Vjeran Ježek, predavač na sveučilištu u Münchenu: Studentima otvaram vrata zapada

VV | 7.6.2022. u 10:16h | Objavljeno u Sponzorirano

- Austrija i Njemačka kolijevke su klasične glazbene kulture, koju njeguju i cijene ne pedeset ili sto godina, već stoljećima, tako da je ona postala jedna od najvažnijih sastavnica i odrednica njihovih društava pa i u gospodarskom smislu. Velika mi je želja da tako bude i kod nas pa sam zato odlučio pokrenuti vlastito, privatno visoko glazbeno obrazovanje u Hrvatskoj - veli nam Vjeran Ježek, Lepoglavčan, koji od srednje škole živi u Austriji i Njemačkoj, i to ne slučajno.

Ovaj vrsni trubač, naime, studirao je u Innsbrucku gdje je i diplomirao, dok je magistrirao u Münchenu. Kao student jedno kratko vrijeme je radio i u orkestru Kraljevine Monaco u Monte Carlu, a zatim je počeo nastupati kao solo trubač u filharmoniji u Karlsruhe, a onda je bio prvi trubač u Teatru Plauen/Zwickau pa u Bad Reichenhallu, da bi se na kraju odlučio za predavanje, solističke nastupe i seminare. Od 2018. je samostalni predavač na sveučilištu Ludwig Maximilian u Münchenu, a dolasku na to sveučilište dobiva poziv od Socijalno kršćanske unije u Bavarskoj da se uključi u njihov rad kao član odbora za kulturu i visoko školstvo.

- Tradiciju i glazbenu kulturu, koju sam stekao svojim obrazovanjem i nastupima vani, prenosim svojim studentima i u Hrvatskoj. Želja mi je da naši studenti, posebice puhači, kojih je najviše upravo na sjeveru Hrvatske, konačno budu konkurentni na tržištu zapadne Europe. Ako to mogu biti Mađari, Slovaci i Česi, ne vidim zašto to ne bi mogli i Hrvati, veli Ježek, koji će ovo ljeto ujedno držati i Ljetni glazbeni kamp u Trakošćanu.

Pripremni studij, poticanje talenta...

Visoko obrazovanje u Hrvatskoj započeo je sa školovanjem trubača, odnosno predmetom truba, koji ima tri studija: poticanje talenta, pripremni studij i poslijediplomski studij.

23960.jpg

- Svi studenti u varaždinskom HNK dobe 32 nastavna sata, koliko je propisano za preddiplomski studij u Austriji, budući da nam je partner sveučilište u Innsbrucku, koje spada pod Bečko, koje je vodeće u glazbi u svijetu. Studenti koji su na pripremnom studiju, dobivaju osnove obrazovanja kakvo se njeguje u Austriji i Njemačkoj, a s njime mogu ići na prijemni za diplomski studij, pogotovo ako žele ići studirati u Graz, Beč, Innsbruck, München ili bilo gdje vani, veli Ježek, napominjući da ovaj studij traje četiri semestara, odnosno dvije godine.

Poticanja talenta je posebno zanimljiv smjer.

- Tu daroviti srednjoškolci mogu jednom mjesečno biti na predavanjima sveučilišnih profesora. Tako se polako pripremaju za studijske programe, veli Ježek, napominjući da polaznici mogu biti zajedno s preddiplomskim i poslijediplomskim studentima.

A i oni koji su diplomirali imaju priliku za nastavak obrazovanja.

Već dokazani

- Polaznike tog studija pripremamo za audicije profesionalnih orkestara i solističke nastupe u Austriji, Njemačkoj i šire. U svim studijskim programima pomaže mi gostujući profesor Erich Rinner, koji je dvadeset godina bio solo trubač Münchenske filharmonije, a danas je i zamjenik prvog čovjeka sveučilišta u Innsbrucku te jedan od najcjenjenih profesora i pedagoga. Uz sve to, ponudio je austrijski program rada. Stoga mi je stvarno čast de je prepoznao moju želju da prezentiram zapadnu glazbenu kulturu u Hrvatskoj i pomognem našim mladim glazbenim talentima, naglašava Ježek.

Iako je prošlo malo vremena od početka ovih studija, tek dva semestra, veseli da već ima rezultate.

- Dvoje studenta su dobili pozivnice za jedno od vodećih trubačkih natjecanja u Austriji “Werner Pirchner” gdje će u konkurenciji imati soliste iz Pariza, Beča, Berlina i mnogih drugi europskih gradova. Uz to, jedna od naših polaznika, nakon što je prošao audiciju, priključio se međunarodnom omladinskom orkestru u Erlu u Austrij, a slijedeći korak za njega je audicija i priključenje profesionalnom orkestru.. Vjerujem da će se kroz koju godinu netko proći i takvu audiciju, što će biti najbolji dokaz kvalitete i i potreba ovog studija, odnosno da nije rješenje centralizacija obrazovanja u jednom ili par centara, kao i da nije nužno imati neki veliki stupanj obrazovanja za nastupanje, već je bitno kod koga studiraš i što znaš tj. kako sviraš, naglašava Ježek, koji traži mogućnost da se ovaj studij ukopi u Sveučilište Sjever ili dobi licencu za izdavanje diploma temeljem kojih bi njegovi studenti mogli raditi u školama i slično.

Kakvo obrazovanje, takvi orkestri

- Naš Lepoglavčan Mato Šantek, predavač u Innsbrucku, pratio je moj glazbeni rad još kao srednjoškolca te mi je predložio da dođem na studij u Innsbruck jer je predavač tu bio prva truba Münchenske filharmonije. Isprva mi to nije sjelo. Zašto da dijete socijalizma ode u Austriju ili Njemačku? Pa naši su tu bogovi! Zato, ali i obiteljskih razloga, prvo sam krenuo na Muzičku akademiju u Zagrebu. No, nešto mi nije dalo mira pa sam otišao na sat i kada sam to vidio, čuo, odlučio sam studij nastaviti u Austriji. Zašto? Posebnost zvuka, stilistika, poimanje glazbe, uz ostalo. Ton je bitan jer on čini glazbu. Nadalje, skoro svi su čuli za Berlinsku filharmoniju, Bečku filharmoniju, Münchensku filharmoniju… To su orkestri na svjetskoj razini. Da bi to bili, imaju obrazovanje koje omogućuje studentima da stasaju u glazbenike isto takve razine, odnosno da stvore međunarodno priznate karijere.

Hrvatska je negdje, ali gdje?

Rusija ima svoj način glazbenog školovanja tzv. rusku školu, Francuska svoj, Amerikanci opet svoj, kao i Austrija, Njemačka i Švicarska, a mi se tu nekako gubimo. Ostali smo još uvijek zatvoreni u nekakvim okvirima i jako se teško otvaramo prema zapadu čak i od kada smo postali samostalna država i članica Europske Unije. Ne vidim idemo li prema zapadu, Rusiji ili samostalno. Umjetnika, glazbenika, koji je izašao iz našeg obrazovanja ne može se definirati gdje pripada. Negdje pripada, ali pitanje je gdje.

Od jeseni i Glazbeni menadžment

- Takvog studija nema u Hrvatskoj. Glazbeni menadžment će predavati Jochen Gnauert, intendant, režiser, producent i predavač kulturnog i glazbenog menadžmenta na sveučilištu München, a vodi i svoju glazbeno menadžmentsku tvrtku “Kulturgipfel”, koja posluje po cijelom svijetu. Iako je završio studij kazališne režije, organizira koncerte i festivale te kao menadžer vodi mnoge glazbenike po cijelom svijetu. Dakle, zna kako glazbena industrija funkcionira i što trebaju znat ljudi koji vode festivale, kazališne i glazbene institucije, koncertne direkcije ili glazbena događanja.

jezek_i_gost_prof._Erich_Rinner.jpg

jezek__Jochen_Gnauert__prof_novog_smjera_Glazbeni_menagement.jpg