Jakopović: "Imaju li smisla ogromne potpore, a imati sve manju proizvodnju? Foto: Krešimir Đurić

Jakopović: "Imaju li smisla ogromne potpore, a imati sve manju proizvodnju?

Ivica Kruhoberec | 24.1.2022. u 17:10h | Objavljeno u Aktualno

Iako ima dobrih primjera, već godinama imamo problem s produktivnošću, iako su potpore u poljoprivredi veće, no ne i proizvodnja, a trenutno je zbog neprilika na europskom tržištu posebno loša situacija u stočarstvu, naročito mljekarstvu i svinjogojstvu, ukazuje Mladen Jakopović, predsjednik Hrvatske poljoprivredne komore i pročelnik za gospodarstvo Varaždinske županije, koji je među boljim poznavateljima prilika u domaćoj poljoprivredi, ali i u zemljama EU.

Nakon II. svjetskog rata, kako napominje, Europa je bila gladna pa je 50-ih godina dogovorena zajednička poljoprivredna politika, koja je imala i još ima za glavni cilj da hrana bude što jeftinija.

- Slijedom toga, uvedene su potpore proizvođačima po hektaru, uvjetnom grlu i tome sl., zahvaljujući kojima, primjerice, mlijeko danas košta u trgovini 5-7 kn, dok je realna cijena, kada ne bi bilo potpora, 14 do 15 kuna, ukazuje Jakopović.

Zahvaljujući tim potporama, zemlje koje su dulje u EU imaju veću produktivnost i imaju viškove koje trenutno ne mogu potrošiti zbog osjetno manjeg obujma turizma te zato što jer je Kina zabranila uvoz zbog afričke svinjske kuge.

- I ti se viškovi prelijevaju i u našu zemlju. Osobito meso, koje se premalo proizvodi u RH i nismo samodostatni. Varaždinska županija postala je po proizvodnji gotovo veganska. Centar je cvjećarstva jer se tu proizvodi više od 50 posto cjelokupne hrvatske proizvodnje cvijeća, a naročito na ludbreškom i vidovečkom području. Poznati smo i po proizvodnji zelja, hrena, bučinog ulja, heljde i pira, a polako i vrganja i tartufa. Zadnjih godina i po kvalitetnom vinogradarstvu. Imamo jako puno kvalitetnih poljoprivrednih proizvođača u županiji. No, nemamo proizvodnju mesa u dovoljnim količinama i na tome ćemo kao županija morati više raditi, ukazuje Jakopović.

Napominje da smo u Europi prepoznati po tome što smo povezali kvalitetne proizvode s turizmom pa tako naša maslinova ulja i po stotinjak kuna nalaze tržište, ali istovremeno uvozna osjetno jeftinija jer naša kupovna moć nije dovoljno jaka...

Više pročitajte u novom broju Varaždinskih vijesti...