Povodom 75. godišnjice rada varaždinske Derme razgovarali smo s direktorom i većinskim vlasnikom tvrtke Mladenom Topolnjakom, dr.vet.med., koji nam je opisao na koji su način tvrtku s tradicijom u proizvodnji prirodnih i umjetnih ovitaka, prvenstveno ulaganjima u nove tehnologije, preobrazili u lidera svoje branše na domaćem i regionalnom tržištu.
Proizvodnja je započela daleke 1947. godine, a od 2007. godine tvrtka djeluje kao Derma d.d. Što se sve postiglo posljednjih 15-ak godina? Koja je bila vizija poslovanja i koji su bili glavni pravci razvoja tvrtke?
Teško bi bilo ovako iz ruke nabrojati sve što smo radili u zadnjih 15 do 20 godina, ali u svakom slučaju nastojali smo da se tvrtka modernizira, da napravi iskorak u smislu vlastitog pozicioniranja na vanjskim, a jednim dijelom i na domaćem tržištu. Derma je velikim dijelom svoje proizvodnje pripadala tzv. radno intenzivnim djelatnostima i, primjerice, 2005. godine imala izvoz 6 do 7 % i to isključivo u lohn poslovima. Danas preko 50 % svojih proizvoda izvozimo dok lohn poslove uopće ne radimo, tako da i sami možete zaključiti da smo napravili veliki zaokret u smislu promjena unutar tvrtke i same proizvodnje.
Da bi to bilo moguće morali smo otići na sam izvor sirovina i otvoriti tvrtku u Kini koju smo kasnije prepustili partneru koji još uvijek radi određeni dio proizvoda za nas, a u Europi krenuti u modernizaciju i brendiranje tvrtke te se okrenuti proizvodima veće dodane vrijednosti i naravno tehnološki zahtijevnijima. Samim time je i promjena imena i logotipa tvrtke iz Derma-crijevara u Derma d.d. bio logičan potez.
Koliki je prihod tvrtke i koliko ljudi zapošljavate, a koliko u prosjeku iznose godišnje investicije?
Godišnji prihodi su nam se unatrag desetak godina ustabilili na razini od 80 do 85 milijuna kuna do 120 milijuna kuna, a što uvelike ovisi o kretanju cijena sirovine.
Broj zaposlenika je oko 150 stalno zaposlenih, sezonski nešto više. Investicije ovise o godini, ali svake godine značajna sredstva ulažemo u modernizaciju i održavanje tvrtke.
Derma je izgradila novu proizvodnu halu. Što se postiglo tom investicijom?
Dugi niz godina smo tapkali u mjestu i stalno nešto nadograđivali i jednom je trebalo stati tome na kraj pa smo odlučili napraviti novu halu za koju mogu reći da je zaista napravljena po najsuvremenijim standardima s mikroklimatskim uvjetima potrebnim za našu proizvodnju i u ovom je trenutku sigurno najmodernija od svih proizvodnih hala u našoj branši. Time smo dobili prostor za kupovinu novih strojeva i povećanje kvalitete naših proizvoda, a ta je razina kvalitete u ovom trenutku nedostižna za konkurenciju.
Glavni proizvodi Derme su prirodni i umjetni ovici za mesne prerađevine. Koja je pozicija Derme u tom segmentu na domaćem tržištu te u ovom dijelu Europe? Po čemu se razlikujete ili izdvajate od ostalih u tom segmentu proizvodnje?
Razlikujemo se po tome što nam nije bitan obujam već kvaliteta i time sam sve rekao. Derma sigurno nema najjeftinije proizvode na svijetu niti to želimo imati ali zasigurno imamo izuzetno kvalitetne proizvode uz odličan omjer kvalitete i cijene. Većina naših kupaca i partnera je takvo poslovanje i proizvode prepoznala pa smo samim time i prepoznatljivi na domaćem i inozemnom tržištu.
Osim ovitaka, razvijate i proizvodnju začina te nudite uslugu izrade tiskovnih formi tj. lasersko graviranje. Kako ste se odlučili proširiti i na ta područja?
Začini, mješavine začina i soli su za sada tercijarna djelatnost i tu smo prisutni više u zimskoj sezoni nego tijekom cijele godine, ali ćemo se potruditi da i tu dođemo do kupaca, unatoč tome što trgovačke kuće više vole začine nižeg cijenovnog razreda. Lasersko graviranje i strojevi za graviranje došli su kao posljedica naših potreba za određenim tiskovnim formama na koje smo čekali nekoliko tjedana. Budući da u tvrtci imamo kvalitetne i stručne ljude za taj segment, odlučili smo proširiti poslovanje i na taj dio, a koji širi poslovanje i na izradu tiskovnih formi za etikete, zaštitne trake npr. za vatrogasce, policiju ili neke druge, kartonsku ambalažu i ostalo.
Osim razvijene veleprodaje, širite i svoju mrežu maloprodaje, i to ne samo u Varaždinskoj i susjednoj Međimurskoj županiji, nego i u Slavoniji. Planirate li se i dalje širiti, primjerice u primorje i u susjedne zemlje?
Ne, maloprodaja je isključivo odgovor trgovačkim kućama kako bi naši kupci posebno u sezoni svinjokolje mogli doći do kvalitetnog proizvoda po pristupačnoj cijeni.
Tko su Dermini glavni kupci u veleprodaji na domaćem tržištu i koja su glavna izvozna tržišta?
Sve naše mesne industrije, prerade kao i većina trgovačkih kuća naši su najveći kupci, a najveća su nam izvozna tržišta Njemačka, Austrija i Italija i naravno zemlje iz našeg neposrednog okruženja.
Kako je trenutačna situacija na tržištu; prvo pandemija pa zatim inflacija i problemi u opskrbnom lancu, utjecala na poslovanje Derme, kako se nosite sa svim aktualnim izazovima?
Poslovanje nam je stabilno, nismo tražili nikakvu pomoć niti je za to bilo potrebe, držimo se svih mjera i malo ih još i dorađujemo odnosno prilagođavamo našoj proizvodnji tako da do sada nismo imali nikakvih problema niti su naši kupci imali bilo kakve probleme u isporuci. Tvrtka nije kreditno zadužena tako da nismo imali niti nekih problema s likvidnošću.
Koje se struke ponajviše zapošljavaju u Dermi, možete li na području Varaždina i okolice pronaći adekvatan kadar?
Natječaj za proizvodna radna mjesta uvijek je otvoren, međutim mali je broj kadrova dostupnih na tržištu. Za stručni kadar isto tako nije baš sjajna situacija ali s relativno solidnim primanjima u Dermi, mogućnosti napredovanja i edukacije, te zdravim radnim okruženjem zasad nismo imali većih problema kod pronalaženja i zapošljavanja.
Što Vam konkretno znači obilježavanje 75. godišnjice rada Derme i kako vidite budućnost tvrtke?
Zaista, 75 godina poslovanja tvrtke je jedan predivan jubilej koji ima to veći značaj što je tvrtka još malo pa polovicu svog postojanja ostvarila nakon osamostaljenja, što znači na jedno bitno manjem tržištu, a to velika većina proizvodnih tvrtki nije uspjela. To zasigurno ne bi bilo moguće bez izuzetno kvalitetnih i educiranih zaposlenika koji su svaki u svom djelokrugu rada dali doprinos uspješnom poslovanju. Tvrtka će nastaviti istim smjerom i dalje birajući jedan konzervativniji ali sigurniji i stabilniji način poslovanja, uz stalno ulaganje u modernizaciju kako bi uvijek bili korak ispred konkurencije, a u isto vrijeme kako bi ponudili našim kupcima kvalitetan i zdravstveno ispravan proizvod.
Da li će se možda netko iz obitelji uključiti u poslovanje?
Za sada nitko iz obitelji nije zaposlen u firmi. Imam dvojicu sinova i na njih sam izuzetno ponosan jer su odgajani da prvenstveno budu dobri ljudi, a usto da puno pažnje polažu na obrazovanje. Trenutno svatko napreduje sukladno svojim interesima što je meni i logično obzirom da sam i sam počeo na sličan način. Stariji sin Jan završio je Fakultet strojarstva i brodogradnje u Zagrebu, upisao doktorat i počeo raditi kao asistent na fakultetu u Zagrebu i sigurno će sa stručne strane pomagati i podržavati tvrtku. Mlađi sin Vito izvrstan je student, dobitnik dekanove nagrade i na drugoj je godini medicine u Zagrebu. Supruga Natalija je liječnica i dugogodišnja je voditeljica Odjela za fizikalnu medicinu i rehabilitaciju u Općoj bolnici Varaždin. Znači svatko od nas za sada ima svoj vlastiti put nastojeći se izrealizirati kao osoba i doseći svoje snove u području koje ga interesira. Što će se događati u budućnosti, to nitko ne zna. Želio bih da se tvrtka i dalje razvija, da svi zaposlenici imaju siguran posao uz dohodak na nivou ostalih zapadnoeuropskih država i da svoju sreću mogu ostvariti ovdje umjesto odlazaka van. Isto tako i nadalje ćemo podržavati lokalnu zajednicu, prvenstveno kulturne i sportske manifestacije, koliko god će nam naše mogućnosti dozvoljavati kako bi bar malo pomogli da Varaždin i nadalje bude grad u kojem će ljudi rado živjeti.