je to ipak domena rješavanja i obveza Naručitelja, u suprotnom bi tako i Ugovorom bili uključeni i cijenjeni predstavnici crkve.
Zaključak tog sastanka jednostrano je iznešen u promemoriji sa istog, a zaključak ne definira ništa konkretno, već da će se nadalje razglabat . A što je u najmanju ruku čudno i s poslovnog, umjetničkog i etičkog aspekta te za mene neprihvatljivo.
No odlučio sam strpljivo pričekat na kontaktiranje predstavnika grada , ili bilo kakov mail, dopis ili slično a kojim je bilo za očekivati barem službeno očitovanje ili druga jasna namjera.
Do očekivanih kontakata nije došlo. a isto tako do danas nisam zaprimio nikakav službeni ovjereni dokumenat, niti mail, izjavu ii slično , osim dopisa o povratu računa.
Osim što sam sukladno odredbama Ugovora i Zakona o obveznim odnosima obaviještavao Naručitelja tijekom realizacije projekta. Isto tako sam i po završetku mojih ugovornih obveza službeno obavijestio o istom, iskazao da smatram da sam ugovor izvršio i tražio plaćanje, te iskazao spremnost na daljnju suradnju u vidu izmjena ili slično, obzirom na spomenuto neslaganje predstavnika crkve oko kapuca.
Nadalje od strane Naručitelj ne dobivam apsolutno nikakav dokumenat, niti odgovor i poziv za primopredaju, niti prijedlog zapisnika o primopredaji, niti popis nedostataka, kako bi bilo za očekivati . Dakle od Naručitelja do danas nisam dobio nikakav dopis, obavijest ili slično, osim službenog vračanja računa uz obrazloženje da nije napravljen zapisnik.
Istovremeno službenoj šutnji od strane Naručitelja, započela su razna javna medijska istupanja i izjave Naručitelja.
Prema svima dosadašnjim istupima , i izjavama u raznim medijima smatram da ste kao Naručitelj iskazali u najmanju ruku nepoštovanje, a isto tako mi izrazito narušili dignitet i čast, i nanijenli štetu, a o pojmu klevete ovim putem ne bih dalje pisao.
Osobno do sada nisam davao nikakve izjave niti ikakve intervjue u nikakve medije, iako je pritisak vrlo velik i gotovo svakodnevno dobivam razne pozive i upite, te sam strpljivo očekivao da se kao Naručitelj u skladu sa Ugovorom javite službenim dokumentom, ili u najmanju ruku sastankom ili telefonskim pozivom. Moje pridržavanje toga da ne dajem izjave , a pogotovo ne štetne za Naručitelja proizlazi jer smatram obvezujuće za učesnike Ugovora i prema odredbama Ugovora a i sadržanih zakona, te u skladu sa obvezujućim sporazumnim rješavanjem eventualnih sporova između Naručitelja i Izvršitelja.
Smatram da su vaši dosadašnji istupi i izjave u suprotnosti sa načelom Ugovora i Zakona o obveznim odnosima, te ostalih Zakona RH, a poglavito zato jer ste se oglušili na službenu korespodenciju i zanemarili suradnju , gdje ponavljam ; da nisam zaprimo apsolutno nikakav službeni dokumenat kojim se ustanovljuje ikakova spornost oko ispunjenja ugovora . a ujedno ste bez ugovorom propisane suradnje i obveznog pokušaja sporazumnog rješavanja eventualnih sporova , bez obavijesti ili kontakta sa menom, započeli razne istupe i izjave putem medija.
Obzirom da nisam nikakvim direktnim kontaktom već putem medija saznao da iskazujete sumnju u moje ispunjenje ugovornih obveza vezanih uz upotrebljen konkretni materijal kamen St.Margarethen za izvedbu predmetnih skulptura, te kako sam istim putem medija saznao da ste angažirali cijenjenu vještakinju za procjenu umjetnina , a isto tako i vidio nalaz objavljen medijskim putem, te sve daljnje izjave Vas kao Naručitelja, izjavljujem i konstatiram sljedeće pod točkama;
1. Kako sam naveo, nikada od Naručitelja nisam dobio niti odgovor nit poziv a niti ikakav drugi službeni pozivni i obavijesni dokumenat ili slično, kojim bi se regularnim putem izvršila primopredaja ili iskazivanje nedostataka ili ikakvo drugo iskazivanje. Sastavni dio primopredaje je i primopredajni zapisnik, te predaja relevantne dokumentacije vezane uz izvršeno djelo, a u što spada sva slijedbena dokumentacija materijala, atesti, tehničke karakteristike, projekat temeljenja , i ostalo, kao i garancija čije trajanje nije ugovoreno te je isto bilo za očekivati da će se sporazumno utvrdit.
2. Angažiranje cijenjene sudske vještakinje za procjenu umjetnina, bez ikakve obavijesti, bez ikakve dokumentacije , i iskazane sumnje ili postavljenog pitanja smatram izuzetno nekorektno i suprotno Ugovoru.
3. Putem medija ste iskazali sumnju u ugrađeni materijal, kamen St. Margarethen, i za dokazivanje sukladnosti ili nesukladnosti materijala angažirali vještakinju za procjenu umjetnina.
4. Angažirana sudska vještakinja za procjenu umjetnina je kako je navedeno u nalazu , isključivo vizualnim pregledom zaključila da skulpture nisu izvedene u kamenu St.Margarethen, te nastavno iskazala svoje mišljenje o postojanosti. A ujedno i detaljno opisala završni površinski dio skulpture koji sam prethodno opisao, jer razumno je da se vanjskim vizualnim pregledom ne može vidjeti struktura
5. Angažirana sudska vještakinja za procjenu umjetnina je izrazila sumnju u temelje skulptura. Temelji se nalaze ispod razine zemlje , za temeljenje je izrađen projekat po ovlaštenom inženjeru građevine i izvedeni su po pravilima struke. Na temeljima je u razini zemlje izvršeno opločenje granitnom kockom.
6. Cjelokupni postupak sprovedenog vještačenja naručenog od Vas kao Naručitelja bez ikakve obavijesti spram mene, smatram nekorektnim i štetnim spram mene kao Izvoditelja.
7. Nalaz cijenjene sudske vještakinje za procjenu umjetnina smatram neprihvatljivim. Neprihvačanje nalaza je iz dva razloga. Prvi razlog je što je vještačeno na temelju vizualnog izgleda, bez detaljnog proučavanja i analize kako materijala i tehnologije, tako i pripadne dokumentacije i sve relevantne dokumentacije vezane uz Ugovor.
Drugi razlog je što smatram da je neprihvatljivo da ikakvo vještačenje s ciljem dokazivanja sukladnosti materijala bude sprovedeno od strane sudskog vještaka za procjenu umjetnina , koje se po prirodi i pravilu vještači vizualnim pregledom.
8. Za ispravno, vještačenje o dokazivanju materijala smatram da je potrebno angažirati sudske vještake drugih struka. Da bi se ispravno izvještačio materijal kojim su izvedene predmetne skulpture potrebno je uzeti karakteristične uzorke materijala prema propisanim metodama, bilo uzimanjem uzoraka putem vađenja materijala iz jezgre i čitavog presjeka, bilo putem drugog načina uzimanja karakterističnog uzorka i skulptura.
Isto tako se uzorci materijala za usporedbu i ispravno vještačenje bi morali uzeti i u kamenolom St. Margarethen, te ispitati istim metodama kao i uzorci uzeti iz skulptura.
Tek takvom usporedbom uzoraka smatram da se mogu dobiti relevantni podaci i stručno meritorno vještačenje materijala.
Daljnje tehnologije i metode ispitivanja uzoraka materijala i dokazivanje sukladnosti su vjerojatno isto moguče, ali nadalje nebih ovim putem više o tome.
Prema svemu iznešenom u vezi vještačenja ne slažem se sa nalazom cijenjene vještakinje za procjenu umjetnina.
Ukoliko smatrate potrebnim vještačenje u svrhu dokazivanja sukladnosti ugrađenog materijala sa ugovorom se može izvršiti ponovo, bilo uz jezgrovanje , rezanje dijela kipova, ili drugim meritornim metodama., ali naravno uz prethodno sagledavanje stabilnosti i mogućnosti sanacije , te očekivano uz savjetovanje sa menom kao Izvoditeljem.
Iako ne bih nadalje polemizirao oko cjelokupne regularnosti i svega navedenog u dopisu, pridodao bih samo da temeljem zakonske regulative RH izražavam sumnju u sve postupke Naručitelja, a poglavito jer je ugovoreno djelo izvršeno prema ugovoru, o tome ste obaviješteni, ugovoreno djelo je izvršeno i postavljeno i prije roka na vaš zahtjev, primopredaje i zapisnika o primopredaji nije bilo, te vjerujem da za ovakav slučaj postoje i zakonske regulative , bilo u sklopu Zakona o obveznim odnosima ili kompetentnih zakona, ali čije detaljnije iznošenje ili pozivanje na iste nije svrha ovog dopisa.
Kao zaključak svega navedenoga i usprkos svim iznijetim činjenicama ipak sam mišljenja da se eventualni sporovi još uvijek mogu riješiti međusobno sporazumno kako nam i nalaže Ugovor, te na konačno zadovoljstvo i Vas kao Naručitelja a i mene kao Izvoditelja.
U iščekivanju odgovora.
S poštovanjem.
Nikola Šanjek mag.art."