Ministarstvo poljoprivrede priopćenjem je reagiralo na tekst koji je prije desetak dana objavio Telegram, a u kojem se, između ostalog, navodi da jedan od vodećih hrvatskih proizvođača ekološke hrane, Eko Sever, noću kupuje robu s veletržnice na kojoj se ne prodaju ekološke namirnice i prebacuje je u svoja skladišta.
- Eko Sever nikad nije kupovao proizvode na Zelenoj tržnici te ih prebacivao u svoja skladišta, prije svega jer je to protiv naših poslovnih načela, ali i zato jer nemamo potrebe za tim, s obzirom da godišnje proizvodimo 350 tona različitog voća, povrća i žitarica - priopćili su, između ostalog, iz Eko Severa nakon optužbi da kupcima podvaljuju proizvode koji nisu ekološki uzgojeni.
Inače, obitelj Sever ekološkom se poljoprivredom počela baviti 1994. godine, na površini od gotovo 3 jutra na novomarofskom području. Nakon proizvodnje za vlastite potrebe na nekoliko manjih parcela, 2000. godine posvetili su se ekološkom uzgoju povrća, i to nakon što su na javnom natječaju dobili dvije parcele od oko 50 ha u najam na rok od 20 godina, na području Ivanić Grada.
U srijedu, 28. listopada Ministarstvo poljoprivrede na medijske je napise reagiralo priopćenjem, koje donosimo u cijelosti:
"Zbog velikog interesa javnosti vezano za proizvođača Eko Sever, Ministarstvo poljoprivrede daje sljedeće objašnjenje:
Poljoprivredna inspekcija Ministarstva poljoprivrede provela je nenajavljeni inspekcijski nadzor uz uzimanje uzoraka zatečenih jabuka na prodajnom mjestu za analizu na ostatke pesticida, sredstava za zaštitu bilja kod proizvođača Eko Sever na prodajnom mjestu u Tratinskoj 57, 14.10.2015. godine.
Isti je dostavljen ovlaštenom laboratoriju, a prema analitičkom izvješću zaprimljenom u Ministarstvu poljoprivrede 27.10.2015. godine, u uzorku jabuka nisu utvrđena sredstva za zaštitu bilja.
Naglašavamo kako Ministarstvo poljoprivrede u proteklom razdoblju nije zaprimilo od kontrolnog tijela Bioinspekt d.o.o., koje provodi stručne kontrole kod predmetnog subjekta, nikakvu eventualnu nepravilnost kod predmetnog subjekta. Nakon medijskog članka poljoprivredna inspekcija je provela uvid u dokumentaciju kontrolnog tijela Bioinspekt d.o.o., te je iz iste razvidno da je u srpnju 2015. godine kod predmetnog subjekta provedena stručna kontrola, da je uzeto pet različitih uzoraka (rajčica, kovrčavi kelj, tikvica, paprika i pir brašno) te prema analitičkim izvješćima nisu utvrđeni ostaci pesticida.
Nadalje kontrolno tijelo je nakon objavljenog novinskog članka uzelo uzorke jabuka kod predmetnog subjekta s parcele proizvodnje, skladišta i prodajnog mjesta te prema analitičkom izvješću za iste nisu utvrđeni ostaci pesticida.
Valja istaknuti da je u Hrvatskoj uspostavljen učinkovit sustav službenih kontrola hrane i hrane za životinje. Zakonska obveza svih subjekata u poslovanju s hranom je da uspostave vlastiti sustav kontrole hrane, a kako je propisano odredbama Uredbe 178/2002 o utvrđivanju općih načela i uvjeta zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u području sigurnosti hrane.
Stručnu kontrolu ekološke proizvodnje provode ovlaštena kontrolna tijela koja su obvezna jednom godišnje obaviti stručnu kontrolu subjekata upisanih u Upisnik subjekata u ekološkoj proizvodnji i ukoliko utvrde nepravilnosti o istima su obvezni obavijestiti Ministarstvo poljoprivrede. Poljoprivredna inspekcija Ministarstva poljoprivrede je nadležna za kontrolu subjekata upisanih u Upisnik subjekata u ekološkoj proizvodnji i nadzor rada kontrolnih tijela te nadzor ekoloških proizvoda u prometu od 18. ožujka 2015. sukladno Zakonu o poljoprivredi („Narodne novine“ broj 30/15). U prethodnom razdoblju za promet ekoloških proizvoda su bile nadležne različite inspekcije, između kojih, gospodarska, sanitarna i druge sukladno posebnim propisima.
Inspekcijski nadzori/službene kontrole poljoprivredne inspekcije redovno se provode temeljem godišnjeg plana rada Sektora inspekcija u poljoprivredi u sklopu kojeg su predviđene i ciljane akcije-inspekcijski nadzori vezani za područje ekološke proizvodnje i proizvoda. Prema godišnjem planu rada za 2015. inspekcijski nadzori se provode i u prometu ekoloških proizvoda.
U 2014. godini je poljoprivredna inspekcija Ministarstva provela 214 inspekcijskih nadzora kod subjekata upisanih u Upisnik subjekata u ekološkoj proizvodnji što predstavlja cca 10% od ukupnog broja subjekata u ekološkoj proizvodnji. Tijekom nadzora na različitim područjima Republike Hrvatske je uzeto i 15 uzoraka što predstavlja više od 5% od nadziranih subjekata sukladno zakonskoj regulativi EU. Uzorci su uzeti radi analize na ostatke pesticida i to: jabuke, lješnjak, šipak, mrkva, krastavac, celer, češnjak, uljna tikva, pšenica, pir i kukuruz.
Analize su radili ovlašteni laboratoriji u RH. Prema analitičkim izvješćima niti u jednom proizvodu nisu utvrđeni ostaci pesticida što je pozitivna činjenica o ekološkim proizvođačima i proizvodima u Hrvatskoj te kontrolnom sustavu u cjelini.
Prema Planu rada i aktivnosti Sektora inspekcija u poljoprivredi za 2015. godinu predviđena je provedba 170 ciljanih inspekcijskih nadzora u području ekološke proizvodnje (više od 5% upisanih upisnik) uz uzimanje 25 uzoraka, koja je u tijeku, (što predstavlja više od 5% uzoraka od nadziranih subjekata sukladno europskoj regulativi). Do sada je uzeto 19 uzoraka različitih ekoloških proizvoda od čega 11 iz proizvodnje i 8 uzoraka iz prometa (tržnice Osijeka i Zagreba i specijalizirane trgovine).
Prema dostavljenim analitičkim izvješćima u dva uzorka iz proizvodnje su utvrđeni ostaci pesticida s napomenom da se u jednom uzorku utvrđeni pesticidi najvjerojatnije posljedica zanošenja sa susjednih parcela jer se u analiziranoj kulturi utvrđeni pesticidi ne primjenjuju.
Treba naglasiti da u ekološkim uzorcima uzetim u prometu nisu utvrđeni ostaci pesticida (jabuke, grah, paprike, krumpir, ječmena kaša, riža i smeđa riža).
Potrebno je napomenuti da je na razini EU Hrvatska jedna od rijetkih zemalja za koju nije primljena nikakva prijava za utvrđene rezidue pesticida u ekološkim proizvodima koji se kontroliraju na tržištu zemalja EU.
Radi razumijevanje ukupnog sustava kontrole, napominjemo kako je zakonskom regulativom predviđeno da uzorke uzimaju ovlaštene osobe na propisan način. Zakonska obveza je uzimanje tri uzorka određene kulture, službeni uzorak, uzorak za drugo mišljenje i referentni uzorak. Time se omogućava i stranci da uzorkom za drugo mišljenje „pobija“ eventualno negativne analize službenog uzorka te se u postupku na kraju zakonski primjenjuju rezultati referentnog uzorka."