Kilogram pilećih prsa dosegnuo je cijenu od gotovo stotinu kuna, a neki kažu da će poskupjeti i na 120 kuna. Mlijeko smo ne tako davno plaćali i po šest kuna, a sada litra svježeg mlijeka premašuje devet kuna. O ulju ne treba ni govoriti. Prošlog se ljeta litra suncokretovog ulja mogla naći i ispod 10, a sada se cijena popela na gotovo 20 kuna, dok neki spominju mogućnost da bi cijena mogla dosegnuti i 40 kuna, kao u Njemačkoj i Španjolskoj.
Svakodnevno smo svjedoci inflacije cijena, posebice hrane, unatoč Vladinom paketu mjera za ublažavanje rasta cijena, koji uključuje i smanjenje PDV-a na određene prehrambene artikle. Izmjene Zakona o PDV-u stupile su na snagu 1. travnja. Godišnja stopa inflacije u ožujku je iznosila 7,3%, a cijene su nastavile rasti i u travnju, tako da je, prema najnovijim podacima Državnog zavoda za statistiku inflacija u travnju iznosila 9,4%.
Vrhunac inflacije
Guverner HNB-a Boris Vujčić rekao je ovih dana da je potrošnja i dalje dobra, ali da još nismo dosegnuli vrhunac inflacije. “Što će biti dalje, ovisi o ratu, koji dosad nije imao većeg utjecaja na nas, ali što će rat dulje trajati, to će njegov utjecaj biti kumulativniji”, rekao je Vujčić.
Prema podacima za travanj najviše je rast cijena ostvaren u prijevozu (16,4%), dok su cijene u kategoriji hrane i bezalkoholnih pića u travnju porasle za 12,8%, na godišnjoj razini. U prethodnom je mjesecu u kategoriji hrane inflacija premašila bila 10%, a u travnju je, unatoč smanjenju PDV-a na određene artikle, nastavila rasti.
Od 1. travnja PDV je s 13% smanjen na 5%, i to na dječju hranu, jestiva ulja i masti, kobasice, ribu, povrće, voće i orašaste plodove te jaja, dok je PDV na maslac i margarin te higijenske menstrualne potrepštine smanjen s 25% na 13%.
Profesori s zagrebačkog Ekonomskog fakulteta Hrvoje Šimović i Željko Lovrinčević nakon donošenja paketa mjera još u veljači komentirali su da takvo selektivno smanjenje PDV-a neće i ne može imati utjecaj na cijene koje se slobodno formiraju na tržištu kao što su cijene hrane, higijenskih potrepština i ulaznica za razna događanja.
Ekonomisti upozoravaju da na hrvatskom tržištu već dulje imamo problem premale konkurencije tako da će se glavni efekti smanjenja PDV-a preliti u veće trgovačke ili proizvođačke marže.
S druge strane, proizvođači hrane i trgovci govore da nikada nisu poslovali u neizvjesnijem poslovnom okruženju, uz stalni rast cijena energenata i sirovina.